Fram med svärdet, Maud!

Våra största rikstäckande morgontidningar, DN och SvD, oroar sig i dag för vänsterblockets fortsatta övertag i opinionen. Visserligen visade den senaste undersökningen på en liten återhämtning för allianspartierna, men ända sedan valet – när det praktiska iscensättandet av alliansens program inleddes – har siffrorna i praktiken dalat.

På DN:s ledarsida föreslår man att Fredrik Reinfeldt tydligare ska försvara och förklara regeringens politik för väljarna, det vill säga ”sätta in det dagliga politiska arbetet i ett större sammanhang.”

maudheil.jpg

SvD vill gå betydligt hårdare fram. Där blir Alexander den store inspiratören när Per Gudmundson kräver att regeringen ska rikta ”ett kraftigt svärdshugg” mot LAS och fackförbundens makt – gärna med Maud Olofsson i spetsen som regeringens härförare och inspiratör. Här gäller inga pedagogiska förklaringar – och det är kanske lika bra det.

När det verkliga målet är att göra arbetstagarna än mer maktlösa och utsatta är det bättre att ta till svärdet än att förklara varför. På så vis slipper man argumentera mot fakta – som visar att otrygga arbetsmarknader gör de anställda betydligt mer rädda om sina jobb. Flexibiliteten minskar – vilket ingen i slutändan vinner på.

DN:s råd är istället mer pedagogiskt, men frågan är om det skulle göra högerregeringen mer populär hos väljarna. Personligen skulle jag gärna se att Fredrik gick ut och tydligare förklarade sin och alliansens politik – och vilket typ av samhälle de strävar efter. Men, de fåtaliga försök vi har sett borde knappast ha givit regeringens förespråkare mersmak. Som när Fredrik i Rapport (den 18 juni) berättade varför de sjuka och arbetslösa ska betala skattesänkningarna;

… ett sätt att säkerställa att det inte blir för mycket stimulerande av ekonomin.

Den förklaringen tror jag ingen blev klokare av och frågan är om han vågar säga som det är. Om han vågar tala klarspråk och på allvar förklara vilket samhälle han i grunden strävar efter.

För egentligen är det väldigt enkelt. Frågan är – vill vi ha ett jämlikt samhälle med små klyftor eller ett ojämlikt med stora klyftor. Vill vi att de som har otur i livet ska straffas eller vill vi ha ett samhälle där medmänsklighet och solidaritet är ledord.

reinfeldt1.jpg

Om regeringen, med Fredrik Reinfeldt i spetsen, ärligt skulle förklara sin politik och berätta vilken av dessa samhällstyper de strävar efter skulle förmodligen inte mer än en bråkdel av befolkningen ge dem sitt stöd. Men – ärlighet varar inte alltid längst – och det vet Fredrik. Därför håller han sig osynlig och distanserar sig gärna från de impopulära förslagen som raserar vår välfärd och ökar på klyftorna, samtidigt som han glatt meddelar att (i Rapport den 27 mars);

… en barnskötare som har ihop det med en industriarbetare har fått en tusenlapp mer i plånboken…

Härligt, vardagligt, sött och gulligt så det förslår 😉
Men – när det gäller den ideologiska debatten gör han nog bäst i att ligga lågt!

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser
Lämna en kommentar

59 kommentarer

  1. Väl talar Ilse-Marie!

  2. Håller på och totar ihop ett inlägg. Inte för att det behövs – du formulerar det så bra, men många bäckar små…

  3. Varför är det eftersträvansvärt att alla ska tjäna ungefär lika mycket, kan du en gång för alla svara på det, samt hur det ska gå till? Dina floskler är vedervärdiga.

  4. St Just

     /  augusti 20, 2007

    ilse-marie, stäng av d’Anconia även om han ylar om censur. Han har en egen blogg där han kan vara otidig – de är inte dina inlägg som är vedervärdiga det är d’Anconias förolämpningar mot allt och alla.

  5. Vänsterns standardlösning: låtsas som att jobbiga argument och frågor inte existerar.

    Har du funderat något på vad jag sa angående din totala svarslöshet i lönefrågan?

  6. kajsa

     /  augusti 20, 2007

    Proportioner…

    Ursäkta, men jag kan inte låta bli. Får jag ösa ur mig? Jag har visserligen en egen blogg, men jag har inte länkat till den eller gjort någon reklam alls för den. Har precis kommit från affären. På vägen hem stötte jag ihop med en lågstadielärare och vi blev stående och pratade vid våra cyklar. Vi pratade om hur det är. Hon berättade om en grannes 28-åriga dotter som var nån slags ekonom och nu skulle fungera som handledare åt tågpersonal (tågvärdinnor och liknande). Hon hade begärt och fått 28 000 kr i lön. Att jämföra med en lågstadielärare som jobbat i 34 år som får 23 500 kr!!! Att ”handleda” en klass på 25 av våra små dyrbara (???) barn är så mycket mindre värt i samhällets, arbetsgivares, väljares ögon!?? (en civilingenjör idag rekommenderas av civilingenjörsförbundet att begära en lön på 53 000 kr, kanske är en Stockholmslön, men).

    Visst är det väl bra att få bra bemötande och service av tågpersonal som kund gubevars (och som vuxen, som kan tala för sig själv), men… Proportioner…

    Vår studierektor pratade också idag om det ökande antalet friskolor i vår medelstora kommun och en gymnasielärarkollega fyllde i, att friskolorna profilerar sig på de verksamheter som kostar minst, tar russinen ur kakan, på både det ena och det andra sättet (jag själv är musikpedagog med över 200 högskolepoäng).

    Lågstadieläraren idag (och jag) menar att det är de barn med föräldrar med pengar och resurser som gynnas – och kommer att gynnas alltmer. De barn vars föräldrar som inte kan backa upp (och kanske också, tyvärr, skiter i sina barn, kanske har enorma egna problem – tveksamt om det är en ursäkt) de kommer att bli sidsteppade…

    I slutänden gynnar det ingen av oss. Inte oss enskilda människor eller samhället! Vilket samhällsklimat? Och detta kommer inte att gynna samhällsekonomin heller!! Där bara en elit är välutbildad inte minst, inte den breda massan!

    Tyvärr började (s) denna omvandling i början av 90-talet (kanske tidigare) efter förre perioden av borgerligt styre. Men det betyder inte att högern är bättre.

    Och det är i spåren av 90-talet som utmattningarna kommit. Och dessa utmattningar beror inte på att vi svenskar skulle vara ett särskilt svagt släkte, utan förmodligen helt enkelt på att vi jobbar mer än folk i andra länder! Här är det mindre hierarkiskt och varje medarbetare har ett större ansvar. Och det finns många ansvarstagande (inte minst bland kvinnor i omsorgen).

    Att det är bättre i privat verksamhet är skitsnack! Jag har en bror med hög utbildning som jobbar privat och tycker det är pest! En urdålig arbetsmiljö.

    Tyvärr lade (s) grunden för det högern nu med rasande fart ska genomföra! Det de håller på med är – åt helvete!!

    Svärdet ja…

  7. St Just

     /  augusti 20, 2007

    ilse-marie, Olofsson har ju dubbats till riddaren som ska kuva facket. (c) försöker ju profilera sig som det mest antifackliga partiet i allianskvartetten och ropar oftast högst på förbud mot ”orimliga” fackliga stridåtgärder; som blockader.
    På nyheterna alldeles nyss hörde jag hur tidningsarbetsgivarna varslade om lockout för 4 000 journalister. Detta som svar på en övertidsblockad.
    Tror någon att (c)-förepråkare ens kommer att hosta lite försynt över arbetsgivarorganisationernas stridsåtgärder?

  8. Ingen behöver kuva facket för det gör de så bra själva. Europafacket med ordförande Wanja Lundby-Wedin i spetsen har välkomnat EU-parlamentets nya resolution angående arbeträtten med följande skrivelse: ”Europafacket välkomnar med tillfredställe EU-parlamentets plenarsessions röstning den här veckan till stöd för ett angreppssätt som är mer harmoniskt vad avser reformeringen av arbetsrätten inom unionen (…) Europafacket mottar med tillfredställe det klara budskap som parlamentet har givit åt kommissionen”

    Ni kommer väl ihog vad LO sa inför EU-valet 1994? Då skulle Europafacket bli en kraft som förändrade EU till att på det sociala området mer mera efterlikna Sverige.

    Enda media i Sverige som skrivit om LO och Europafackets svek mot medlemmarna är, antar jag, Proletären.
    http://www.proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=947&Itemid=1

  9. St Just

     /  augusti 20, 2007

    Magnus, du har rätt i att Wedin och fackföreningstopparna önskar samarbete med arbetsgivarna, helst inte vill använda stridsåtgärder och skyr aktiva medlemmar som vill använda fackföreningarna som kamporganisationer.
    Svaga fackföreningar med hårt vingklippta stridsåtgärder betyder dock sju resor värre förhållanden. Kolla gärna arbetarklassens situation i länder med svaga fack (USA), inga fack (Kina) eller sönderslagna (Gruvarbetarfacket i Storbritannien).
    Varje tumsbredd av en fackförenings rättigheter måste därför försvaras – och det oavsett om ditt fack styrs av en pamp.
    Proletären har ju aldrig förstått detta utan alltid ansett att facket är överspelat – precis som nyliberalerna.

  10. Jag håller med St Just (tänk att det alltid blir på det viset 😉 ). Visst är även jag kritisk till hur LO facket agerar i många frågor – eller emellanåt inte agerar överhuvudtaget. Men starka fack är vårt enda riktiga svar på arbetsgivarnas maktfullkomlighet. Utan dem har vi arbetstagare tyvärr ingenting alls att säga till om. Jag hoppas innerligt att inte alliansen genomför Mauds våta dröm och inleder en snabb avveckling av den svenska arbetsrätten och LAS och därigenom slaktar den svenska modellen för gott. Det vore förödande!

  11. Lena

     /  augusti 20, 2007

    Håller med dig Ilse-marie och St Just ni har mycket kloka kommentarer och åsikter.

    Jag är starkt kritiskt till LO och Wanjas sätt att agera och hur LO kollektivet behandlar sina medlemmar!! Många gånger verkar de fackliga företrädarna tjänstgöra som knähundar åt arbetsgivarna.

    LOs ordförande är en karriärist som leker diplomat!!!!

    Mycket snack och lite verkstad när det gäller LO och LOkollektivets medlemsförbund! Skärper er!!

  12. kajsa bevisar återigen vänsterns grundantagande att pengar bara finns och kan omfördelas lite hur som helst. Sänker man en grupps löner och höjer en annans så händer ingenting annat än just det. Helt otroligt.

  13. St Just

     /  augusti 20, 2007

    Ilse-marie, vi kanske skulle ta och starta ett nytt arbetareparti 😉
    Skämt åsido, men det är onekligen fantastiskt att arbetarrörelsens värderingar och kamp för socialism är så levande. Min morfar var med från starten för över hundra år sedan och verkade i sin lilla stadsdel – idag når vi varandra över nätet, över världen – utan att ens känna varandra – de socialistiska idéerna är sannerligen märkvärdigt starka!

  14. St Just, roligt att du glädjer dig åt den globalisering som ni socialister hatar så innerligt. Det är ett steg i rätt riktning.

  15. kajsa

     /  augusti 20, 2007

    Josefin Brink skriver något väldigt bra om att högerns demokratiförakt tar sig allt mer häpnadsväckande uttryck på sidan: http://josefin.brink.riksdagsvanstern.org/2007/08/proxima_estacion_upplyst_despo.php

    ”En från vanliga människor fullkomligt distanserad och av sin egen blomstrande livssituation förblindad elit håller faktiskt på att helt tappa koncepten.”

