Inga fler nya moderater, tack!

msros.jpg

Det var skönt att höra Mona Sahlin tala i Almedalen i går kväll. Äntligen lite hopp mitt i allt elände. Att ständigt matas med medias okritiska rapportering av regeringen Reinfeldts bravader tar på krafterna. Ibland förlorar man fullständigt hoppet om en bättre framtid. Mona Sahlin dök upp som ett ljus i tunneln. Även hennes två inbjudna SSU-talare inspirerade. Det finns trots allt en framtid…

Nej, jag var inte där – men jag råkade knäppa på SVT24 i rätt ögonblick.

Enligt DN:s retorikexpert Christer Hanefalk var talet ”elegant och elakt”. Kanske var der därför jag gillade vad jag hörde. Hon fick in några klockrena smällar, bland annat när hon citerade Reinfeldt förvirrade uttalande nyss hemkommen från USA, om sin egen roll inom svensk miljöpolitik som någon slags frälsare, räddare och upplysare – där han beträdde ”jungfrulig mark”. Likaså när vi fick veta att Mats Odell flyttade hemifrån först vid 49-års ålder, som ett varnande exempel på vad den borgerliga bostadspolitiken är på väg att ställa till med. För övrigt gav talet både en definiering av inriktningen på socialdemokraternas politik och en beskrivande bild av det elände som borgarna är på väg att ställa till med. Själv hade jag hoppats på lite mer elakheter – men man kan ju inte få allt!

SvD:s Göran Eriksson efterlyser, som så många andra borgerliga debattörer, sossarnas ”nya linje”. Det socialdemokratiska arvet att kämpa för rättvisa och solidaritet duger tydligen inte längre. Kanske för att moderaterna har för avsikt att även försöka lägga beslag på dessa ord, sin politik till trots (det har ju funkat förr). Eller kanske man helt enkelt bara vill försöka förvirra och vilseleda väljarna. Hur som helst tror jag att vi är många som fortfarande vill att hela den svenska vänstern ska kämpa för sina från början grundläggande värderingar.

Rättvisa och solidaritet är varken nya balla ord eller gamla förlegade – de är grundläggande och viktiga. I den borgerliga världen är det numera enbart ökade klyftor som gäller. Att äga, vinna och satsa på sig själv är ledorden – deras nya retorik till trots. Själv är jag glad så länge vänstern håller sig borta från den ”nya linjen” – det vill säga ”sköt dig själv och skit i andra”- politiken. Tendenserna finns dock där och jag hoppas att de inte tar överhanden.

Vi behöver inte några fler ”nya moderater” – det räcker gott med de vi redan har!

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Annonser
Lämna en kommentar

34 kommentarer

  1. ahahahahahahaha

    det här var kul!

    Du borde skriva nån bok, eller pjäs eller vad som helst.
    Du har bra fantasi. 🙂

  2. ”Rättvisa” är inte att somliga blir bestulna för andras vinning.

    ”Solidaritet” är inte att staten hotar dig med fängelse om du inte betalar skatt.

    När ska vänstern lära sig detta?

  3. Hum, Du verkar vara fast i det gamla och torde nog se upp, frammåt och åt sidan. Vad är det för fel på nyheter som ger nyttighter, vad är det förfel påförnying!
    Ullstrumpa på i sossespår utan visioner verkar vara lite förlegat.Å andra sidan gillar jag dina skrivningar om förtryck och orättvisor men har svårt att se varför sossarna är den enda makten som kan fixa det! Kram / Tommy

  4. Christer

     /  juli 10, 2007

    Jag skulle snarare säga att alliansen inte får någon hjälp alls av media.

    I princip ”bara” rapporter om hur deras politik ”slår” mot arbetslösa.

    Ändå känner jag mig hoppfull!
    -Sverige går bättre och bättre
    -Fler och fler får jobb!
    -Antalet långtidsarbetslösa minskar(äntligen)
    -De flesta FÅR mer i plånboken OCH det märks!

    I början kände jag mig skeptisk till hur väljarna ställde sig. Allt kändes mycket skeptiskt etc men nu känns det som att den breda medelklassen nog tycker att det känns rätt bra med EXTRA pengar i plånboken.

    Kommer den viktiga medelklassen att vilja bli av med pengarna vilket troligtvis sker om den konservativa Socialdemokratin får ta över?

    Hm, det känns tveksamt… det finns hopp.. för oss alla!

  5. Henrik Sundholm

     /  juli 10, 2007

    Ja, frihet är mycket bättre än moderat politik. Och naturligtvis vill man inte satsa på sig själv, det är ju äckligt ju! Runka i motvind har jag ingen lust med alls.

  6. Kajsa

     /  juli 10, 2007

    Heja Ilse-Marie!! Jag håller med och på dig!! Och definitivt inte med någon av herrarna ovan.

    Jo, jag kan hålla med i att du skriver bra!! Så visst, skriv en bok. 🙂

    Förresten läste jag en essä i Aftonbladet häromdagen (kulturdelen) av en John Berger (??), han skrev om Milton Friedman och vad han åstadkommit och hur han åstadkommit detta. Tyvärr kan jag inte länka till den essän, för jag hittade den inte på nätet. Men jag tror den heta ”Att sudda ut det förflutna”. Han skrev om den ”ökände” Friedman.

    kram

  7. Henrik Sundholm

     /  juli 10, 2007

    Kajsa: Ursäkta, men är inte nationalekonomi lite väl avancerat för någon som svänger sig med tomma floskler av det här slaget?

  8. St Just

     /  juli 10, 2007

    d’Anconia, det finns naturligtvis flera förklaringar till begreppen solidaritet och rättvisa. Exempelvis:
    Solidaritet: (av latinets solidum) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa.
    Rättvisa: Enligt den förhärskande uppfattningen innebär rättvisa en samhällsordning som följer principen om alla individers lika rättigheter, och att personer opartiskt belönas eller bestraffas för sina handlingar efter förtjänst.
    För oss till vänster har dessa begrepp såväl som jämlikhet varit ledstjärnor och alltid stått i förgrunden för debatt.
    Som god representant för en ytterflygel av borgerligheten, visar d’Anconia med sina tafatta förslag till definitioner att han förmodligen aldrig ens hört talas om begreppen.

  9. kirira

     /  juli 10, 2007

    På tal om floskler, så är det egendom som är stöld, inte beskattning. Beskattning är fördelningspolitik. Henrik Sundholm är för övrigt en av de nyliberaler eller libertianer eller vad han vill kalla sig, som tagit bladet ur mun och pläderat för att avskaffa demokratin, eftersom den bara är i vägen för det som ekonomin borde få sköta själv.
    http://henriksundholm.wordpress.com/2007/06/02/demokrati-som-totalitar-princip/
    om någon orkar läsa det rätt så långrandiga inlägget.

  10. Christer

     /  juli 11, 2007

    Det intressanta är att det fortfarande finns människor som anser att Socialdemokraterna är ett arbetarparti.

    För MIG ska ett arbetarparti bekämpa arbetslösheten med ALLA tänkbara medel. Det är politikernas skyldighet att göra allt för medborgarna.

    Det känns omöjligt att vänster väljare inte har märkt att just detta är en kamp som alliansen för och inte socialdemokraterna.

    Visst, det blir tufft för en del men de flesta blir vinnare i längden…

  11. Ilse-Marie,
    Jag förstår uppriktigt sagt inte varför så många från vänsterkanten verkar tro att Alliansen bara vill lura oss medborgare? Det råder ju åsiktsfrihet i Sverige och bara för att man inte tycker lika så innebär ju inte det automatiskt att den andre luras.

    Det är antagligen första gången vi ser ett så väl sammanhållet alternativ som det Alliansen står för. Överens i allt, naturligtvis inte. Det är trots allt fyra partier, de måste ha lite olika syn.

    Däremot kommer det att krävas ett sammahållet och trovärdig alternativ från vänstern (inkl v och mp) för att det ska bli maktskifte 2010. Då räcker det inte att vifta med rättvisa, solidaritet och att Alliansen vill lura medborgarna. Där har Mona Sahlin något att bita i.

  12. Christer

     /  juli 11, 2007

    Problemet för S+v+mp lär ju bli att medborgaran inser att de har mer i plånboken och att arbetslösheten har gått ner kraftigt.

    Vill de verkligen riskera att mista detta? Knappast…

  13. nya moderaterna
    mauderaterna
    kristmoderaterna
    folkmoderaterna

    samt

    socialmoderaterna

  14. Jag ser att min blogg, som vanligt, lyckats reta upp nyliberaler och diverse annat löst folk. Ni bekräftar bara mina fördomar. Okunskap och brist på empati är visst ledord som styr den nya högern. Dessutom gissar flera av er fel. Jag är ingen gammal gråsosse. Jag röstar förmodligen på vänsterpartiet även i nästa val!
    För övrigt får jag väl som vanligt tacka St Just, Kajsa och ni andra som backar upp mig. Är er evigt tacksam!

  15. St Just> att bli tvingad är inte att ”ta kollektivt ansvar”. Att bli mer bestulen ju mer du tjänar är inte att ha ”lika rättigheter”. Jag förstår mycket väl att förlorare som ägaren till denna blogg vill ha slaveri eftersom hon tjänar på det, men det är likväl varje utsugen medborgares rätt att försvara sig mot parasiter. Dock borde de erkänna sina mål istället för att försvara sig med floskler som ”rättvisa” och ”gemenskap”. Säg som det är: ni vill tvinga andra att dela med sig så ni får mer utan att ge mer. Varför kan ni inte bara stå för det?

  16. Till d´Anconia:
    Du sjunker så lågt man kan. Jag tänker inte inleda en pajkastning på samma nivå, men det är väl som man säger; genom sig själv känner man andra. Egoister tror att alla andra är det. De som själv saknar empati tror att alla andra gör det.

    Din diagnos på mig är uppenbarligen att jag är en förlorare och parasit. Jag tar det som en komplimang 😉 även om jag inte kan förstå hur du har kommit fram till din slutsats. Efter skolan har jag arbetat i stort sett varje dag av mitt liv, aldrig tagit emot ett enda bidrag. Så, om du menar att jag lever, eller har levt, på andra så har du fel. Frågan är hur du definierar ordet förlorare och hur du har kommit fram till att jag dessutom vill ha slaveri?

  17. St Just

     /  juli 12, 2007

    ilse-marie, det är nästan humor hur rasande ytterlighetsliberaler blir över orden ”rättvisa och solidaritet”.  Flera av dem driver egna bloggar där de ondgör sig över allt kollektivt, dyrkar Johan Norberg och andra aparta extremliberaler.
    Grundbulten deras livsinställning är att inte vilja tillhöra någon samhällsgemenskap – människan ska vara totalt fri från andra människor. Och gärna för mig – skulle gärna se dessa extremister avsvärja sig samhället med allt gemensamt från utbildning, kultur och vård till avlopp, vägar och vattenkraft och skötte sig själva.
    Vi övriga samhällsbyggare skulle då kunna ägna oss att bygga något som våra barn och barnbarn kan bli stolta över.

  18. Till St Just: ja för min del kan de också få skapa sina egna små nyliberala bubblor. Men då faller deras resonemang förmodligen platt till marken, om de inte alla vill leva i total isolering. I och för sig en ganska lustig tanke 😉

  19. Ibland undrar man om extremvänstern tror på de egna argumenten eller om den medvetet lever i förnekelse. Lyssnar ni ens på liberaler, läser ni vad vi skriver? Det verkar inte så. Förklara för mig vilken liberal som vill leva ”i total isolering”, och förklara varför socialism bara är en INSTÄLLNING snarare än politik, närmare bestämt inställningen att ”samarbete” är bra. Det kan ni inte eftersom det inte har med saken att göra, den enda utmärkande egenskapen för socialism är TVÅNGET. Samarbete, gemenskap och solidaritet är irrelevanta begrepp, det är TVÅNG det handlar om. När ska ni erkänna det? När ska ni erkänna att ni är socialister för att ni inte accepterar andra människors viljor och önskemål utan vill att de ska tvingas arbeta för era intressen? När? Och FÖRSÖK åtminstone att komma med ett riktigt argument den här gången, det duger inte att bara gnälla över ”nyliberala bubblor” när ni inte ens har fattat vad liberalism innebär.

  20. St Just

     /  juli 12, 2007

    Francisco d’Anconia, sluta tjafsa om tvång – varje samhällsbildning baseras delvis eller i hög grad på tvång, inte minst det kapitalistiska. Varje dag tvingas arbetare stämpla in, arbeta hårt och avstå en stor del av de värden de arbetar in åt mellanhänder och aktiespekulanter. Som tack lever de åtta år kortare än överklassen. När min fru arbetade på ett stålverk kvitterade ägarnas småbarn varje år ut miljoner utan att ens veta var detta stålverket låg.
    Själv har jag tvingats till militärtjänst, till att betala för det parasitära kungahuset, en storsatsning på kärnkraftverk, JAS-projekt och gud vet vad.
    Idag tvingas arbetarklassen av regeringen att avstå från resurser som istället förs över till överklassen.
    Visst – jag erkänner gärna tvånget; tvinga av de rika de enorma tillgångar man korpat, tvinga bort regeringen och se till att förbjuda ett system där en klass har rätt att leva på andras arbete. Ja, jag vill gärna att den sysslolösa delen av överklassen sätts i hederligt arbete! De behöver inte alls arbeta för mina intressen, men de behöver banne mig arbeta!
    Till sist, extremistliberaler vill möjligen att skatt tas ut för att hålla överklassen med militär, polis, domstolar och viss intrastruktur – resten anser ni ju kan lämnas till den profiterande delen av mänskligheten.
    En del i er krets vill ju till och med privatisera fisken i världshaven!

  21. Skitsnack. Ingen tvingar dig att arbeta, du kan lägga dig ner och dö om du vill. Framför allt är det ingen som hindrar dig att bygga upp en fabrik och låta dina arbetare ta över den när du har betalat för allting som behövs. Varför gör ni kommunister aldrig det? Varför delar aldrig NI med er, varför handlar allt bara om att ANDRA ska göra det? Var det nån som sa parasit? Alla dina exempel var exempel på hur staten använder skattepengar och tvångsmakt, och guess what, det kallas ”socialism”. Jag vill inte ha någon sådan stat, jag vill bara ha en stat som hindrar dig från att ta mina pengar ifrån mig. Det du snackar om att en ”klass” har ”rätt att leva på andras arbete” är nonsens. Företag finns inte bara, de skapas av någon som betalar för det, och arbetarna är där av egen fri vilja, medvetna om villkoren. Som sagt: när du startar ett eget företag och betalar för det för att sedan skänka all makt och alla pengar till dina arbetare – då kan du snacka. Tills dess är det mest klädsamt att vara lite tacksam gentemot de som bär dig på sina axlar. Den sk ”överklassen”.

  22. St Just

     /  juli 12, 2007

    Francisco d’Anconia, överklassen bär inte på annat än sitt förakt för underklassen.

    Som om jag och svensk artbetarklass burits på överklassens axlar! 🙂

    Jösses, besök verkligheten!

  23. Ja det har du. Var det måhända du som startade Ericsson, H&M, IKEA, ABB, Volvo, SKF, Astra osv? Konstigt, det har jag inte läst något om. Upplys mig! Kanske var det så att Gud skapade företagen när han skapade världen, och sen kom de onda kapitalisterna och kedjade fast arbetarna vid sina maskiner? Herrejävlar, vilken värld lever ni kommunister i egentligen?

  24. St Just

     /  juli 12, 2007

    Minns, utan kapitalister klarar sig världen, utan arbetare står det mesta stilla – kanske Francisco d’Anconia klarar sig några veckor utan arbetarnas varuproduktion – men utan arbetskraften (världens vackraste titel) pyser samhället samman.
    Brecht svarade på påståendet ”Den unge Alexander erövrade Indien” – ”Va, han ensam?”. Jag fortsätter är det Volvos vd Leif Johansson som får bilarna att rulla ut från Torslandaverken eller är det de tusentals arbetarna? Om de senare avstod – förvånad stod då Johansson och även du d’Anconia. Om Johansson så sov i tio år skulle bilarna fortsätta rulla vidare.
    Till sist d’Anconia, dags för min älsklingsslogan:
    Workers keep this country running – They should run the country!

  25. Arbetskraften har inget att göra utan företag. Förr eller senare uppstår sådana, och den som skapar dem vill självklart ha betalt. Du svarar naturligtvis inte på argumenten utan sprider diverse floskler från 1800-talet. Så: varför startar inte du ett företag som du sedan skänker bort till dina arbetare utan att kräva en krona i utbyte?

  26. St Just

     /  juli 12, 2007

    Jisses, här är det elementär grundkurs i historia – ”Varför startar inte du ett företag som du sedan skänker bort till dina arbetare utan att kräva en krona i utbyte?”
    Därför att de stora företagen helt enkelt ska tas över utan kompensation till de nuvarande ägarna – varför ska arbetarna betala en gång till när de betalat hundra gånger om med sitt arbete och profitörerna fått mer i vinst än vad de kan konsumera.

    Och vad kom först arbetaren eller profitören?

  27. Varför jobbar arbetarna kvar på dessa företag om kapitalisten är så meningslös? Varför inte bara investera i eget ett företag en gång och sedan leva på vinsterna? Det måste ju löna sig enligt din teori om att arbetarna idag betalar mycket mer än företaget egentligen kostar. Du lever verkligen kvar på 1800-talet (vilket inte är så konstigt eftersom kommunismen dog för snart 20 år sedan). Den elementära grundkursen i historia säger oss att det finns länder där kapitalisterna har dödats, företagen förstatligats och produktionen skett ”efter behov, inte profit”: Sovjet, Kina under Mao, Kuba, Kambodja, Nordkorea, och nu senast Zimbabwe och Venezuela som är på väg mot ekonomiska kollapser. Du kan drömma bäst du vill om att ta över Ericsson, men det fungerar inte eftersom det behövs både kapital och kunnande för att driva ett företag. Lev du kvar i din fantasi, verkligheten kommer för evigt att vara emot dig.

  28. I din serie ”vad kom först” kan man också fråga sig: vad kom först, arbetaren på Ericsson eller företaget Ericsson?

  29. St Just

     /  juli 12, 2007

    En sak är säker – sist av allt kommer dock liberala objektivister som förläst sig på Ayn Rand, dyrkar Johan Norberg och leker övermänniskor.

    Återvänd till de febriga fantasierna i Timbrobibeln:”Och världen skälvde”

    Lämnar nu debatten för den underbara sommarkvällen som än så länge inte privatiserats.

  30. Så argumenten tog slut? Okej, då kan vi sammanfatta debatten:

    Du vill stjäla något som inte tillhör dig för att du tjänar på det. Du är kommunist för att det är bäst för dig, inte så att du ska kunna vara solidarisk med andra och dela med dig av ditt överflöd. På frågan varför du inte startar företag och skänker bort dem svarar du inte, vilket implicerar att det inte finns något svar, vilket i sin tur implicerar att inga företag kommer startas i ditt samhälle. Istället hoppas du på att de som finns kommer räcka till i all evighet och att de kan drivas av vem som helst oavsett kunskap och incitament. Den historiska biten struntar du i, du förnekar socialismens misslyckanden precis som vanligt, och tänker att ”nästa gång går det nog bättre”. Sen avlutar du med att prata om Ayn Rand, utan att erbjuda någon insikt i hennes teorier eller några argument mot dem. Kort sagt: du är en helt vanlig kommunist som saknar argument för din sak men vill eftersträva den statliga planekonomin eftersom du tror dig tjäna på den.

    Gott så, godnatt.

  31. ji

     /  juli 12, 2007
  32. Christer

     /  juli 25, 2007

    ”Jag ser att min blogg, som vanligt, lyckats reta upp nyliberaler och diverse annat löst folk. Ni bekräftar bara mina fördomar. Okunskap och brist på empati är visst ledord som styr den nya högern.”

    Skriver du en blogg så får du ju förvänta dig att de som inte håller med dig skriver om just SINA åsikter. Ditt påhopp ovan visar ju bara hur DU är som person…

    Personligen så skrev jag några få inlägg angående din blogg utan svordomar och andra förolämpningar.

  33. Till Christer:
    Efter att ha bloggat under ganska lång tid har jag fått de flesta nyliberala, ultraliberal och övriga högerargument framlagda för mig här på bloggen. Inget förvånar mig längre, inklusive personliga påhopp.

    Det står givetvis alla fritt att skriva kommentarer, men det borde också stå mig fritt att själv välja vilka kommentarer jag ska lägga ner tid på att kommentera, eller radera. Finns det en lag som säger att alla som skriver en blogg måste svara på alla kommentarer, eller ska behöva ta emot vilka personliga påhopp som helst?
    För mig är min bloggtext oftast nog – där finns min kommentar. I annat fall svarar jag – i mån av tid. Livet går före bloggen 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: