Sjukintyg och timeout

Regeringen är på hugget igen. Nu ska alla arbetsgivare få rätt att kräva sjukintyg från första dagen. Vad jag vet finns dock redan den möjligheten, även om det krävs godkännande från FK först. Kravet används dock väldigt sällan. Förmodligen för att även arbetsgivarna inser att det är orimligt.

Vem kan, vill, klarar av, att få tag på en läkare redan första dagen när man har kräksjuka eller hög feber och influensa. Och vad skulle läkarna säga om alla dessa sjuklingar plötsligt välde in på akuten – enbart ute efter ett läkarintyg. Kräkandes och snörvlandes. Ja, man undrar ju!

Problemet med det nya förslaget är dock att det blir fritt fram för arbetsgivarna att, om de vill, på detta vis mobba bort anställda de vill bli av med. Ingen utredning krävs, bekvämt och enkelt.

Förslaget är inte bara överflödigt, det är obegripligt och återigen ogenomtänkt. Regeringen tror förmodligen att många gillar tanken på hårdare tag mot fuskande sjukskrivna, men de lär nog få mer än läkarkåren mot sig den här gången.

__________________________

… och så över till något helt annat….

Nej, låt de lärde
prata,
lägg dig ner,
där rosor dofta,
där solen ler
vårt liv är kort,
och endast ett är säkert,
att vissna blommor
aldrig blommar mer.

blom.jpg

En dikt av Omar Al-Chaijam

Precis så känns det….
Därför tar jag en liten ”timeout” från bloggandet. Kort eller lång låter jag vara osagt. Kanske över helgen, kanske längre. Men en paus vill jag ha!

Ha det gott i vårsolen 😀

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Låt nu inte pausen bli för lång!

  2. nologo

     /  april 13, 2007

    Hmm… det finns nåt som visst kallas bloggberoende…!

  3. Hej
    Ja ännu ett uschligt förslag från alliansen.
    Inte för lång paus nu bara! Man kan hinna med natur o trädgård o blogga också.kanske inte lika ofta o mycket men ändå.
    Trevlig helg!
    🙂

  4. Det måste ju helt enkelt vara så att de dömer andra efter sig själva.

    Är man själv en fuskare som fuskar på de sätt man kan så utgår man förstås ifrån att ”alla andra” gör det också.

  5. kirira

     /  april 14, 2007

    Ja somliga får hålla på med blommor och poesi medan andra får träla här på bloggen!

    Ha det gott! 🙂

  6. NEEEJ! Jag kommer få abstinens! Dessutom har jag precis tillfogat dig till LÄNKTÅGET, eftersom jag tycker att det du skriver är så vettigt att ”alla” borde läsa! Kolla hos mig så fattar du. Och snälla, snälla, låt inte våren komma emellan FÖR mycket! ;-D

  7. Kajsa

     /  april 15, 2007

    Nej, hoppas att det inte blir långt!!! Men jag kan förstå dig, man blir matt, apatisk, uppgiven för mindre över det som sker! Vilket bara gynnar dem i regeringen!?

    Jag tror du har rätt Q; de dömer andra utifrån sig själva!

    Och den högervridna media skriver inte om allt horribelt, idiotiskt som sker!!! Inte klart och tydligt ifrågasättande, som för ett antal år sedan? Motröster behövs verkligen!! Bloggare kan vara dessa motröster!!! En rörelse som växer från gräsrötterna!!! En opposition på bred front?? Är jag naiv?

  8. Mikael

     /  april 15, 2007

    Snubblade över denna sidan och måste bara lämna in en liten motvikt till era arga och indignerade kommentarer :0)

    Bakgrunden till sjukintyget är att Sverige är i stort sett världsbäst på korttidsfrånvaro. För att ta reda på orsaken till detta har man gjort undersökningar som visar att svensken i snitt har en mycket liberal inställning till när man kan stanna hemma (man är ledsen, osams med ngn på jobbet, lite ont i huvudet etc). Trots att vi har karensdag kostar detta svenska företag väldigt mycket pengar i utebliven produktion och administration, vilket i sin tur försämrar deras konkurenskraft.

    Vad gäller att vården skulle bli översvämmad så stämmer det säkert om alla skulle krävas på sjukintyg. Men förslaget säger ju bara att man har rätt att kräva det, och jag tror inte alla arbetsgivare kommer göra det utom i fall med medarbetare som har mycket korttidsfranvaro. I de fallen kan det tom vara ngt positivt eftersom de kanske får en liten knuff att ta itu med sina problem istället för att ligga ensamma hemma i sängen. Dessutom hoppas jag att tillgängligheten på vård kommer att förbättras med borgerlig politik, för den är verkligen usel idag.

    Summan av kardemumman är att jag tycker ni har lite fel som utgår ifrån att Borg & Co gör det de gör pga ngt slags ondskefullhet eller oförstående. De tar i alla fall tu med de problem de identifierar, sen gör de säkert en annan avvägning om vad som är problem än sossarna. Vill man fa folk i arbete så krävs det att man tar itu med etablerade strukturer och beteenden.

  9. Ja den där Mikael som kommenterar här ovan verkar ju resonabel och snäll…
    Men verkligheten är definitivt som du skriver, ett sätt för arbetsgivare att ”mobba” vissa anställda. Jag känner flera kvinnor (tack och lov inte jag sjäv) som inte kan arbeta mensens första dag. DVS har en dags sjukfrånvaro i månaden enbart pga detta. Sen känner jag flera som har migränanfall och mycket sjukfrånvaro. Skulle dessa (alla kvinnor) behöva ägna den dagen åt att skaffa läkarintyg är det inhumant.

    När jag bodde i Skåne fans en jorläkare som gjorde hembesök. Det skulle behövas en sådan i alla kommuner anser jag. Speciellt för när man har sjuka barn. Sjuka barn (och de med migrän mm) ska INTE behöva ta sig till en vårdcentral.

    Ha det gott (och pausa på du!) /Katrin

  10. Kajsa

     /  april 15, 2007

    Göran Greider skrev i sin ledare igår att ”Denna ledarartikel är ett sjukintyg”, på sidan: http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200704/13/20070413145700_497/20070413145700_497.dbp.asp?dep=ledare . Vill gärna tipsa om den!

    Det finns ett fenomen som benämnts ”sjuknärvaro”, denna sjuknärvaro riskerar leda till långtidssjukskrivning. Lojala medarbetare som är rädda att belasta sina likaledes hårt tänjda arbetskamrater!!! OCH tr9oligen också kommer att dra sig för att gå till doktorn, ännu en hårt pressad, för att får sitt sjuktintyg.

    I början av 90-talet försämrades företagshälsovården. Kan det månne ha varit under förra borgerliga regeringsperioden? (Då ett område man sparade på för att finansiera skattesänkningar?) Man tog bort hälsokontrollerna vid 30, 40, 50 år osv.?

    Jag var skyddsombud på min arbetsplats i fem år under andra hälften av 80-talet och då hade vi regelbundna skyddsmöten med personal från företagshälsovården (skyddsingenjör och sjuksköterska oftast), våra chefer, skyddsombud. Dessa möten skulle ha behövts idag!!! Och behövts under hela 90-talet, med stålbadet då!!!

    Träffade mina två bröder i helgen, vilka jobbar som agronom resp. civilingenjör, de tycker att detta förslag från högerregeringen är horribelt (trots att de har minimalt med sjukdagar!!)! Och träffade också min mamma som jobbat som distriktssköterska i 10 år innan pensioneringen. De undrade alla vad regeringen håller på med nu: vänder upp och ner på hela samhället!!!?? Och just detta förslag riskerar leda till att de som verkligen behöver träffa doktorn kanske får ÄNNU svårare till det. Hur är kontakten med gräsrötterna?? Har regeringen en aning om hur vanligt folk lever??

    Jo, det är fler som är indignerade, inte bara på denna blogg!!

    Förresten skrev Greider en ledar i torsdags som också var bra, om ”Fantasilösheten vid makten”, sidan: http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200704/11/20070411165002_123/20070411165002_123.dbp.asp . (men kommentarerna till Greider gör mig mörkrädd!!! Som den kreativt jobbande jag är).

    Ilse-marie, du skriver urbra!!! Jag ville bara säga detta! Kram på dig! Urfina bilder på vårblommor också – tack!

  11. När ska det ta slut?????????? Ha nu en härlig kväll och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  12. Sjukintyg första dagen…. Det är kanske dags att börja tänka på var man äter sin lunch varje dag på jobbet hur många snörvlande står det över salladsdisken och låter snoren droppa… eller hur har vi det med busschauffören som sitter med ”lite” huvudvärk och inte kan koncentrera sig på trafiken….. eller dagisfröken som fått ”lite” diarré och måste springa på wc hela tiden…eller iva sköterskan som har en ”liten” vanlig förkylning…….Vilka som fuskar och bedrar staten vet vi…och efter sig själv dömer man andra….. punkt slut……. Välkommen tillbaka när du orkar……;)

  13. Tack för alla vänliga och intressanta kommentarer! Ni är så snälla!

    Till Kajsa:
    Jag känner igen det du beskriver, sjuknärvaro. Så är det definitivt på min arbetsplats. De allra flesta kör på tills det brakar helt. Har själv gjort det. Tror inte det blir bättre med ännu större press.
    Tack för länkarna och berömmet. Det värmer!

Kommentera