    Hon nämner den norske författaren och journalisten Magnus E Marsdal som har skrivit boken FRP-koden, som faktiskt en norsk vän nämnde nu i somras slår mig. I den har han gått på djupet med Fremskrittpartiets framgångar i Norge. Han skriver om en folkföraktande elit, en HÖGERVRIDEN [min kursivering] socialdemokrati och en idealistisk vänster å ena sidan och framgångarna för ett i grunden djupt arbetarklassfientligt populistparti som FRP å den andra och försöker bena ut hur sambanden ser ut mellan dem. Skrämmande och högst relevanta analyser som i många stycken går att överföra till Sverige skriver hon.

    Ja, det är skrämmande!!! Och jag håller med om att facket verkat gå arbetsgivarens ärenden… Redan på 90-talet… Och Lundby Wedins utspel blir jag bara helt stum över!!

    Och vad vet vissa om vad jag röstar på?? Men, nej, jag röstar definitivt inte till höger. Och absolut inte på den regering som vi nu har!!! Det är helt rätt.

    Ja, min morfar var faktiskt t.o.m. kommunist… På samhällets botten. Skulle ha varit 107 år nu…

    Och jo, St Just och ilse-marie, det skulle behövas ett helt nytt parti till vänster!! 🙂 (hur kan folk som förmodligen inte gagnas av högerns politik rösta på dem?? Det övergår mitt förstånd!!)

    De skillnader som blivit i lön får visst konsekvenser och har fått… Så visst händer saker p.g.a. det!!!

  16. Bra skrivet som vanligt Ilsi-Marie….. Irritera mera…;)

  17. ”hur kan folk som förmodligen inte gagnas av högerns politik rösta på dem?? Det övergår mitt förstånd!!”

    Aha, man ska rösta efter sitt egenintresse? Vad hände med ”solidariteten” då, att man ska offra sig själv för andras intressen? Vilket jäkla hyckleri.

  18. St Just

     /  augusti 20, 2007

    kajsa, ibland kan man bli förtvivlad över att människor faller för politiker som inte har för avsikt att arbeta för sina väljares intressen och litar på en fackbyråkrat som ser sitt fackjobb som en födkrok och inte en tillfällig förtroendepost.
    Under den nu rätt så långa period av tillbakagång för arbetarrörelsen när det gäller aktivitet, radikalism och framtidstro brukar jag ibland tänka på vad en livserfaren man berättade. Han verkade som facklig organisatör på teplantagen på Sri Lanka och han sa: Under de värsta åren på 50- och tidiga 60-talen bestod vårt fack av tre medlemmar och en hund! Vi behövde inte större möteslokaler än mitt kök. Men så plötsligt ändrade sig allt och tusentals kvinnliga plockare anslöt sig – klassmotsättningarna ökade och de sökte skydd och styrka i vår organisation.

    Härligt, eller hur? Med tanke på allianspoliitikernas framfart så minskar ju inte klassmotsättningarna i Sverige – jag hyser mycken optimism – folk kommer att vända åter till sina organisationer och partier – man slåss alltid uselt ensam.

  19. charlemagne

     /  augusti 20, 2007

    Till: Kajsa

    Det finns nog inte många svenska civilingenjörer som tjänar 53000 kr/månad. Jag letade själv ingenjörsjobb innan sommaren. Den enda annons jag hittade där lönen var utsatt uppgav 123 kr/timme (för en ny-exad civilingenjör). Det motsvarar knappt 20000 kr/månad och det är 22 kr/timme mindre än vad Byggnads krävde att Letterna i Vaxholm skulle ha för att dom inte skulle vara “utnyttjade”,

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=486076

    I en telefonintervju med ett stort svenskt företag begärde jag minst 35000 kr/månad, då tystnade interjvuaren (och jag är teknologie doktor). Lite mer om svenska civilingenjörslöner kan du hitta på:

    http://www.scb.se/templates/Lönedatabasen/Lonedatabasen_infobox.asp?id=50918&yid=214&Yrke=civilingenjör

    Som du ser ligger snittlönen runt 35 000 kr/månad. Men dataingenjörer i storstäder drar upp statistiken och det finns också många som efter mer än 20 år tjänar mindre än hälften av de 53000 kronor som du anger.

    Lönerna för ingenjörer i andra nordiska länderna finns på,

    http://ida.dk/NR/rdonlyres/287C7AC4-57D5-487F-B348-735A7E9B667B/0/nordic_salary_statistic2003_swedish.pdf

    Själv börjar jag jobba i Danmark om två veckor och fler svenska ingenjörer kommer säkert att söka sig utomlands om inte de svenska lönerna stiger. Jag får bara hoppas att danska ingenjörsfacket inte gör som Byggnads gjorde i Vaxholm och ställer sig och skriker “Go Home” till mig.

    För övrigt håller jag med dig om att de flesta kvinnor i den politiserade sektorn borde ha högre lön.

  20. Ja, huvaligen… Jag längtar efter nästa val.

    Mitt dreamteam är fortfarande V+Mp.
    Wetterstrand och Ohly i en rödgrön allians vore finfint!

  21. charlemagne har flera bra poänger som populistvänstern uppenbarligen inte kan svara på.

  22. Kom inte till min blogg om ni vill få en läsvärd upplevelse

  23. St Just

     /  augusti 22, 2007

    charlemagne, maskinoperatör: Sköter, styr och övervakar maskiner som svarvar, svetsar, borrar eller på annat sätt bearbetar arbetsstycken av metall; sköter anläggningar för framställning av betong; sköter maskiner som genom pressning, formning, klyvning m.m. framställer sten-, cement.

    Kvinnor 20800/mån män 21 800/mån

    Civilingenjör: ”I en telefonintervju med ett stort svenskt företag begärde jag minst 35000” ”Som du ser ligger snittlönen runt 35 000 kr/månad”

    Vad gnäller du för?

  24. karl

     /  augusti 23, 2007

    ”idag når vi varandra över nätet, över världen – utan att ens känna varandra – de socialistiska idéerna är sannerligen märkvärdigt starka!”

