Reinfeldt dödar i självförsvar

Ofta kan man lära känna en människas ideal och drömmar genom att titta på personens förebilder och ”idoler”. När det gäller politik blir resultatet ofta väldigt avslöjande.

thatcher.gif

Fredrik Reinfeldts tidiga politiska förebild var ingen mindre än järnladyn Margaret Thatcher. En bild i Moderat debatt nr 3/1993 visar ett möte mellan de två. Då var Fredrik 28 år och ordförande i MUF, vars t-shirt deklarerade ”Jag älskar att äga”. Samma år skrev Fredrik sin bok Det sovande folket. Där kallar han hela det svenska folket ”mentalt handikappade” och beskriver en ung man som dör…

…välfärdsdöden – 2000-talets farligaste och dödligaste epidemi

Statsministern och regeringens doldis har inte ändrat sin inställning – enbart sin retorik. Välfärden ska inte ta död på svenska folket – istället ska regeringen Reinfeldt ta död på den svenska välfärden.

Fredrik Reinfeldt deklarerade i sin regeringsförklaring den 6 oktober 2006:

Vi slår vakt om den svenska modellen.

Den 28 mars skrev regeringen i sin DN debatt artikel:

Sedan vi tillträdde har alliansregeringen genomfört en rad reformer som syftar till att minska utanförskapet, att skapa utrymme för mer välfärd….

Så lyder retoriken, men politiken är nåt helt annat. Varför kan man fråga sig. Varför inte säga som det är? När målet med politiken är att sänka skatterna för de rikaste, försämra socialförsäkringarna, sälja ut statliga företag, privatisera vård och omsorg och försvaga fackföreningarna. Varför inte säga detta rent ut?

Svaret är enkelt. Det välfärdssamhälle socialdemokraterna under många år har byggt upp är populärt. Och detta är inte bara en ”känsla”. Både när det gäller jämlikhet, livskvalitet, tillväxt, produktivitet, miljösatsningar och konkurrensförmåga toppar Sverige olika undersökningar och jämförelser.

Visst återstår många problem att lösa, men sammantaget har vi, tillsammans med de övriga nordiska länderna, kommit längst i världen på de flesta områden.

En majoritet av oss vill inte rasera vårt samhälles grundpelare. I alla fall inte med vilja och berått mod. Men kanske av misstag.

actor-cleese-lg.jpg

Hur paketerar man då ett impopulärt budskap i en tilltalande förpackning? Även på den punkten har Fredrik tagit hjälp av sin läromästare järnladyn Thatcher. Hon inspirerade säkert Fredrik att putsa sin personliga framtoning. Den som har sett John Cleese imitation av Margaret Thatcher innan hon blev en mjukt leende vinnande fullblodspolitiker glömmer det inte 😉 Där kan man tydligt se hur framgången kommer med förvandlingen.

Hur terroristen Bush inspirerat Reinfeldt har jag skrivit om tidigare i bloggposten George W. Reinfeldt.

Det finns de som menar att Regeringen Reinfeldt just nu bara fortsätter i samma spår som sossarna slog in på de senaste åren. Och visst finns det ett korn av sanning i det resonemanget. Jag har själv lagt min röst på Vänsterpartiet i många riksdagsval, just på grund av socialdemokraternas dragning högerut. Men, det finns trots allt en stor avgörande skillnad på deras politik jämfört med moderaternas.

Den ideologiska. Åt vilket håll strävar man? Åt vilket håll har man traditionellt strävat? Socialdemokraterna har byggt upp vårt svenska välfärdssamhälle, den politiska högern har motarbetat alla steg. En avslöjande sanning.

När socialdemokraterna tog över, efter ”Sveriges mest kompetenta regeringen” med allas vår Carl Bildt i spetsen, var Sveriges ekonomi körd i botten. Budgetunderskottet var rekordstort och arbetslösheten gigantisk. Det fanns anledning att spara. Socialdemokraterna fick hjälp av sina stödpartier och efter ett antal tuffa år vände siffrorna. Ekonomin var i balans. Nu fanns friheten att återigen välja mer rättvisa och reformer .

Då valde vi istället det ”nya arbetarpartiet”. Många intet ont anande….

freinfeld.jpg

Idag behöver inte ekonomin saneras. Alla siffror pekar åt rätt håll – trots det riktar regeringen in alla sina sparkar mot de svagaste i samhället. Det finns ingen barmhärtighet – inga löften eller förhoppningar om att en dag höja ersättningsnivåerna i a-kassan eller sjukförsäkringen. Varför? Ja, varför, när det är just nu vi skulle ha alla förutsättningar att istället skapa ett mer humant samhälle.

Det rör sig inte om en inbillad ”konspiration”, ”propagandaförvanskningar” eller annat nonsens. Det rör sig om praktisk politik. Verkligheten. Förslagen och förändringarna den borgerliga regeringen driver igenom i snabb takt drabbar stenhårt. De slår mot de svagaste, obarmhärtigt, omänskligt och cyniskt.

Så tar Regeringen Reinfeldt död på vår välfärd – så att den inte dödar oss…. eller hur var det nu Fredrik?

*

…och nu över till något helt annat…..

Vill passa på att önska alla som läser det här en riktigt GLAD PÅSK 😀

Själv ska jag ta ledigt några dagar och njuta våren och påskgodiset!

sippa.jpg

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till
som favorit – nyligen.se

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Mycket bra skrivet och jag är en av dom människor som den borgerliga regeringen gillar att sparka på.

    Men jag fick häromdagen höra att jag inte stämmer in i deras mall med att vara en lat arbetsökande.

    Jag har varit arbetsökande i snart 2 år bortsett från ett sommar jobb inom vården på ca 3 månader.

    I över 1 års tid har jag sökt jobb regelbundet och jag är uppe i över 300 sökta jobb idagsläget.

    Jag är en medborgare som vill jobba, kan jobba och jag har 4 stycken utbildningar bakom mig.

    Varför ska jag blir drabbad av den nya regeringens hårda regler är det för att jag är lat eller för att jag är arbetsökande?

    Tack för ordet!

  2. Kajsa

     /  april 4, 2007

    Skönt att allt fler reagerar! Och jag hoppas att folk fortsätter göra det, under de kommande åren!!!

    Satt på ett kyrkkaffe för något år sedan (kyrkomusiker bl.a., men det är bara extraknäck!!)…

    Folk i kyrkoråd och/eller anställda pratade om att folk utan prästutbildning sökte prästjobbet!!! 🙂 Det är kanske så arbetslösa borde göra: skicka ansökningar på ALLA lediga jobb?? Som någon skrev i en annan blogg om konsumentombudsmansjobbet som nu är ledigt (om jag minns rätt)!! Fast då skulle man väl hitta på något förnedrande att bemöta dem som inte har adekvat utbildning!?

    Mycket som är förödmjukande och förnedrande i det som sker… Jag mår DÅLIGT över detta!!! Fast jag har ”fast” anställning på heltid och haft jobb så jag kunnat försörja mig utan bidrag i ett ganska långt yrkesliv… Och tillhör dem i mellaninkomstskiktet, TROR jag!! Men som sagt, det finns även dem som tillhör höginkomsttagarna som reagerar lika kraftigt över det som sker och ifrågasätter det…

    Jag blir förbannad när jag hör om det ena idiotiska beslutet efter det andra!! Och mår illa! Folk i högerregeringen verkar inte ha pejl ALLS på hur vanligt folk egentligen lever!! Och dess väljare, vilka är de…? Jag får inte ihop detta.

    Och jag tror faktiskt inte detta är samhällsekonomiskt heller… Så vi biter oss alla i svansen!!

    By the way, Robert Sundberg skriver i ledare idag i DD att ”Arbetslöshet kan ge sjukdom”, se sidan: http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200704/03/20070403192100_677/20070403192100_677.dbp.asp

    Företagshälsovården skars det ner på under förra högerregeringen… Och jag undrar om inte detta också var dåligt: för att förebygga sjukdom… Man kanske hade vidtagit förebyggande åtgärder i högre utsträckning än vad som skett…

  3. Kajsa

     /  april 4, 2007

    PS. Jo, jag tror folk VILL jobba! Och att gå hemma sjukskriven är ju INTE kul…

    Att ha ett jobb betyder inte minst idag oerhört mycket för många, när vi inte hinner umgås på fritiden!

  4. Kajsa skrev: ”Folk i kyrkoråd och/eller anställda pratade om att folk utan prästutbildning sökte prästjobbet!!! 🙂 Det är kanske så arbetslösa borde göra: skicka ansökningar på ALLA lediga jobb??”

    Det där har jag funderat på. Snart tror jag att Svenskt Näringsliv kommer att protestera över alla tusentals ansökningar företagen måste administrera. Och när arbetsgivarna protesterar blir nog reglerna i a-kassesystemet bättre även för de arbetslösa. Den nesan tvingas alliansen ta för att tillfredställa sina uppdragsgivare.

  5. Zack

     /  april 4, 2007

    Helt rätt Magnus… det är ju precis det arbetslösa borde göra. Söka jobb utav bara…. dessutom söka sig runt i landet och kräva sökanderesor. På så sätt kan en arbetslös fördriva tiden med att resa runt i landet och gå på meningsglösa anställningsintervjuer på skattebetalarnas bekostnad. Sök gärna 100 mil från där du bor så du får du också övernattningen betald. Se det som semester. Intervjun går fort och sen kan du strosa runt i området.
    detta kommer bli dyrt för systemet och arbetsgivarna s irritaion kommer göra att de inte längre annonserar i Platsbanken och hur ska vi då hitta jobben?
    Alliansen biter sig själv i svansen..deras omdöme är skrattretande lågt.

  6. nologo

     /  april 4, 2007

    Kajsa och Magnus: Jag har provat på det där att söka arbete jag inte har rätt utbildning till, men någonstans i närheten.
    Det står faktiskt ibland i platsannonserna ”..eller annan adekvat/likvärdig utbildning..” och då blir ju allt godtyckligt beroende på vad arbetsuppgifterna består av i kontrast till min utbildning och arbetserfarenhet. Dessutom får man ibland anvisningar från AMS att söka arbeten man inte är kvalificerad för. (Då undrar man ju vad arbetsförmedlingen håller på med!)

    Efter att jag skickat flera ansökningar på flera olika arbeten jag ansåg att jag kunde ha en möjlighet att få, som dessutom gick till en och samma person som behandlade dem fick jag ett mycket beskt brev på posten.
    Det var personligt skrivet direkt till mig där hon, som tog emot och troligen gallrade ansökningar, betackade sig vidare ansökningar från mig och ansåg det verkligen besvärande att behöva behandla mina ansökningar.

    Jag förstod att jag av henne numera ”var märkt”. Det var riktigt förnedrande. Speciellt när jag pratat med människor inom branschen som säger att det finns de som har rätt utbildning men som inte passar för yrket.

    Ja, vad ska man göra?
    Ska nog skicka in en ansökan som läkare, el. patolog kanske. Jag har ju faktiskt dissikerat en död groda på en biologitimme under högstadieperioden. Undrar om det räcker? 😉

  7. Som jag skrev i min första kommentar så har jag 4 utbildningar och jag söker jobb inom det jag har kompetens i.

    Jag har även sökt jobb utanför mitt kompetens område och i andra orter men jag får ändå inga jobb så vad göra?!

    Har bollat med mig själv om vad det kan bero på att jag inte får några jobb men ej kommit fram till varför än.

    Som jag sa innan jag vill jobba, kan jobba men ändå verkar det ej vara någon arbetsgivare som vill anställa mig.

    Tack för ordet!

  8. Bra skrivet som vanligt!! Jag hoppas att du får en fin kväll nu och en Glad Påsk önskar jag dig med!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  9. Jag vill bara påpeka att regeringen Bildt (som du nog är medveten om) tog över ett sjunkande skepp efter sossarna. Att vända en lågkonjunktur tar tid och att du hävdar att det visar på moderaternas inkompetens tycker jag är felaktigt. Dessutom vill majoriteten av svenskarna uppenbarligen inte ha ett socialdemokratiskt samhälle, så dess populäritet kan diskuteras.
    Glad Påsk

  10. Till Lizzie:
    Att de tog över en lågkunjunktur må så vara, men borgarna gjorde också allt för att sabotera ekonomin och förde en ekonomisk politik som dömts ut av de flesta ekonomer.

    Just nu vill i alla fall fler ha ett socialdemokratiskt samhälle än ett borgerligt. Titta på oppinionsundersökningarna! Det sorgliga är att så många gick på alliansens lögner – ”vi ska göra allt som sossarna vill fast mer och bättre”. Att den svenska välfärden är omtyckt av folket är knappast omtvistat. Varför skulle annars t.o.m. Regeringen Reinfeldt påstå att de värnar om den?

  1. Klotter och avlyssning « Ett hjärta RÖTT
  2. Dags att prioritera – och opponera! « Ett hjärta RÖTT
  3. Kallt och tufft i Centerns och Alliansens Sverige « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

