Omänskligt ekonomiskt vansinne

Från den 2 juli ska det bli fritt fram för Arbetsförmedlingen att splittra familjer. Då ska den nya regeln börja gälla som innebär att du måste söka jobb överallt i hela Sverige från första dagen som arbetslös. Alla jobb ska sökas – oavsett utbildning eller bostadsort.

littorin138.jpg

Regeringen, med Sven-Otto Littorin i spetsen, lägger idag fram förslaget som innebär att alla arbetslösa i princip blir livegna från dag ett. Bor du i Skåne och har du lagt ner flera hundra tusenkronor på en lång utbildning och får jobb som spärrvakt i Stockholm – bad luck! Bara att flytta. Skulle du råka ha familj och barn där du bor – otur!

Förslaget är för det första grymt mot alla människor och deras familjer som råkar drabbas av arbetslöshet. För det andra är det samhällsekonomiskt vansinne. Vilka vågar satsa på en lång och dyr utbildning när man kanske tvingas flytta runt hela Sverige och ta diverse jobb som inte alls motsvarar utbildningen? I en tid när utbildning är allt, begränsar regeringen med ännu ett förslag lusten och motivationen för många att utbilda sig.

Eftersom det också är meningen att inte alla jobb längre behöver anmälas till Arbetsförmedlingen blir kontakter allt mer avgörande. Både privatekonomisk och samhällsekonomisk kommer dessa förslag att slå hårdast mot de som kommer från arbetarklassen, men kanske ändå har vågat satsa på en utbildning. Där är oftast kontaktnäten sämre – man har inga föräldrar eller släktingar som kan erbjuda jobb.

Förslaget är grymt, omänskligt och samhällekonomiskt oförsvarligt. Det går alltså helt i linje med så många andra av regeringens förslag. Ingen eftertanke eller mänsklig hänsyn.

*

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Följande inlägg
Lämna en kommentar

14 kommentarer

  1. ”Förslaget är grymt, omänskligt och samhällekonomiskt oförsvarligt. Det går alltså helt i linje med så många andra av regeringens förslag. Ingen eftertanke eller mänsklig hänsyn” – klockrent! 🙂

    Jag förstår att tanken måste vara att de vill hålla folket i schack och slänga ut arbetarungarna från universitet, men kan det öht fungera ur ett krasst ekonomiskt perspektiv? Jag tror nämligen att vi måste möta dem på deras egen planhalva. Har man ingen empati förstår man bara siffror.

  2. Pieter

     /  mars 22, 2007

    Mystiskt…

    Jag fattar ingenting… man får sån lust att skita i alltihop..
    Den sista stoltheten som man fått i sig via modersmjölken om att vara solidarisk mot landet och sina medmänniskor har, åtminstonde för mig, börjat surna..

    Om man ska känna sig så pressad i sin tillvaro så att man när som helst kan få ordentliga ekonomiska problem och samtidigt har barn och ungdomar (som man naturligtvis unnar det bästa) som ska försörjas.. Då är det inte roligt längre..

    VA FAAN ÄR MENINGEN, egentligen..Jag bara undrar.

    /en som tycker att det är tungt att se människor lida

  3. Ja det här är definitivt inte bra. Har själv arbetat inom AMS och hoppat av den myndigheten. Klarar inte att sitta och verkställa såna här idiotiska och kränkande beslut.
    Och det som saknas är empati. Vårt land styrs just nu av psyko/sociopater. Så är det.

  4. Hej Ja det är bara att köpa en husvagn o flytta runt där jobben finns.Suck!
    Men solen skiner o jag vägrar att låta dom få mitt humör att sjunka.Det unnar jag dom inte.
    🙂

  5. lenasstudio

     /  mars 22, 2007

    Arbetsförmedlingens handläggare saknar förmågan att använda vanligt suntförnuft och tänka samt empati.

    Dessutom kommer inte alla ledigförklarade tjänster ut på platsbanken på grund av att man reservera en del tjänster för de som riskerar att bli utförsäkrade från a-kassan. Övriga arbetslösa struntar man mer eller mindre i från arbetsförmedlingarnas sida.

    För egen del har jag redan från börjat framfört att jag kan tänka mig att flytta för att få ett nytt arbete, får ingen hjälp i alla fall. Man blir mer eller mindre lämnad åt sitt öde.
    Om jag ska få någon hjälp från den myndigheten så lär det dröja och innan dess hinner jag dessutom gå personlig konkurs.

  6. ”VA FAAN ÄR MENINGEN, egentligen..Jag bara undrar.”

    Jo, nu så är det uppenbart att hela meningen med våra korta liv här på jorden är att vara arbetskraft. ALLA våra personliga intressen och behov ska underordnas kapitalisternas behov av flexibel arbetskraft.
    Det konstiga är att inte ens den tidigare så kallade vänsterregimen talade om behovet av flexibelt företagande; Företag som flyttar dit det finns arbetslösa.

    Börjar jag koka av ilska under kvällen ska jag skriva i min blogg om politikers kravlösa inkomstgarantier.
    http://wapurl.co.uk/?MNOF5Y8

  7. Syster Yster

     /  mars 22, 2007

    Jag det är inte utan att jag lider med alla de som hamnat eller kommer att hamna i denna situation framöver.
    Arma barn. Jag tycker att den framtids vision som någon skrev i Börs24 idag som jag har återgivit på min blogg är ganska nära en kommande sanning.
    Ha det gott

  8. Tycker att man ser en tydlig bild träda fram, vi ska tillbaka till pig- och drängsamhället där de rika bestämmer godtyckligt över oss andra – var vi bor, när vi kan få arbeta om våra barn ska unnas utbildning. Vi ska bara bocka och niga och vara tacksamma om lönen för jobbet vi blir tilldelade räcker till det mest livsnödvändiga. De börjar med att splittra oss arbetare genom att göra fack och A-kassa dyrare för då blir vi svaga, sedan är det inte så svårt att få den lilla människan dit man vill. När ska vi börja försvara oss?

    The bottom is nådd

  9. nologo

     /  mars 23, 2007

    ”..alla arbetslösa i princip blir livegna från dag ett..”

    Jadu! Det var faktiskt ca tre-fyra år sedan jag av min arbetsförmedlare fick höra de orden första gången. Att jag som arbetssökande hos arbetsförmedlingen var livegen dem.

    Jag blev tamef-n mållös i telefonen. Har aldrig blivit så nedvärderad och kränkt! Och det sa jag till henne också. Förstår inte att anställda på en sådan myndighet använder sig att sådana uttryckssätt.
    Jag, som arbetslös, med dålig ekonomi, i underläge, blev sparkad och tillintetgjord som människa. Mitt människovärde sjönk drastiskt.

    Nu bekräftar man detta kränkande beteende även på riksnivå!

    Jo jag tackar!
    Sverige i nedförsbacke!
    Kanske dags att införa ”ättestupan” också!?

  10. D.k

     /  mars 28, 2007

    Folk har valt Regeringen,att dom aldrig lär sig!!! Undrar hur det går med frun i huset. Ska hon sluta sitt jobb för att jag ska få ett jobb men då blir man en zigenare för båda måste ha jobb och barnen får lida av detta

  11. Bo johansson

     /  mars 28, 2007

    Jag håller fullständigt med övriga här! det går en kniv rakt i hjärtat att se så många människor lida, men vi skall visa dom en dag att vi alla kommer att segra över dem. vi samlar all vår kraft tillsammans och ser till att det blir nyval här i landet innan dom hunnit förstöra allt.
    så medborgare res er upp och visa erat missnöje!

  12. Olle

     /  mars 31, 2007

    Varför är det fel att flytta dit jobben finns?

    Är det bättre att stanna kvar och vara arbetslös?

  13. D.K

     /  april 3, 2007

    Olle !!! Det är inget fel att flytta om man är ensam! Men om man har fru & barn då blir det samma sak som det är nu… jag får jobb och min fru blir arbetslös! Om man skulle flytta så blir det kostnader som hyra bostad eller att köra bil. Men om man vill göra det så är det frittland öhhhh… om inte regeringen stoppar det. Så!! NU hoppas jag att jag gav dej ett bra svar på din fråga. Eller?

  1. De slår mot hjärtat! « Tankar i natten

Kommentera

