Vilka ska tänka på inflationen?

Kvinnor har lägre lön än män- ingen nyhet, men det tål att upprepas.

Den nu pågående konflikten mellan LO-förbundet Handels, Svensk Handel och Svensk Näringsliv handlar om just detta och den sägs vara unik. Parterna har kommit överens men stoppas av Svensk Näringsliv. Denna uppblåsta församling anser sig stå över alla andra, inte bara i sin egen lönesättning, utan man tror sig också ha en övergripande makt över alla arbetsmarknadens parter. Med andra ord – man tror sig äga Sverige.

Maud Olofsson säger sig inte vilja uttala sig om just denna konflikt, men menar att alla måste hålla igen. Tänk på inflationen – är som vanligt det stående mantrat. Hennes kompisar på Svensk Näringsliv nämner hon givetvis inte. Det är istället återigen de lågavlönade kvinnorna som ”ska tänka på inflationen.”

Stefan Fölster och Maud olofsson
maudfolster.jpg

Visst är det märkligt att det alltid är de med lägst lön som i första hand ska ta sitt ansvar. Vem säger åt de högsta cheferna när de sätter sina löner att de ska tänka på inflationen? Har till exempel Jan-Peter Duker, vice ordförande i Svensk Näringsliv, tänkt på inflationen innan han satte sin egen lön? Tänkte Stefan Fölster, deras chefsekonom, på inflationen när han förhandlade om sin lön? Eller tänkte Astra Zenecas koncernchef David Brennan på inflationen när han gav sig själv en årslön på 36 miljoner?

Att nu ge de med lägsta lönerna en något större procentuell löneökning är ett måste. Det är det enda sättet att sakta men säkert få upp de lägsta lönerna. En tioprocentig löneökning ger givetvis betydligt mindre med en lön på 15 000 än med en på 45 000 kronor. Därför måste de med lägst löner få ett större påslag.

Varför har då kvinnor lägre löner än män? Varför har kvinnojobb lägre status? För min del finns ingen annan giltig förklaring än – värderingar. Vi värdesätter inte de jobb som kvinnor traditionellt har haft och har – sevice, vård och omsorg – på samma sätt som industri och byggjobb. Gamla fördomar styr lönesättningen – nu är det hög tid att bryta mönstret!

*

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
, , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Annonser
Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Filip

     /  mars 27, 2007

    Jag blir nästan illa berörd när jag ser ser Maud olofsson stå brevid Stefan Fölster. Maud är en av de mest sluga framträdarna för borgerligheten, det talas mycket om Reinfeldts plötsliga omsväning åt vänster men Maud Olofssons förnekelse av att hon är/blivit nyliberal uppmärksammas väldigt lite. Stefan Fölster är ju som bekant en av den svenska samhällsdebattens verkligt extrema nyliberaler. För ett år sedan sade han på fullt allvar till en reporter på P1 att arbetslösheten i Sverige låg på över 30%. När reportern pressade honom lite kring det kom det fram att han då räknat in människor som var på semester, föräldralediga, sjuka osv. Maud vill nog helst inte få det att framstå som att hon ingår i gänget kring Timbrohögern men det är ju lätt att se att det är där hon igentligen känner sig hemma politiskt.

  2. Nu är det dags att alla lågavlönade yrken får bättre löner och topparna kan sänka sina löner!! Ha en härlig kväll nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  3. Ja det är märkligt att det är de med sämst lön som ska hålla tillbaka och tänka på framtiden. Men det är väll som alltid ju högre upp på karriärstegen man är ju mindre arbetar man för företaget men desto mer för sitt ego…….Ha de gott i solen..;) Här i gbg lyser den

  4. lenasstudio

     /  mars 27, 2007

    Bra skrivet och jag håller med dig, tycker det är rent ut sagt för jävligt att det är alltid kvinnorna som har låglöneyrken som får stå tillbaka.

    Skulle vara bra mycket smartare om näringlivets toppchefer och andra högavlönade tänkte på inflationen när de förhandlar och sätter sina egna löner. Jag tycker de kan gå före med gott exempel och sänka sina löner med en så där 20%.

    I det här läget så tycker jag faktiskt att det borde bli en rejäl strejk för att markera gentemot svenskt näringsliv!!!

  5. Håller med alla de föregående, och vill dessutom påpeka att idén om att inflation skapas genom löneökningar är fel. Det är neoklassisk nationalekonomi som blivit den alena rådande inom all slags ekonomi och denna väldigt bristfälliga teori missar så väldigt mycket.
    Inflation skapas på samma sätt som skulder, genom den urbota dumma idén att banker kan låna ut pengar de inte har. Banker kan låna ut runt 90% lagligt av pengar de redan lånat ut genom att räkna i framtida tillbakabetalningar som tillgångar. Men eftersom det inte finns någon anledning för bankerna att betala ut pengar om de inte tar betalt för det så tar de ut en ränta. Så när lånet betalas tillbaka så är det mer pengar än innan, och efter som banken på 100 kronor kan låna ut 100 kronor, sedan 90, sedan 81, sedan 72 osv. skapas oändligt med nya pengar. Den absolut största delen av alla pengar skapas på detta sätt, inte alls via riksbankerna. Och det är detta som skapar inflationen, inte om lågavlönade får reallöneökningar.

  6. Skam åt svenskt näringsliv.
    När parterna är överens ska inte de eller regeringen lägga sig i!

    Men SN består väl av samma folk som regerar, och sätter i system att kunna driva ner lönerna för småfolket så vi får en arbetsmarknad med slavlöner åt dem som inte kan hävda sig, men ändå behövs för att göra ”skitjobben”.

    Upptäckte idag att min lön ligger högt på listan över lägsta löner som AB publicerat.
    Och jag har inte ens tyckt att min lön är SÅ dålig. Men det är den alltså.
    På heltid ca 17 900 + löjligt lågt OB-tillägg när jag jobbar helg.
    I praktiken blir det mindre, eftersom jag inte jobbar heltid. Jobbar även färre helger än förr.

    Hur klarar vi oss egentligen??

  7. Vadå alla måste hålla igen? Förra veckan beslutade Maud Olofsson tillsammans med övriga regeringen att ge Anders Narvinge 450 000kr för att vara styrelseordförande i 1 år för Vin & Sprit. Förra året hade Vin & Sprit ÅTTA sammanträden.
    Att Maud Olofsson är Svenskt Näringslivs favorit är ingen hemlighet. Hon har vid upprepade tillfällen, bland annat i Almedalen förra sommaren, framfört att det är dags för svenska löntagarna att bli konkurrensutsatta på samma sätt som lantbrukarna har utsatts för konkurrens, dvs priset på varan ska sänkas. Och det betyder med andra ord sänkta löner.

  8. jonassigedal

     /  mars 28, 2007

    Intressant diskussion. Icko desto mindre är det ett faktum att mer sammanpressade löner driver upp inflationen, det har setts otaliga gånger. Jag tycker att inlägget såväl som alla kommentarer missar det faktum att ökad inflation slår allra hårdast mot de som tjänar sämst; deras besparingar försvinner, deras reallöner minskar, medan de rika inte alls drabbas i samma utsträckning. Som ptrk påpekade så skapas de flesta pengarna av bankutlåningen i form av kreditpengar, men detta är ett väkänt faktum som är väl undersökt och som Riksbanken tar stor och professionell hänsyn till vid utställandet av riksbankspengar.

    Reallöneökningar kan bara ske genom stark tillväxt, fördelning leder oundvikligen till inflation, hur man än vill se det. Givetvis önskar jag inget annat än högre löner till de med lägst, men det kan endast ske genom en produktivitetsförbättring som möjliggör denna löneökning, ett lönepåslag rakt av ger ingen sådan effekt. Sedan håller jag med om att många chefer avlönas för hårt, särskilt när deras underliggande företag skötts dåligt. Men då en chef gör ett bra jobb, ser till att företaget utvecklas och faktiskt bibehåller och skapar massor av jobb, då är dennes produktivitet så pass hög att lönerna motiveras.

    Diskussionen om lönesänkning är också barock. Det är faktiskt så, att många låglöneyrken inte finns i Sverige idag, för att facket drivit upp lönenivåer för vissa yrken, och på så sätt skapat trösklar vilket inte gör det lönsamt att anställa garderobierer, bilparkerare, personer som öppnar butiksdörrar och liknande. Visst, man tjänar väldigt dåligt på sådana jobb, men många är nog de som skulle välja att i alla fall få en fot in på arbetsmarknaden med ett förstajobb, och därefter kanske ta sig vidare till mer kvalificerade yrken. Vi måste öppna arbetsmarknaden för yrken med lägre löner! Är det ingen som vill ha dessa yrken så ok, då är det ingen som har tvingat en.

  9. God Morgon
    Ehrenberg och Ljunggren skulle bli mina finansministrar, helt klart. Och visst handlar det om ideologi och fördelning.

    Är inte den där Fölster, han som säger ”sanningar” hela tiden, barn eller barnbarn Gunnar och Alva??? Hur kunde det bli så tokigt…

    Jag ska läsa dina fler av dina inlägg, men nu är det stallet som gäller och en ritt längs havet (premiär för i år).

  10. Filip

     /  mars 28, 2007

    Jo, det stämmer att han är släkt med Gunnar och Alva. Tydligen ska han enligt egen utsago svängt om politiskt under den tid då han bodde i USA och såg detta ”dynamiska samhälle” där alla har lika stora möjligheter att nå toppen. Han måste ha gjort väldigt selektiva betraktelser för att komma fram till den slutsatsen.

  11. Till jonassigedal:

    När det gäller den svenska produktiviteten kan du ju läsa en av mina tidigare bloggposter eller LO tidningen. https://ilsemarie.wordpress.com/2007/03/26/nar-far-de-rikaste-nog/
    Den svenska produktiviteten kan knappast någon klaga på….

  12. Tyvärr är jag lite stressad eftersom jag ska till bygdegården och förmodligen reta upp mig på besökande landshövding och kommunalråd. Så fint besök har inte Burgsvik haft sedan Stalin och Churchill var här…. Annars skulle jag skreva många fler synpunkter på inflationen. Nu vill jag bara få er att reflektera över hur inflationen mäts.

    Konsumentprisindex ett för lite diskuterat och analyserat begrepp. Jag ringde till SCB för drygt ett år sedan och tror mig minnas (minnet är kort) att ungefär hälften av KPI beror på kapitalvaror. SCB tar med dessa i förhållande till hur stor andel i kronor av landets totala konsumtions som är kapitalvaror. Den innebär att för de som inte har råd att lägga halva sin lön på bilar, kylskåp och så vidare drabbas av högre kostnadsökningar än vad KPI visar, eftersom nödvändiga levnadskostnader har ökat mer än kostnaderna för kapitalvaror. Kapitalvaror blir generellt sett billigare medan det som alla människor behöver blir generellt sett dyrare. På så vis är KPI ett mycket klassrelaterat mått. Och därmed är kanske inte reallöneökningar reallöneökningar för de i de lägre inkomstskikten.

  13. Camilla

     /  mars 29, 2007

    Klart det blir inflation av de höjda lönerna som facket slåss så hårt för!

    Höjda löner kan betalas av att färre anställda får slita hårdare eller höjda priser till kund, oavsett om det är privatpersoner, andra företag, kommun eller staten. Och i slutändan är det bra privat konsumtion som betalar.

    Om man inte vill pressa hårdare, blir höjda priser enda utvägen. I de flesta föratag finns inga stora vinster att ta från. Så vill det sig illa äts hela lönehöjningen i höjda priser. Vilket leder till högre kostnadsläge i Sverige –> sämre konkurenskraft.

    Gärna höjda kvinnolöner, men sänk i så fall männens.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: