Fredrik nästa, Fichtelius?

Erik Fichtelius är återigen en av Sveriges mest ifrågasatta och omdiskuterade personer. Hans tilltag att följa, filma och intervjua Göran Persson under hans tid som statsminister väcker debatt överallt. De flesta är mycket kritiska och andra ser inget värde alls i matrialet.

Den enda lite mer balanserade artikel jag läst hitills är skriven av Stig-Björn Ljunggren, som beskriver programmet som “ett nutidshistoriskt dokument fullt av intressanta trådar att nysta i.”

Kritiken kommer annars från såväl höger som vänster. Många blir rasande över att Persson får sitta och framhäva sina egna förträffliga sidor och kritisera andras utan att de kan försvara sig, och att inga kritiska frågor ställs.

För min egen del tycker jag att porträttet framförallt är en intressant mänsklig och psykologisk studie. Det Persson påstår både om sig själv och andra, säger betydligt mer om honom själv än om de han uttalar sig om. Skuggan faller på Persson.

Att inga kritiska frågor ställs ligger i programformens natur. Det är inte fråga om undersökande journalistik, det är fråga om ett porträtt av en människa och statsminister. Ett historiskt politiskt tidsdokument.

Persson har redan ställts mot väggen nästan dagligen under de senaste 10 åren. Han har svarat på frågor i det oändliga. Att vi nu får höra hans egna ord om såväl politiska händelser som personer känns i alla för mig oerhört intressant.

Jag undrar bara, vad hade de som dömer ut programmet förväntat sig? Man kan ju givetvis, som många har gjort, döma ut hela projektet. Men varför? Får en politiker aldrig stå oemotsagt – inte ens efter sin tid vid makten? Är det tillåtet att skriva memoarer? Är det tillåtet att blogga – efter sin tid vid makten?
Att
det är tillåtet när man har en mycket högt uppsatt politisk position är ju redan avgjort. I alla fall om man heter Carl Bildt.

180px-olof_palme.jpgerlander.jpgcb.jpg

För min egen del tycker jag att idén till dokumentären är smått genialiskt. Tänk om vi hade haft möjlighet att följa tidigare statsministrar som Tage Erlander, Per Albin Hanson, Olof Palme eller Carl Bildt på samma sätt. Personliga porträtt och politisk historia – allt i ett. Hur många hade tackat nej till det?

Varför inte passa på att göra om samma projekt igen – denna gång med Fredrik Reinfeldt i huvudrollen? Antagligen hade han inte fyrat av så många plumpa kommentarer om sina politiska kombatanter och medarbetare. Han är förmodligen mer polerad än så. Men annars räcker det väl med att han redan 1993 kallade hela det svenska folket för ”mentalt handikappade” i sin bok Det sovande folket.

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Jag tycker att det är ett bra nutidsdokument, och det är intressant att se hur Göran har funderat kring folk och saker! Ha en fin kväll nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  2. Bra sagt..Men du inte visste jag att vi alla var mentalt handikappade *L*…HELT OTROLIGT varför har jag inte hört talas om det…? Skrämmande att ett statsminister tycker det om det svenska folket undrar om han räknar med sig själv eller han kanske inte räknar sig som svensk..vad vet jag…
    Ha de gott och ta vara på dig/mona

  3. Syster Yster

     /  mars 22, 2007

    Ja dom är nog lika söta och snälla hela högen. Jag tycker ändå att Persson vinner allt eftersom programmen går.
    Han är engagerad och tar det personligt, sedan är han helt medveten om att han gör ett program så hur ärligt det är kan nog diskuteras.
    Hur ärlig Fichtelius är kan verkligen diskuteras.
    Ha det gott

  4. Jag har tack o lov inte tid att titta på TV men ibland blir jag sugen. Nu efter att ha läst lite om dokumentären känner jag att jag kanske missat något ändå. Tack för dina inlägg som i alla fall håller mig lite informerad.
    Ha det gott! /Katrin

  5. Ja klädmodet var tufft och sexigt, o alla fall tyckte jag det då jag var tonåring. Dagens tonåringar… de tror de inte har något mode men OJ vad de kommer att skratta när de ser sig själv om sådär 20 år. Så, du är en 61-a… det verkar vara en finfin årgång!
    Ha det gott! /Katrin

  1. Göran Perssons furstespegel « Vänstra Stranden
  2. Göran Persson växer « Syster Yster
  3. Mänsklig och opolerad Persson « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