    Ersätt gärna socialistiska med fascistiska, nekrofila osv, så får du en bild av internet.

  25. Per

     /  augusti 23, 2007

    Fråga.
    Den situation vi har idag, med misslyckad integration, ökade klyftor o.s.v är ett resultat av ett vänster styre som varit obrytet i Sverige sedan .. ja, i princip den senaste istiden. Vad jag undrar är, om inte vänstern lyckades förvandla vårt land till utopia under den tiden, varför skulle de få förnyat förtroende. Har de kommit på nåt nytt kanske?

  26. St Just

     /  augusti 23, 2007

    karl, javisst är det så och till och med den gamla telefonen användes även för skumma samtal. Uj-uj!

    per, bilda dig gärna om periden istid till slutet av 1800-talet (en inte alltför kort period) så kan vi resonera. Fundera gärna dessutom över varför kapitalismen under sin långa existens lämnart så mycken svält, utplundring och gigantiskt resurs- och miljöslöseri bakom sig (för att inte tala om de enorma orättvisorna mellan rik och fattig).

  27. St Just, nu satte du nog nytt rekord i dumhet. Menar du på största allvar att det var sosseriets uppkomst som gav oss vår välståndsökning sedan 1800-talet, och att den kom genom att sosseriet började inskränka den kapitalism som alltid hade funnits innan dess? Herrejävlar, du måste ju skämta. Läs en bok vetja!

  28. St Just

     /  augusti 23, 2007

    d’Anconia har de senaste veckorna uppfört sig som en oförskämd och objuden gäst på denna blogg. Att kommentera någons inlägg på en blogg innebär att man tar åtminstone elementär hänsyn och visar ett mått av hyfs. Debatt kan vara hård, tuff, själv är jag van vid åtskilliga törnar men det finns fler gäster på bloggen.

    Hade d’Anconia infunnit sig i iden fysiska världen i min lägenhet till exempel och under en diskussion människor emellan agerat på liknande sätt – hade jag personligen hivat ut honom ut på gården.

    Då som nu nu ylar han säkert – tvång och våld – det rör nu mig inte i ryggen. I fortsättningen betraktar jag d’Anconias inlägg som ickeexisterande.

  29. Det har du i princip redan gjort eftersom du aldrig svarar på argumenten utan bara svamlar på om att man måste hjälpa varandra.

    Hur som haver, kapitalismen är anledningen till att Sverige idag är ett i-land, det är genom handel och företagande som vi byggt vår rikedom, inte sosseri. Det enda sossarna har bidragit med är skenande inflation och finanskrisen i början av 90-talet samt ökad ägarkoncentration i den privata sektorn.

  30. kajsa

     /  augusti 23, 2007

    Satt här och läste Birgitta Holms nya bok om författarinann Victoria Benedictsson, där läste jag på sidan 167 längst ner om
    “skilsmässornas [skilmässor moraliserar jag definitivt inte mot!!!] och den extrema individualismens tidevarv /…/ den ensamme bowlarens tjugohundratal”.

    Och kom att tänka på professorn i religionspsykologi Owe Wikström och hans bok ”Sonjas godhet” (som kom hösten 2006) och letade reda på den i min bokhylla. På varje sida finns saker att citera.

    Bland annat skriver han på sidan 61:
    ”Konsumism, entreprenör, vinstmaximering, neoliberalism och markandskrafter, köp och sälj är kodord [även av människor, som vore de varor]. De är sällan ifrågasatta.

    Så frågorna återvänder – vem ser till de svaga och försöker göra något – gemensamt och långsiktigt. Var finns de föredömen vars patos gäller ANDRA, de som inte orkar, har råd eller är starka [skulle vilja sätta ”starka” mellan citationstecken!!! Vad är styrka??]?

    Vem håller upp ett plakat där det står skrivet att hur positivt en människa än tänker [!!!!] om sig själv så finns det en skörhet i tillvaron som ingen kan vrida sig ifrån. Tragiken kommer förr eller senare. Då är själv inte alltid bäste dräng, utan människan är helt i händerna på andra.”

    Owe Wikström, själv framgångsrik och i ropet (bland annat med i TV nu och då och vars åsikter var efterfrågade här och där), aktiv på alla sätt, både mentalt OCH fysiskt, segnade plötsligt ner på ett löpband på ett gym i Stockholm där han var och tränade med sin läkarfru!! Som tur var fanns en annan läkare i lokalen och sjukhuset låg nästan runt knuten!!! Annars hade han varit död idag – livets skörhet… Och Owe Wikström var bara just över 60 år och levde förmodligen ganska sunt??

    Efter denna händelse och rehabiliteringen från detta kom denna bok!! Men den var inte någon plötslig omkastning i livsfilosofi!

    På baksidan står också:
    ”I vår kultur betonas den enskildes framgång och lycka. Förr var medkänsla och omsorg ideal. Det sågs som ett tecken på MÄNSKLIG MOGNAD [min kursivering!!!] att kunna flytta fokus bort från den egna tillfredsställelsen till att även låta den gälla andra.”

    Wikström skriver också om ”förenkling och likriktning” idag…

    Apropå ”Ett hjärta RÖTT”, så har civilkurage med franskan coeur, dvs. hjärta att göra!!!!! Många sura smileys skulle kunna delas ut??

    Och jag skulle också vilja citera från en blogg som länkar till en massa sidor, internationella, om hur Sverige placerar sig i jämförelse med övriga världen! Detta lilla land på bara 9 milj. inv. Att vi faktiskt i många avseenden har ett högt anseende, men vi blir itutade annat av (liberal) massmedia!!

    Men nu har jag redan skrivit så långt och jag vill inte länka till denna sida, för då blir den väl söndertrashad!!!??

  31. kajsa

     /  augusti 23, 2007

    PS. Och sura smileys vill jag inte ge ilse-marie, tvärtom!! Så att det inte på något sätt missförstås!!

  32. Och som vanligt handlar socialisternas nonsens inte om politik utan om att folk har fel åsikter och värderingar. Kajsa, ingen hindrar dig att offra dig för andras skull, det är bara att göra det, oavsett namn på systemet.

  33. kajsa

     /  augusti 23, 2007

    Ditt val av ordet ”offra sig” säger inte det en hel del om hur du ser på det hela? Att du faktiskt anser det som ett offer att betala skatt över huvudtaget kanske till och med?

    Råkade också hitta en bok som var kurslitt. när jag pluggade på universitetet för 20 år sen, där författaren gjorde en snabb genomgång om socialpedagogikens historia redan tillbaka till medeltiden och feodaltiden och vidare via 1600-talet. Boken är på danska och jag har inte riktigt tid att läsa den, men skulle väldigt gärna vilja ha tid att göra det (liksom läsa en hel massa annat),

    Men det är faktiskt ganska nyttigt att få det perspektiv som historien kan ge… Han använder begreppet socialETIK!!! Dvs. det handlar om etik!!

    I detta fall, av det skummande jag ägnat mig åt, om kyrkans ideologi då i feodlatiden där fattigdom, nöd och eländighet betraktades som något Gud ville!!!

    Och faktum är att ingen av oss väljer i vilken familj vi växer upp!! Denna uppväxt har större betydelse än vi tror och vill tro!! Inte bara på hur väl (eller dåligt) vi lyckas i livet, utan också på vår hälsa, och då inte bara den psykiska, utan på den somatiska också!! Det finns en stor studie på över 17 000 människor i USA om detta (och i denna studie ingår inte de som är längst ner i botten i samhället, utan de som har råd att ha en sjukförsäkring, så det är inte bara de sämst lottade som råkar ut).

    Det låter ju nästan som många resonerar idag: skyll dig själv!!!?? Lever vi i medeltiden eller vad?

    Jo, jag tycker att vissa har värderingar så man blir mörkrädd… Det kan jag ju hålla med dig om.

    Vadå tvång och våld??? Och fel åsikter och värderingar?? Vilka som har det??

  34. Ja, klart att det är att offra sig, jag tjänar inte pengar för någon annans skull utan för min egen. När jag jobbar gör jag det för att JAG tjänar på det. Gör inte du det? Jag säger inte ”skyll dig själv”, jag säger ”skyll inte på mig”. Det är inte mitt fel att någon föds med dåliga föräldrar. Återigen: om du vill dela med dig för att du anser att man ska det så är du varmt välkommen att göra det, hur mycket du vill, men varför anser du att din åsikt om vad som är bra ger dig rätt att tvinga mig att agera på samma sätt? Jag förbjuder inte dig från att dela med dig, varför ska du tvinga mig att göra det?

  35. Kajsa: På baksidan står också:
    ”I vår kultur betonas den enskildes framgång och lycka. Förr var medkänsla och omsorg ideal. Det sågs som ett tecken på MÄNSKLIG MOGNAD [min kursivering!!!] att kunna flytta fokus bort från den egna tillfredsställelsen till att även låta den gälla andra.”

    På vilket sätt menar han att det fanns mer medkänsla och omsorg förr? Möjligen om man betraktar gudfruktighet (gudsfruktan) som ett tecken på mänsklig mognad, så förekom det mer av den varan förr. Människor fyllde kollektbössan, trots att de egentligen hade behövt pengarna själva, eftersom prästen i sin svavelosande predikan hotade med helvetets avgrund om bössan inte fylldes. Det är samma grundideologi som ligger bakom socialismen. I tron på ett högre kollektivt ändamål ska människor _tvingas_ dela med sig. Tvärtom är jag övertygad om att det hindrar den sanna medkänslan och omsorgen. De flesta människor är faktiskt väldigt generösa när de själva får bestämma när och till vad de vill dela med sig.

  36. St Just

     /  augusti 24, 2007

    Nästa nyliberal till rakning.

    Sant är att ”de flesta människor är faktiskt väldigt generösa” – det gäller dock inte nyliberaler som, vilket vi har hört till leda på denna blogg – snålt håller i minsta krona.
    Om de så har har fötts, skötts, utbildats och fått möjlighet att vandra ut i livet, tack vare de pengar som vi som arbetat generöst lagt i skatt – så gnäller de:

    ”Jag bad inte om att få gå i skolan” är belysande för hur en nyliberal visar sin tacksamhet och generositet.

  37. St Just, om du nu är så generös och osjälvisk så ska du väl inte kräva kompensation för ditt frivilliga stöd? Att tvinga på någon en vara eller tjänst personen i fråga inte har bett om och sedan kräva betalning är inte att vara solidarisk. Du måste lära dig att skilja på begreppen.

  38. St Just, om vi nu tvunget måste använda etiketter så låt gå för det. Den viktigaste skillnaden mellan (etiketten) nyliberalen och (etiketten) socialisten är med vems pengar de är generösa – de egna eller andras.

    Jag vet med 100% säkerhet att mina skattepengar _inte_ används effektivt och att merparten av dem går till att driva runt den gigantiska statsapparaten istället för att användas där jag anser att de gör nytta. Med det höga skatteuttag vi har borde vi ha en helt fantastisk skola som ger alla elever, studiesvaga som studiestarka det individanpassade stöd de förtjänar. Vi borde ha en väl fungerande vård, tillgänglig alla tider på dygnet och med en personal som inte behöver jobba livet ur sig till låg lön. Vi borde ha en psykiatri där inte de olika vårdinstanserna gör allt vad de kan för att lämpa över vårtagarna på någon annan. Vi borde ha en polis som syns ute på gatorna och som kan skydda människor mot riktiga brott istället för att bekämpa påhittade brott. Listan kan göras hur lång som helst. Istället slösas miljarderna bort på idiotprojekt och administration. Tacka fan för att folk håller i de slantar som staten inte redan stulit.

