Pösmunken Persson och smörfrossa

Första avsnittet gav mersmak. De senaste 10 åren sedd genom ”Ordförande Perssons” ögon. Tillbakablickarna och Perssons egna reflektioner fick mig att fundera och reagera på många olika sätt.

gp1.jpg

Buffel, uppblåst, självgod, besserwisser – men samtidigt filosofisk och reflekterande, och ibland en riktig ”mysgubbe”. Alla har vi nog vår egen bild av Persson. Min egen har varierat genom åren, och redan efter första avsnittet inser jag varför. Han är verkligen en människa med många diametralt olika sidor.

Hans funderingar kring Mona Sahlin är självklart de som i dagarna har diskuterats flitigast. Hans ord illustrerar på ett tydligt sätt hans absolut sämsta sidor. Självgodheten och hans ibland totala brist på ödmjukhet påminner om en annan av hans verbalt avrättade samtalsobjekt – Carl Bildt.

Perssons reflektioner både när det gäller Mona Sahlin och Carl Bildt lämnar en besk eftersmak, och han missbedömer deras personligheter och framtidsutsikter fullständigt. ”…synd om Bildt. Så jävla dålig.” Eller förresten, när jag tänker efter, så slår han kanske huvudet på spiken just där 😉

I en kort sekvens från en valduell mot just Carl Bildt visar dock Persson upp en av sina absoluta styrkor – sin retorik och debatteknik. Han sätter Bildt på plats när ämnet ”det svenska klassamhället” dyker upp. Passionen i hans uttryck knäcker Bildt som står svarslös.

kohl.jpg

En annan minnesvärd sekvens var den när Persson berättar om det stora EU toppmötet 1998. Helmut Kohl frossar i flera omgångar rent smör i vild förtvivlan över sitt misslyckande.

Likaså, den sjuklige och nyligen hjärtopererade, Jeltsins statsbesök visar på något som Persson verkligen tycks bekymrad över – de pressade scheman politiker i dag tvingas leva med. Alla punkter på deras program måste följas – oavsett allt annat. Man kan onekligen fundera över hur någon frivilligt kan välja att leva ett sånt liv.

anna-lindh.jpg

Men, det som påverkade mig mest av allt hade egentligen inte mycket med Persson att göra. Det var den korta sekvens där Anna Lindh dyker upp. Hennes skratt och leende berörde mig mer än alla Perssons ord och minnen…

Resten återstår, och jag tror att vi kommer att få en bild av Perssons personliga utveckling. Hans skilsmässa, nya förälskelse och äktenskap och så mordet på Anna Lindh – sånt kan få även den mest uppblåsta pösmunken att mogna. På den punkten har nog Mona Sahlin helt rätt.

*

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hoppas Erik Fichtelius får lite upprättelse nu då. Kan inte annat än sympatisera med en som fått så ta så mycket skit.

  2. St Just

     /  mars 20, 2007

    ”Jag kan inte påminna mig ha blivit så besviken på ett tv-program i vuxen ålder som på dokumentären om Persson”. ”Illa. Otydligt. Lång­tråkigt.”

    Så kommenterar Johan Croneman i DN denna första del av ”Ordförande Persson”.

    Jag håller helt med och instämmer med ytterligare en Cronemanformulering:

    ”man sitter och väntar på tidernas politiska big bang, det blir till en liten fesen pyspunka.”

    Ikväll väntar del två – vågar man hoppas på en bättring?

  3. Jag anser att han växte med uppgiften och gjorde ett bra jobb för partiet! Ha en fin kväll nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  4. Vi såg inte programmet, satt på medlemsmöte…synd…ska kolla upp när reprisen går.
    Anna Lind….fridens liljor….
    Kramar i massor!

  5. Jag ser själv programmen utan några förväntningar annat än att få ett personligt porträtt av Persson, en tillbakablick över hans tid vid makten sett ur hans eget perspektiv, med hans egna ord.
    Jag tycker programmet är intressant och visar alla Perssons sidor. Jag vet inte vad de som dömer ut programmet hade förväntat sig?

    Till eliv: Håller med… han har fått ta allt för mycket skit. Tycker idén var bra, de skulle gärna få göra samma sak med Reinfeldt för min del.

Kommentera

