Kön, klass och makt

Vi älskar tjejer men gubbarna tycker att det är rätt skönt att slippa åla sig, flirta, dona och greja.

– Carl-Gustaf Mann, klubbdirektör för Royal Bachelors Club

Aftonbladet hade i Fredags en lång artikelserie om ett nätverk av tre samarbetande Svenska herrklubbar; Nya Sällskapet, Sällskapet och Royal Bachelors Club. Klubbarna, som har anor tillbaks 1800-talet, är till för den svenska makteliten och kvinnor är bannlysta.

90wohlin.jpg kungen.jpelittorin440.jpgse_marcuswallenberg_big.jpg

Bland medlemmarna märks politiker som arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin, kabinettssekreterare (Carl Bildts närmaste man) Fredrik Belfrage, Lars Wohlin och Bo Södersten. Ett stort antal direktörer som finansmannen Erik Penser, Sören Gyll, Marcus Wallenberg och Carl-Johan Bonnier. Flera kända och högt uppsatta domare, åklagare och advokater, som riksåklagaren Fredrik Wersäll och hovrättspresident Bertil Hübinette.

Inom kultursektorn finns en hel del mer otippade medlemmar, som Lars Berghagen, Povel Ramel och Harald Treutiger. Självklart är även kungen medlem.

Här sitter de alltså, de stackars förtryckta männen. Kungen, höga direktörer och finansmän, politiker, jurister och journalister. Här slipper de åla sig, flirta och dona. Här kan de vara sig själva – inga kvinnor som stör. Allt bakom stängda dörrar.

Vad har inte avhandlats här vid kaffeborden som sedan vunnit spridning på departement och kontor och vidare in i beslutsapparaten.

– Ingemar Lindmarker, tidigare utrikeskorrespondent på Svenska Dagbladet, i en medlemsbok om Sällskapet.

Personligen saknar jag fullständigt förtroende för alla som överhuvudtaget kan tänka sig att vara med i en sådan klubb. De lever i sin egen värld, bortkopplad från verkligheten och de styr Sverige. Överklassens förvuxna pojkar. Självupptagna och maktfullkomliga.

Det handlar om klass, kön och makt.

nixnelson.jpg

Nix, säger borderterriern Nelson – ingen mansklubb för mig tack 😉

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Jag läste också den där artikeln och jag blev faktiskt upprörd. Det är nätverk som de där som gör det så svårt för kvinnor att komma fram.

    Särskilt allvarlig är Sven Otto Littorins inblandning som annars snackar om satsningar på en mer jämlik arbetsmarknad.

    För att inte tala om det djupt odemokratiska i det hela…

    På DN och SvD verkar det dock vara tyst om saken. De vaknar väl till liv när Lars Ohlys syssling gör något dumt antar jag.

  2. Ja, Sven-Otto visar nu var han har hämtat sina idéer beträffande jämställdhet….. 😉

  3. Jag och min man diskuterade de där klubbarna i helgen och bägge citerade det du också citerade ”Vi älskar tjejer men gubbarna tycker att det är rätt skönt att slippa åla sig, flirta, dona och greja” och bara gapskrattade åt eländet. VAD har de för syn på kvinnor? VILKA förhållanden har de till kvinnor? Är inte vi också människor? Ska man behöva ”åla sig, flirta, dona och greja” när man pratar med en annan människa?

    Jag och min man är bägge lika undrande!

    Ha det gott! /Katrin

    PS Jag ska hälsa Kofi från dig! ”Ilse-Marie sends her love” ska jag skrika när han passerar mig.
    ;o)
    DS

  4. Katrin, hälsa från mig med, jaja. Kofi är min favorit också, lova! ilse-marie, jag blir lika glad varje gång min nynedladdade java öppnar din blogg. Smilla Katt håller med din terrier, ibland är djur klokare än månniskor, medan människor nästan alltid är klokare än mansklubbsmedlemmar. Vilket tjafs menar dom, kanske kloka ord från kvinnor som stör deras världsbild, eller? Man borde inte bry sig om det inte var just för att makten finns i just där, att beslut fattas just där, och att ryggkliandet når sin absoluta höjdpunkt just i såna klubbar. Läser sällan Aftonbladet, och om jag gör det stannar jag oftast vid kultursidan som är bra. Missade alltså detta, bra att du informerar mig; Littorin hamnar i den ankdamm jag alltid misstänkt att han kommer ifrån. Lasse Berghagen förvånar icke, ej heller Povel fast jag gillar honom och Treutiger håller väl till på det fattiga och utarmade Falsterbonäset… Kram och hälsa vovven från Smilla.

  5. nologo

     /  maj 14, 2007

    Hahahah… ja jämmerdalen… jag säger då det!

    Man snackar om gubbdagis, men den här var det ”guldkant” på.

    Ja det är då för väl att dessa ”eminenta” herrar slipper förställa sig och får möjlighet att sitta ner i lugn och ro med sina ”Norrlands Guld öl” och vara sig själva en stund.

    Jag har full förståelse för att de inte vill släppa in intellektuella (läs kvinnor) där för att inte bli avslöjade när de byter sina tuppkammar.

    Kuckelikuuuuuu….

  6. Själv övergav jag hela grejen med tjejbaciller när jag var sisådär 7. Littorin är 41. I rest my case.

  7. fundersam

     /  juli 25, 2007

    Så män i maktposition får inte umgås med varandra utan kvinnor närvarande…? Om de sitter ute i ekan och fiskar, vilka kvinnor skall tvingas med i båten?

    Även om jag inte själv är med i ett sällskap så anser jag att kritiken missar målet. Ponera att dessa slutna sällskap öppnas upp och tillåter kvinnor som en kompromiss. Hur skall man förhindra att ”konspiratörerna” byter en lokal mot en annan?

    Att kritisera någons formulering och ordval är enkelt, att gå på djupet är tydligen svårare: Grabbkväll, utekväll med tjejgänget eller vad du må kalla det förekommer i alla socialgrupper.

    Jag tror egentligen kritiken bottnar i det gamla vanliga arbetarperspektivet med andemeningen att socialgrupp 1 bara kan göra fel.

    Ha en bra dag.

Kommentera

