Längst blomstrande stränder

En dikt av Qiwu Qian, skriven för ungefär 1 300 år sedan.

En vårsegling på Jo-yeh-sjön

Att stilla meditera
är en ständig källa till glädje.

Jag stiger upp i min båt
och låter den driva,
aftonvinden skjuter
milt iväg den
längst blomstande stränder,
ut på den blanka sjön.

Natten kommer, jag
rundar den västliga dalen,
Polstjärnan blinkar
bakom svartblå berg,
dimma, overkligt vit
svävar över sjön,
månen lyser snett in
genom trädens stammar.

Jag tömmer mitt sinne på
vardagens värlsliga tankar
och är nu blott en gammal
man, som fiskar.

ros.jpg

Önskar alla en skön och avkopplande helg.

Nu ska jag ut i naturen och tömma mitt sinne… 😀

*

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Det var en vacker dikt! Jag önskar dig en trevlig helg nu och sköt om dig!
    Vicke!
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  2. En trevlig pringstkram från mig och Sotis (jag är dålig på att både blogga och svara nu när det är sol ute)..

  3. Hej Jag har varit på resa i skåne/danmark en dryg vecka och det har inte blivit mycken tid att vara ute på nätet.Idag regnar det i Karlstad.Perfekt bloggarväder.
    vilken vacker dikt! Hoppas att Du har haft en skön pingsthelg!
    🙂

Kommentera