  39. St Just

     /  augusti 24, 2007

    Libe, du anser att skatten kunde användas effektivare – självfallet – vi borde ha en bättre skola, fungerande vård, psykiatri, trygghet mot brottslighet… som du säger listan kan göras hur lång som helst.
    Nu tror du (felaktigt) att allt läggs på administration och idiotprojekt. Säkert läggs en hel del fel men så fel är de inte, om så vore skulle du inte ha kommit från vare sig BVC, grundskolan eller gymnasiet med livet i behåll. Dock hamnar en hel del skattepengar snett; kanske de 30 miljarder som Dagens eko i förrgår meddelade hamnade som företagsstöd årligen. Det kan självfallet diskuteras om de istället borde ha föras över till de av dig utpekade områdena; skola, vård och rättstrygghet (lät nästan som (s) skola, vård och omsorg).
    Kanske Libe nu inte är någon rättrogen nyliberal fundamentalist – kanske kan Libe tom resonera om var våra skattepengar ska placeras , var de gör mest nytta.

    I den frågan är jag absolut inte omedgörlig; vårdnadsbidrag, pigavdrag, apanage … som sagt, visst finns det mycket att hugga i om vården, skolan och rättstryggheten ska säkras.

  40. Grundläggande för en vettig debatt är att inte påstå att någon tror eller inte tror på ett visst sätt, om det inte framgår av texten. Jag har aldrig skrivit att allt läggs på idiotprojekt och administration. Däremot har jag skrivit att miljarder läggs på sådant.

    Visst kan vi diskutera var skattepengarna ska läggas. Men vad vi tycker är egentligen inte intressant. Det blir dessutom bara en teknokratisk listning av olika områden, där vi är överens om en del men inte om allt.

    Innan vi diskuterar placering av skattepengar borde vi kanske ställa oss frågan varför ett s.k. välfärdssystem som det vi har idag måste bygga på tvång. Det är det jag menar med att våra åsikter om placeringen är ointressant eller i vart fall av mycket begränsat intresse. Tänk tanken att vi istället överlät på var och en att själv satsa resurser på de områden som vi ansåg vara viktiga. Att du inte skulle satsa på vårdnadsbidrag, apanage eller avdrag för hushållsnära tjänster framgår tydligt av det du skriver. Men lik förbannat går en del av dina skattepengar till just det. Är det då ett bra system? Så länge vi har ett system som bygger på tvång och som flyttar besluten bort från individer kan du i bästa fall verka politiskt för att några fler kronor ska tas från områden som du tycker är oviktiga och läggas på områden som betyder något för dig. Förmodligen hade en dator slumpmässigt kunnat åstadkomma en minst lika ”bra” fördelning. Ändå kramas det här förbaskade systemet av hela det politiska etablisemanget (de borgerliga tar inte heller någon ideologisk debatt utan intresserar sig bara för att flytta kronor från en plats till en annan) och debattörer från höger till vänster. Varför?

  41. St Just

     /  augusti 24, 2007

    Libe slingrar sig – Libe vill inte att något ska skattefinanisieras – Libe tror att individerna klarar av att leva i den galopperande marknadsekonomin utan någon styrning och samarbete.

    Håller vi på ett tag till kommer Libe (säkert som amen ..) att försvara individens rätt att prostituera sig, sköta sin egna vapenaffärer, tillverka och sälja narkotika fritt – de brukar hamna där till slut om de ska vara rättrogna nyliberala fundamentalister. Redan i sitt tredje inlägg på denna blogg uttrycker Libe sin avsky för att även de borgerliga partierna inser att utan en viss offentlig finansiering och styrning – retarderar människan till att starta ”allas krig mot alla”.

    Vi övriga tycker faktiskt det är mycket intressant att diskutera – var skattepengarna ska läggas – på vapenexportkrediter eller vårdgarantier, till utbildning eller apanage, åt bidrag till företagare eller miljövård …

    Att en del av det jag arbetat ihop under mitt långa liv gått till sånt jag avskyr; som JAS-plan och SÄPO, tillhör livets förtretligheter och demokratins avigsidor.

    Men jag respekterar att det finns fler människor än jag i detta land. Den självcentrerade nyliberalen har dock bara ögon för sig själv – att döma av en radda inlägg från denna grupps representanter tyder de samlade symtomen mest på; narcissism.

    • orimliga förväntningar på särbehandling eller på att andra automatiskt ska svara upp till hans eller hennes förväntningar
    • obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov
    • avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund
    • arrogant och högdragen i sitt beteende eller sina attityder

  42. St Just, att påstå en massa dumheter om någon annan kan vilken klåpare som helst göra. Synd att du inte ens försöker debattera. Du påstår att du respekterar att det finns fler människor än du i det här landet. Tråkigt att du då inte respekterar några andra åsikter än dina egna.

    Det är verkligen ingen vacker människosyn du har. ”Allas krig mot alla” är kvalificerat struntprat. Om staten inte styrde dig, skulle du starta krig mot alla andra? Fast i det här fallet handlar det kanske om att så som man känner sig själv, känner man andra. För egen del behöver jag ingen statsmakt som flåsar mig i nacken för att jag ska hålla mig borta från krig. Din misstro mot andra människor säger en hel del om din personlighet.

  43. St Just

     /  augusti 25, 2007

    Libe, några enkla frågor; ska vi finansiera något område offentligt?

    Ja eller nej?

    Ska sjukvård, utbildning, omsorg, kommunikationer, avlopp, räddningstjänst, avfallshantering, kultur … betalas genom att vi som arbetar betalar en del av inkomsten i skatt? (Eller begränsas skatt till polis, domstolar och militär som en många nyliberaler menar?).

    Ja eller nej?

    Tycker Libe att prostitution, narkotika och vapenförsäljning ska vara upp till individen?

    Ja eller nej?

  44. Nja, så enkla är inte frågorna. Naturligtvis ska de tjänster som det finns ett behov av betalas på något sätt. Men för det krävs inget system där innehavarna av ett våldsmonopol med hot om att bruka detta våld tvingar andra människor till beslut de normalt inte hade tagit. Att du tycker att våld och tvång krävs förklaras av din ”allas krig mot alla-teori” men det vore intressant att veta om övriga vänsterdebattörer håller med. Krävs det verkligen tvång? Hade medmänsklighet och samarbete kollapsat om det inte fanns ett ständigt underliggande hot om våld?

    Frågar man vänsterdebattörer om de skulle ha startat krig mot alla andra om inte staten fanns är svaret oftast nekande. Däremot tror de att de flesta andra skulle bete sig illa, sluta samarbeta, kasta ut alla fattiga och sjuka för ett stup, osv. Är det inte nog för att väcka eftertanke? En ideologi som misstror andra människor och som sätter sig själva på en pidestal. En ideologi som dessutom förutsätter brukande av våld för att få sin vilja igenom.

  45. St Just

     /  augusti 25, 2007

    Så var det klarlagt.
    Jag anser att flera områden från utbildning till vård ska betalas av offentliga medel.
    Libe, kan inte svara ja utan tycker att frågan inte är enkel och kallar min uppfattning för ett monopolsystem av våld (!!!)

    Jag anser att prostitution, narkotika- och vapenförsäljning inte ska vara upp till individen.

    Libe, är klädsamt tyst.

    De flesta nyliberaler vet att det väcker avsky hos de flesta att förespråka individens rätt i dessa frågor. Vi andra ser den förnedring, sjukdom och död som är de vanliga följderna av sådana friheter – nyliberalen ser bara sig själv.

  46. St Just, ett monopolsystem av våld är just vad du förespråkar. Du vill inte ha privata alternativ till den statliga verksamheten, och väljer man att inte betala skatt så blir man åtalad. Vägrar man att infinna sig för rättegång så blir man hämtad med – just det – våld.

  47. ”Vi andra ser den förnedring, sjukdom och död som är de vanliga följderna av sådana friheter [..]”

    Undrar hur många människor som dött på grund av frihet kontra hur många som dött på grund av ofrihet… Statistiken är verkligen inte på din sida St Just.

  48. St Just

     /  augusti 25, 2007

    Vad ser en nyliberal som Libe för följder av individens rätt till prostitution, narkotika- och vapenförsäljning?

    Kärlek – vidgade vyer och trygghet?

    Notera hur varje nyliberal smiter undan dessa tre områden.

  49. Jag anser mig inte ha rätt att kriminalisera vad en person gör mot sig själv, hur urbota dumt det än är. Börjar man förbjuda ett handlande är risken stor att hamna på ett sluttande plan. I många länder är t.ex. homosexualitet belagt med dödsstraff. Vem avgör var moralens gränser går? Av dina inlägg att döma får jag intrycket att du gärna vill bestämma över andras handlingar. Hur är det med deras tankar?

    Tvångsprostitution, försäljning av vapen eller narkotika till minderåriga, kriminella handlingar som utförs med nämnda vapen eller under inflytande av droger (vad de än må vara) _ska_ bestraffas (och/eller om möjligt kompenseras) eftersom de drabbar en eller flera ofrivillig individer.

    Jag har med all önskvärd tydlighet noterat att du smiter undan alla former av frihetsdiskussioner. Du är också mycket tydlig i ditt ställningstagande för våld och tvång. Vad som ligger bakom är heller inte svårt att förstå när du hävdar att utan ett offentligt våldsmonopol (styrning) hade du degenererat till en varg för människan (Tips: Läs Hobbes). Eller gäller det bara alla andra? Står du ovanför det?

  50. St Just

     /  augusti 25, 2007

    Notera sidsteppandet hos Libe – varför tar han upp homosexualitet i sammanhanget prostitution- narkotika-vapenförsäljning? Pinsamt!

    Se även hur Libe försöker smyga in lite anständighet i dessa för nyliberaler så känsliga frågor; prostitution- narkotika-vapenförsäljning , nja, inte till minderåriga. Man bugar!
    Men efter 18 är det fritt fram.

    Ja, jag är mycket tydlig för vissa former av tvång – burar gärna till exempel in varje hallick och drogprofitör och ser dem inte som exempel på den frihet som Libe vurmar för.

  51. ”Notera sidsteppandet hos Libe”

    Kasta inte sten i glashus Mr. Svarslös. Själv svarar jag gärna på frågor till skillnad från dig som saknar argument:

    ”ska vi finansiera något område offentligt?”

    Nej.

    ”Ska sjukvård, utbildning, omsorg, kommunikationer, avlopp, räddningstjänst, avfallshantering, kultur … betalas genom att vi som arbetar betalar en del av inkomsten i skatt? (Eller begränsas skatt till polis, domstolar och militär som en många nyliberaler menar?).”

    Nej till tvingande skatt, ja till frivillig. Du som är så generös, osjälvisk, solidarisk, godhjärtad osv kommer dela med dig av egen fri vilja och inte bry dig om ifall du får något tillbaka.

    ”Tycker […] att prostitution, narkotika och vapenförsäljning ska vara upp till individen?”

    Ja.

  52. St Just

     /  augusti 25, 2007

    Voilà!

    Ingen offentlig finanisiering, frivillig skatt och fritt fram för prostitution, narkotika och vapenförsäljning!

    Godnatt!

  53. Nu vägrar du återigen att motivera dina åsikter. Frivillig skatt är väl det mest solidariska man kan tänka sig? När du säger att man MÅSTE betala skatt så säger du ju att du inte tänker bjuda någon på de tjänster som dina skattepengar finansierar, du måste få något i utbyte (vetskapen om att alla andra också bidrar). Är det inte väldigt själviskt av dig? Vore inte den optimala godheten att betala skatt för att du vet att andra tjänar på det även om du inte själv gör det? Värnar du om ditt egenintresse så är det ju inte solidaritet, men sådan gillar du väl? Förvirrat.

  54. ”Notera sidsteppandet hos Libe – varför tar han upp homosexualitet i sammanhanget prostitution- narkotika-vapenförsäljning? Pinsamt!”

    Föreläser du för någon? Är du orolig att övriga läsare på den här bloggen inte fattar vad du tycker eller kanske gör en annan tolkning?

    Rent principiellt ser jag ingen skillnad mellan en hallick som tvingar en kvinna till prostitution eller en socialist som med hot om våld tvingar någon att leva efter socialistens direktiv.

  55. För att åter ta upp min tråd sedan 20 augusti…
    Jag tycker faktiskt inte det är något fel med ett starkt fack. Tvärt om! Men se för fan med öppna ögon vad facket gör. Ni St Just och ilse-marie tittar med kritisk blick på politiken som den borgerliga regeringen för men när socialdemokraterna eller LO ställer sig bakom eller för samma borgerliga politik väljer ni att blunda.
    Jag hyser inga lojaliteter alls mot några intressesfärer. Däremot tvekar jag inte att berömma de som gör bra även om de vanligtvis kan tillhöra mina ideologiska motståndare. Och jag har inget överseende med företrädare som sviker allt de säger sig företräda – åsikter eller medlemmar.

    Proletären har aldrig gett uttryck för att facket skulle vara överspelat. De gillar facket och vill ha starka kämpande fack som ”tar fighten”. Proletären tycker facket har övergivit sina medlemmar och springer arbetsgivarnas ärenden. Men så får man förstås inte se det om man själv är engagerad och troende inom den så kallade arbetarrörelsen. Den tar sig uttryck mer som en sekt, med åsiktskontroll, än en politisk organisation.

    Nu kanske ni tycker jag låter lite hätsk. Och det blir jag också på intellektuell dubbelmoral. Det jag vill ha sagt är att döm efter praktisk handling inte efter vad någon påstår sig vilja uppnå eller företräda. Bete er inte som LO gentemot partiet som tyst åsåg partiet bedriva borgerlig politik men blev av med sin tunghäfta när borgarna tillträdde och bedrev samma typ av borgerliga politik.

  56. St Just

     /  augusti 30, 2007

    Magnus Berg, vilket trams. Är man något insatt i den svenska vänsterns historia vet man att (r) och Proletären sett på fackföreningarna på ett ytterst sekteristiskt sätt. Från att helt negligera fackligt arbete, ställa facket åt sidan till att bygga upp en ny fackföreningsrörelse.

    Idag kanske de är mindre sekteristiska men din skrivning antyder ju samma inställning ”facket har övergivit sina medlemmar och springer arbetsgivarnas ärenden” – min uppfattning kan synas som ordvrängning men fackföreningsrörelsen i stort behärskas av en stark fackföreningsbyråkrati som helst gör upp över medlemmarnas huvuden. Dock är facket vårt och något att vara stolt över – jag säger aldrig att facket sviker och överger medlemmarna.

    Sekteristism är nog trevlig då man sällan behöver ge sig ut i det verkliga livet.

    För övrigt har jag själv aldrig haft någon anknytning till (s) förutom i en SSU-klubb för dryga 45 år sedan. Lita du på att jag tagit fighten i hela mitt vuxna liv – mina fiender heter nu som förr; borgarklass, kapitalägare och imperialism.

  57. fundersam

     /  augusti 30, 2007

    Nollsummespelet är som vanligt utgångspunkten för den fackliga vänstern. Om någon annan vinner så förlorar jag. Enligt den teorin skulle ju inte BNP-tillväxt vara möjlig. Eftersom BNP växer realt vet vi att nollsummetänkandet saknar empirisk grund. Dess ursprung är antagligen enskilda förhandlingar där gränsdragningen var tydligare. På makronivå är det konstigt att tro att bara för att de rika blir rikare måste de fattiga bli fattigare, historien visar på annat även i länder som USA som saknar sossar.

    En annan tanke som ST just hämtat direkt från marx är tanken på att arbetaren inte får betalt för hela sitt arbete. Det beror på hur stor arbetarens insats är. Eftersom det krävs mer en bara en maskinoperatör för att sälja skiftnycklar och få in pengar så måste alla produktionsinsatser räknas in. Ett företag måste startas för någons besparingar och denne riskerar tar en risk som måste kompenseras. (Ingen, inte ens arbetare riskerar en insats utan att få något tillbaka). En VD måste koordinera alla insatser till produktionen av skiftnyckeln och säljaren måste få betalt för sin insats. Banken skall ha betalt för lånedelen osv. Om det var så att produktion och försäljning av t.ex skiftnycklar vore enkel och riskfri kan man ju tänka sig att var och varannan skulle stå och ”snickra” i garaget. En arbetare kan dock få en säkrare och stabilare inkomst av att leja bort sitt arbete genom att slå sig ihop med de som kan skjuta till andra väsentliga delar av produktionen. Inte ens i ett marxistiskt samhälle kan arbetaren få hela arbetsvärdet då det går bort till politiker och administratörer utanför organisationen. Eftersom de inte bidrar i produktionen så blir det en gigantisk ryggsäck som socialistiska länder tyngs ned av.

  58. St Just

     /  augusti 30, 2007

    Fundersam kan ju upprepa sina teorier för den kiesiske arbetaren som tillverkade följande:

    Slagborrmaskin med 13 mm snabbchuck och obelastat varvtal på max 3000 varv/min. Höger- och vänstergång, 710W.

    99:-

    förutom denne kinesiske arbetare kan fundersam räkna in de arbetaren i gruvan som bröt järnmalmen, arbetaren i plastindustrin som producerade plasten, arbetaren som förpackade borrmaskinen, arbetaren som fraktade godset …

    … hur många arbetstimmar jobbar de, vad tror fundersam om deras arbetsvillkor, deras löner …

    (De fundersam månar om; mellanhänder, investerare, spekulanter, banker och aktieklippare lär nog roffat åt sig sin inte så blygsamma del av de 99 kronorna)

    Och fundersam – tillgångarna mänskligt och intellektuellt är nästan oändliga – det samhället begränsas av är marknadskrafter och profitörer (samt de råvaruresurser som pga den kapitalistiska anarkin, kommer att ta slut).

  1. Maud, svärdet och den gordiska knuten! « Tankar i natten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: