Vårt val – djurplågeri och miljöförstöring

Den senaste tiden har intensiteten hos de som fortfarande ifrågasätter det faktum att människans utsläpp av koldioxid skapar en växthuseffekt ökat. En dokumentärfilm visad på Chanel 4 i Storbritannien är orsaken. Enligt filmen ”The global warming swindel” är diskussionen om att människans utsläpp av växthusgaser skapar en global uppvärmning en jättestor konspiration.

Nu visar det sig att de som verkligen blivit svindlade är de som tror på filmens budskap och de forskare som ställde upp. Mer om det skrev Karin Bojs i DN i söndags.

Man kan fråga sig varför vissa människor väljer att sticka huvudet i sanden och fortsätter förneka fakta. Vad är de rädda för? Att vi människor ska behöva ta ansvar för vårt handlande? Vi kan välja – det kan inte miljön!

Jag tror att den grundläggande orsaken till att vi människor har utnyttjat, misshandlat och plundrat vår planet, utan hänsyn till konsekvenserna är att vi tror oss stå över naturen. Vi inbillar oss att vårt värde är så mycket större än allt annat levande. Nu senast i går kunde vi se ännu ett exempel på människans utstuderade grymhet och förakt för allt annat liv.

pig.jpg

Rapport visade hur man transporterar grisar mellan Danmark och Ryssland instängda i lastbilar. Under fullständigt vidriga förhållande trängs grisarna i sin egen urin och avföring, blir åksjuka och svälter. Transporterna pågår i långt över hundra timmar non stop, och många grisar plågas till döds under resans gång. Bilderna är outhärdliga, de går inte att beskriva.

Själv har jag inte ätit kött på snart 30 år. Ingenting jag ångrar. Men, jag är ingen militant vegan. Var och en har sitt eget samvete. Vad de som ändå äter kött borde göra är att välja sådant kött som man helt säkert vet inte kommer från dessa tortyrkkammare till djurfabriker eller har utsats för onödiga och fruktansvärda transporter.

Så lite, kan betyda så mycket. Vi har valet – det har inte djuren!

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till
som favorit – nyligen.se

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Jättebra att du tar upp det. Jag har ju ingen teve så jag såg det inte, men jag tycker mig ha sett tillräckligt med djurplågeri…

  2. Bra inlägg som vanligt, jag begriper inte att någon kan förneka klimathotet och djuplågeri får inte förekomma! Jag hoppas att du får en fin kväll nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  3. Kan bara hålla med Vicke. Jag tror dessutom att allt kött på något vis kommer från någon typ av tortyrfarm. Det är det enda lönsamma tycker svinen. Pengar gör människor till barbarer. Tänk att det är år 2007 och vi blir bara värre och värre. Vilka föredömen vi är för barnen??
    Allt är helt sanslöst nu för tiden. Man baxnar varje dag.

    Ha en skön kväll. Kramar:)

  4. Massor med påskkramar och pussar från mig och sotis. Häftigt med kolonistuga, det skulle jag också vilja ha. Ha det toppen i helgen!

  5. Svenska Naturskyddsföreningen och många andra är inne på linjen med miljöavgifter. Det betyder att de som har gott om pengar kan fortsätta förstöra miljön men betala för det. De som inte lever i överflöd kommer att tvingas avstå en massa eftersom de inte har råd när miljöavgifter tillkommer.

    Jag tycker i stället att det som är negativt för miljön ska förbjudas. Till exempel förbud mot att sälja varor som transporteras långt när det finns närproducerat. Men min åsikt går på tvärs med grundtanken med den så kallade globaliseringen. Där är långa transporter själva ”grejen”.
    På andra områden där inte förbud är rimligt ska det kvoteras. Precis som företagen fick utsläppsrätter kan privatpersoner få det så de bara har rätt att köpa en viss mängd av till exempel bensin. – Och varför fick bara näringslivet och inte inte privatpersoner utsläpprätter som gav dem rätt att förorena?

  6. Till Magnus:
    Jag tror inte heller att utsläppsrätter och miljöavgifter löser allt. Det blir som du säger – de som har pengar kan fortsätta strunta i miljön och betala istället för att stilla sitt (eventuellt) dåliga samvete.

    I vissa fall kan avgifter göra att folk väljer miljövänligare, t.ex. biltullar i Stockholm. Men då ska de inte vara avdragsgilla för företag som planeras just nu. Dessutom borde de samtidigt satsa på kollektivtrafiken, istället som borgarna nu gör – göra den sämre och dyrare. Återigen dessa moderater!

    Det ska kosta mer att strunta i miljö – och ingen ska kunna köpa sig rätten att låta bli. Det bästa sättet att få människor att leva mer miljövänligt är att göra det enklare och billigare att göra rätt än fel. Dessutom, för min del tycker jag gott att de kan förbjuda vissa fullständigt onödiga miljöförstörande nöjen – t.ex. motorsporter.

  7. Älskar Kött

     /  januari 31, 2008

    bahaha döda GRISEN

  8. Fiia o Sussi

     /  mars 12, 2008

    Taaasktigt av den där som sa dööda grisen ;<
    Men men vi är osså imot djurplågeri o miljöförstöring !

  9. niklas

     /  april 11, 2008

    jag fattar inte hur dom skar bort får skinn bara liten del vid bak ben på får i australien och lät dem leva de gör på många får vad har dom för vinst och massor onödiga smärta för djuren jag tycker det ser ut som de syfte bara att plåga djur för media skull

Kommentera

