Ultraliberalerna, klassamhället och pappor

maud.jpg

Maud Olofsson kritiseras i dag av CUF för att vara för mesig. Man kräver bland annat hårdare tag mot fackföreningar och dess rättigheter. Strejkrätten ska begränsas, LAS ska bort och likaså förtroendemannalagen som gör det möjligt för fackligt fortroendevalda att klara sina updrag. Det ultraliberala CUF förnekar sig inte.

Centern – en gång ett parti för vanliga, ofta miljömedvetna och jordnära människor – är nu på väg att kidnappas av ett gäng extremistiska nyliberaler. Det är sorgligt att bevittna, speciellt för alla oss som ännu har Olof Johansson i färskt minne. Den tid när Centern verkligen befann sig på mittfältet i svensk politik – och inte som nu – långt ut på högerkanten – är förbi.

Det nya Centerpartiet, med den stora sossehataren Maud Olofsson i spetsen, även kallat Mauderaterna, befinner sig just nu till höger om både orginalet Moderaterna och det svenska kristna högerpartiet – KDS. Är det inte dags för ett namnbyte i ärlighetens namn? Ultraliberalerna eller Nyliberalisterna vore kanske mera lämpligt? Eller, varför inte starta eget?

*

Klassamhället visar sig överallt – till och med i dödens väntrum. En ny undersökning visar att högutbildade har betydligt bättre chans att överleva cancer än lågutbildade. En förklaring är att högutbildade har bättre läkarkontakter, en annan lär vara att de oftare blir bättre bemötta och tagna på allvar av läkare i primärvården. Samma sak gäller inom så många andra områden i samhället. I detta fall är det skillnaden mellan liv och död.

Vem sa att klassamhället är utdött – när det istället fortsätter att döda!

*

”Reaktionärt och bakåtsträvande” kallar Claes Borgström Migrationsverkets hantering av ett fall där det slås fast att ”Mammor är viktigare än pappor”. Jag kan bara hålla med! Självklart ska man inte splittra familjer – och allra minst med hjälp av så här korkade förklaringar!

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser
Lämna en kommentar

28 kommentarer

  1. Hej Ilse-Marie!

    Nu är jag tillbaka från min vistelse i mitt hemland Chile. Kul att se att du håller igång ditt skrivande! Innan jag åkte från Sverige vill jag minnas att du hade en liten bloggpaus, tråkigt nog.

    Ungdomsförbunden i alla de borgerliga partierna tycker jag är extremt nyliberala. Centern tar priset dock, det har du rätt i.

    Kan berätta för dig om en sak, angående klassamhället i mitt hemland. Även efter det att folk dör, så är det samhället närvarande. Det syns om du kommer från en rik familj eller om du är fattig, i den grav man får sin eviga vila. Går man in i en kyrkogård i Santiago ser man klasskillnaderna i gravarna, de rika som ligger begravda i ett särskilt område i kyrkogården i välbetalda och dekorerade gravar, samt de som ligger i vanliga gravar utan någon särskild dekoration, och staplade på varandra och så slutligen de massgravar (kollektiva, utan någon gravsten), på grund av att de inte har råd att betala det kyrkogården kräver av dem. Klassamnhället ända in i döden.

    Kul annars att vara tillbaka och se att du bloggar igen! alltid lika intressant!från och med idag så kikar jag mer regelbundet på din blogg, verkar som om många nyliberaler letat sig hit 🙂 för att kommentera.

  2. fundersam

     /  augusti 30, 2007

    Lagen om AnställningsSlöhet bör försvinna, den skadar mer än den gör nytta. Det borde bli lättare att göra sig av med folk som saknar vilja att följa befattningsbeskrivningen.

    Intressant är studien om cancer. Resultatet var ingen överaskning men förklaringarna är att gå som katt runt het gröt. Att kunna lyssna på specialister och ta till sig av deras råd och direktiv påverkar bemötandet. Undrar om dom har rensat för skillnader i hälsa. En i övrigt frisk person borde rimligtvis ha lättare att klara svåra sjukdomar (inte bara cancer) Har för mig att tidigare studier visat att arbetare och tjänstemän i princip är olika viktklasser pga kosthållning och motion. Man kan ju också undra över om de rensat för geografiska skillnader. De som bor i storstäder tjänar mer och har närmare till specialistvård.

    Ibland är det lite väl lätt att dra fram ”förklaringar” som att folk har blivit orättvist behandlade. Den vårdsökandes personliga egenskaper borde rimligtvis påverka utfallet av dessa studier, varför redovisas enbart inkomstskillnader?

    En förklaring kan vara att det är den enda kvantifierbara variabeln man kan fastställa. Då pratar vi om statistiker som enbart letar efter bilnyckeln i lycktskenet.

  3. St Just

     /  augusti 30, 2007

    fundersam, vad är det du försöker säga om cancer och klass? Tala om att tassa kring den fördomsfulla gröten. Tala i klartext – varför får arbetaren cancer?

  4. fundersam

     /  augusti 30, 2007

    Jag vet inte varför arbetaren får cancer, inte heller var det något jag försökte diskutera. Det som var föremål för diskussion var behandlingen av sjukdomen.

  5. St Just

     /  augusti 30, 2007

    Fundersam, spelar månne klassamhället in då det gäller vilka som drabbas av cancer och hur sedan upptäckten och den efterföljande behandlingen sker?
    Vad var det för fel på undersökningens förklaringar?
    ”Att kunna lyssna på specialister och ta till sig av deras råd och direktiv påverkar bemötandet.” Vad menar fundersam?

  6. Till råga på allt visar en översikt från Sveriges kommuner och landsting i dag att kvinnor får sämre vård än män. Längre väntetider, sämre mediciner osv.

    Som kvinna ur arbetarklassen vet jag hur det är. Alla dessa undersökningar visar på en verklighet som är oacceptabel, men likafullt sann. Och ”fundersam” kan gärna komma med sitt prat om att välutbildade lever mer hälsosamt. Jag lever, och har alltid levt, extremt hälsosamt – men tror du att jag blir bättre bemött av läkare för den skull? Inte alls. Visst finns det undantag – men det finns också mönster. Det är en fråga om kontakter, utbildning, klass och kön. Dessa faktorer avgör vilken vård du får och hur du blir bemött och behandlad. Fakta!

  7. Om man har gott om pengar kan man också lägga sig in på nån privatklinik i Polen, ta till dyra alternativa behandlingsmetoder som komplement samt gå ner i arbetstid och varför inte betala för lite avlastning.
    Vidare ska man inte använda alltför stora ord om man är frisk då sjukdom är det överjäkligaste som kan drabba en människa och inför det ödet är vi dock alla jämlika. Att klara av en sjukdom eller ej beror även till stor del på det stöd man har av kärleksfulla människor omkring och den som framlevt sitt liv som egoist får se fram mot en förlamande ensamhet den dagen.

  8. fundersam

     /  augusti 30, 2007

    Jag känner inte många cancerspecialister så då får jag väl ställa mig i nästa kö…

    St just verkar fiska efter orsaken till cancer. Den vet jag inte särskilt mycket om. Rökning och snus kommer ofta på tal. Chips och skräpmat har också nämnts. Farliga ämnen i yrket är också något som förts på tal. utöver detta tror jag nog att plånboken har ett svagt kausalt samband med sjukdomen.

    Det är väl bra att Du lever hälsosamt men gå in på macdonalds eller gå förbi rökrutan och ta dig en funderare på vilka laster som hör hemma i vilken klass om det är klassperspektivet ni snöat in på. Personligen tror jag att en person som är öppen att ta till sig vetenskapliga rön och att förstå orsakssamband har en potential att leva mer hälsosamt. Om vederbörande har X antal kronor på banken är knappast intressant i sammanhanget.

  9. Till fundersam:

    Undersökningarna handlar inte om hur många som drabbas av cancer – utan om hur de som drabbas tas emot och behandlas av vården. Bemötande och kvalitet på vården är nyckelorden!

    Inbilla dig inte att överklassen också är övermänniskor. Alla drabbas av sjukdom – förr eller senare. Alla av oss kommer i kontakt med vården under våra liv. Att inte alla ska ha rätt till lika bra bemötande och behandlig oavsett utbildning, samhällsklass eller kön är sorgligt och oacceptabelt. Med privata gräddfiler lär det inte bli bättre!

  10. St Just

     /  augusti 30, 2007

    Som man kunde ana traskade fundersam runt gröten. Pressar man lite så ut kommer precis föraktet; chips,macdonalds, skräpmat och visst ja, det har visst förts på tal farliga ämnen i yrket (!).

    Vilken klass är det som har sådana laster (!) undrar fundersam.

    Här sitter en i sitt eget tycke skärpt kille som säkert anser sig vara utan klassförakt och låter överklassens grodor skutta ur munnen.

    Och råden till de lägre klasserna; lev mer hälsosamt, försök begripa lite samband!

    Och stålar har givetvis inget samband med sjukdomen; kausaliteten sägs vara svag (!)
    Fundersam säger sig inte veta ”särskilt mycket om” orsaker till exempelvis cancer. Dock tillräckligt mycket för att med en nonchalant attityd till lidandet, säkert trampa på flera som läser hans plumpheter.

    Fundersam behöver kanske inte ställa sig i en kö till en cancerläkare. En plats i skamvrån passar dock väl.

  11. kajsa

     /  augusti 30, 2007

    Socioekonomisk stress påverkar hälsan visar stressforskning!!! Pengar och hälsa hör ihop! Men undantag finner nog alltid (som bekräftar regeln).

    Professor Ulf Lundberg skriver bland annat (bland all forskning i ämnet) i boken ”Stressad hjärna, stressad kropp” förlag Wahlström&Widstrand (som han skrivit tillsammans med Görel Wentz) på sidan 173:

    ”Kombination av social stress och KÖN [min kursivering!!] kan ge mycket stora skillnader i ohälsa /…/ Skillnaderna mellan varje inkomstskikt avspeglar sig tydligt på hälsan. Tittar vi närmare på varje trappsteg kan vi se hur kvinnorna i så gott som samtliga fall ligger ett steg sämre till än männen. Hur kan detta komma sig? Är det biologiska skillnader till grund för att kvinnor har sämre hälsa än män? För kvinnor ett ohälsosammare liv än män? ELLER KAN FÖRKLARINGEN FINNAS I PSYKOLOGISKA OCH PSYKOSOCIALA SKILLNADER I DE VILLKOR SOM DE OLIKA KÖNEN LEVER UNDER?”

    Här är en person som är professor, men som inte tvärsäkert uttalar sig!! Utan frågar: kan det vara så eller så? Forskningen och verkligheten ser ut så här – varför? Kan det bero på det eller det?

    Vidare: ”…stressen under 1990-talet ökade kraftigt på arbetsplatserna. Mest ökade stressen för kvinnorna.”

    Jag håller med dig ilse-marie om centern!! Maud O. visar värsta järnladytendenserna!!??

    kram på dig och puss från Eskil!!

  12. kajsa

     /  augusti 30, 2007

    PS. Bra skrivet St Just; djävligt oförskämt är det att alls skriva så! Jag svär aldrig, men nu gör jag det! Bedrövligt! Och jag har vuxit upp i medelklass med ganska väl förspänt i en stor familj där alla har rejäla utbildningar och lever i den… Men har rötter i arbetarklass. Med åren har jag gått alltmer åt vänster (jobbar med människor: barn och ungdomar)!!! Men har ALDRIG varit åt höger!! Och kommer aldrig nånsin att bli!!

    Privata gräddfiler – blä!!! Och, nej, vad vet vi om vår framtida hälsa?

  13. fundersam

     /  augusti 30, 2007

    Det var väl väldigt vad rättroende man kan vara då…

    Om det nu är så att vissa gör vettigt av sina liv så lär det väl också finnas de som inte gör det. varför skall allt handla om klass för er. Det är som om individer inte fattar beslut i er värld.

    Vi har så olika världsbild så jag tror aldrig att vi ens kommer förstå varandras ståndpunkter.

  14. St Just

     /  augusti 30, 2007

    Fundersam pratar om individer men alldeles nyss sken föraktet mot underklassens brist på sunda matvanor, ohälsosamma leverne och svaga uppfattningsförmåga. Det är som när Reinfeldt pratar om (m) som ett arbetarparti men titt som tätt snubblar på sina fraser och det egna klassintresset lyser oss klart i ögonen.

    Naturligtvis har vi olika världsbilder beroende på olika klasståndpunkter. Skillnaden mellan oss är att fundersam döljer sina klassintressen bakom fraser om individen.

  15. St Just

     /  augusti 30, 2007

    Hörde nyss Dagens dikt som jag tycker kan ligga som bakgrund till diskussionen om det gemensamma offentliga contra individualismen:

    ”Vandrare, kanske tror du att ödet
    är en grop utanför dig själv,
    som du kan kringgå med förutseende
    och klokhet.
    Så tror du, när du betraktar andras liv,
    likt en som lutar sig över en myrstack som en gud
    och ser hur dess besvärligheter kunde ha undvikits.
    Men stig in i livet:
    tids nog ser du ödet närma sig
    i formen av din egen spegelbild;
    eller du skall sitta ensam vid din härd
    och plötsligt finns det en gäst i stolen bredvid,
    och den gästen skall du känna igen
    och läsa det sanna budskapet i hans blick.”

    (Dikten Lyman King från Spoon River Anthology 1914)

  16. fundersam

     /  augusti 30, 2007

    Måste vara lätt att vara St Just. Snacka om endimensionell världsbild, härled allt till klass!

    En liten utmaning för dig:

    Förklara utifrån klasspersktivet varför bananer är gula

  17. Det kan inte vara fel att poängtera fakta. Det finns klara utbildnings- och inkomstskillnader i livsstil och matvanor. Personer med låg utbildning äter generellt t ex mer mer, men mindre ”nyttigare” kött som fisk och kyckling. Lågutbildade röker mer o s v.

    Det är inget elakt moderat-förtal. Så är det. Det beror säkert på 1000 olika orsaker som vi vet rätt lite om.

    Givetvis kan det även vara så att sådana här skillnader i livsstil inte bara påverkar sannolikheten att få hjärtsjukdomar och cancer, utan även sannolikheten att överleva när man väl fått sjukdomen.

    Eller så kan det handla om läkarkontakter och bemötande etc. Notera dock att det är ”spekulationer”. Det enda man såg var att lågutbildade överlever cancer i mindre utsträckning. Dessa forskningsresultat KAN INTE förklara varför det är på det viset.

    Angående kvinnor och män: Titta på incidens och dödlighet i hjärtsjukdomar (den vanligaste dödsorsaken i Sverige). Vilka är det som dör till höger och vänster? Just det, Männen…

  18. kirira

     /  augusti 31, 2007

    Jag kan inte låta bli att i sammanhanget tänka på en personlig erfarenhet. En kvinna, kommunalarbetare med invandrarbakgrund, gick till vårdcentralen för att hon hade ont i magen. Hon blev hemskickad med rådet att dricka proviva. Ytterligare en gång gick hon till vårdcentralen med ännu mera ont i magen, men med samma bemötande. Sedan blev hon förtvivlad, ringde min sambo, som stöttade och hjälpte henne så hon kom till sjukhus och blev ordentligt undersökt. Det var cancer, alltför långt framskriden för att det skulle gå att operera. Inom ett år var hon död.

    Hur många gånger har jag inte tänkt om detta skulle ha hänt med en kvinna från det övre sociala skiktet, som varit i nivå med läkaren och kunnat tala för sin sak. Att tala om att det inte finns klasskillnader i sådana sammanhang är verkligen som ett stort hån. Visst finns det de i de lägre sociala skikten som kan tala för sin sak och som skulle vägra godta den uppenbart inkompetenta undersökning som vår vänninna fick. Men de flesta är nog just så lydiga som fundersam tycker att man ska vara, de lyssnar på specialisterna, gör som doktorn/överheten säger och går under.

  19. fundersam

     /  augusti 31, 2007

    Fast jag påståd inte att man skall lyda. Att kunna artikulera sig anses väl ändå vara en fråga om social kompetens och inte klass.

  20. St Just

     /  augusti 31, 2007

    fundersam, pratar om social kompetens samtidigt som han fnyser åt underklassens vanor som leder till sjukdomar och dess inkompetens när det gäller att prata för sig.
    fundersam bör akta sig så han inte halkar på det bananskal han slängde ut, han kan behöva uppsöka den förhatliga offentliga sjukvården.

  21. fundersam

     /  augusti 31, 2007

    Om underklassen som du pratar så förklenande om lever osunt är det väl något som får stå för dom.

  22. St Just

     /  augusti 31, 2007

    fundersam, nu tog det visst helt slut. Men ändå – jag pratar inte förklenande om underklassen – jag sammanfattar bara dina tidigare inlägg.

  23. fundersam

     /  augusti 31, 2007

    Du har inte gjort annat än talat förklenande om underklassen på denna blogg. Hela tiden när vi förespråkar personlig frihet så klagar du och menar att underklassen inte klarar sig om ingen håller deras hand i den tuffa verkligheten. Det är väl tur(?) att du kommer ridande in på en vit häst och räddar underklassen från kapitalistens klor i elfte timmen.

  24. St Just

     /  augusti 31, 2007

    Och med det lysande inlägget kan vi nog lägga fundersams idéer till handlingarna.

  25. Det finns klasskillnader. Varje människas ryggsäck väger tungt av allt man bär med sig från uppväxten hemma. På gott och på ont. Och det är lättare för vissa och svårare för vissa andra individer att byta ut det innehållet efter vägen.

    Och visst är det så att vi får olika bemötanden beroende på vilken ställning vi har/vilken klasstillhörighet vi har. Så har det varit i alla tider och är så fortfarande. Den som bemöter gör det förståss med stöd av sin ryggsäcks innehåll.

    Det här är intressant. Det är intressant att vara människa 🙂

    Och Ilse-Marie: Jag önskar dig en riktigt skön helg. Kanske det blir extra långa hundpromenader nu när det är svalt och skönt för trollet.

  26. kajsa

     /  augusti 31, 2007

    Läser helt snabbt så här å morgonkvisten: Att kunna artikulera sig!!!??? Vad trött jag blir!!! På en annan blogg (kanske på ännu fler???) debatteras nedläggningen av En bok för alla!!!

    För att kunna artikulera sig måste man ha ett språk!!! Och någorlunda lätt få tillgång till det, på olika sätt, bland sannat i form av böcker/litteratur som man har råd att köpa.

    Och språk får man bland annat genom att läsa. Med det menar jag inte alls att moralisera och komma med pekpinnar att ”Nu ska du läsa!!”

    ”Social kompetens”??? Blaha!!!

    Jo, klyftorna ökar (dvs. vi är på väg tillbaka in i klassamhället). Underklassen ska veta sin plats???

    Vadå, göra något vettigt av sitt liv!!! Det är så moralistiskt, så… Varför lever vissa destruktivt??

    Att man ”gör något vettigt av sitt liv” är inga garantier för nånting!!! Hur hälsosamt man än lever! Oc vad är att göra något vettigt av sitt liv?? Och vilka lever ett sånt liv? Överklassen??

  27. Jag och Ove (på ABs blogg) hade en diskussion om det här att välja ”förskönande” ord om vissa företeelser. Vi diskuterade ordet ”friskola”… Sådana skolor är ju ofta allt annat än fria och namnet är direkt felaktigt men ändå valt för att ge en positiv bild av skolformen.

    Nu har ”fundersam” en annan taktik, att välja ord som förringar/nedvärderar det han/hon skriver om. Han/hon skriver… ”Lagen om AnställningsSlöhet bör försvinna”. Att översätta LAS till det han / hon skriver är ett led i den taktiken. Att välja ett ord som man lätt kommer ihåg och helt plötsligt kallar alla LAS för det fundersam vill.

    Lagen om anställningstrygghet är numera ett skällsord och i praktiken har lagen redan försvunnit. Säg den arbetsgivare som bryr sig? Jag har erfarenheter från flera fall där arbetsgivaren LÄTT slingrat sig ur det LAS egentligen innebär.

    Av denna anledning (att ord har positiva/negativa innebörder) VÄGRAR jag konsekvent att kalla borgarna för något annat än borgarna. De ÄR borgerliga. Tråkiga, konservativa bakåtsträvare hela bunten. Det där ordet på A******** som de så gärna kallar sig själva numera ska INTE användas. Det ger associationer till vänner, sådana som arbetar tillsammans. De allierade under 2a världskriget. Och sådana är verkligen inte borgarna!

    Bloggerisvar; Jag hoppas att de jag fotograferat skulle bli glada över att vara förevigade på min blogg. jag har ju inte precis visat dem från deras fula sida… Själv skulle jag bli överlycklig om jag platsade i det sällskapet.

    Ha det gott! /Katrin

  28. fundersam

     /  augusti 31, 2007

    Jag är inte konservativ men röstade ändå på Alliansen.

    Appropå förskönande omskrivningar: A-kassan som av vänstern kallas försäkring betalades till 90% av skatteintäkter. När Alliansen höjer kravet på medfinansiering så gnälls det på vå vänsterhåll trots att finansieringen mer går mot att bli medlemsfinansierad dvs en RIKTIG försäkring och inte ett förtäkt bidrag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: