Lögner i rubriker, sanningar i notiser

Stora rubriker och långa artiklar är ingen garanti för att det som skrivs är sant. Istället finns ofta sanningen i de små osynliga notiserna.

Den senaste veckan har minst två sådana bubblor spruckit. Notiserna har varit små, och lätta att missa.

De undangömda Tsunamibanden var enligt de stora rubrikerna manipulerade och dessutom saknades ett okänt antal band. Allt var mycket mystiskt och den nytillträdda statsministern höll sin första presskonferens…..

Nu har Säpo undersökt fynden och konstaterar att inga band saknas och ingen åverkan kan spåras på dessa beryktade, hemliga tsunamiband. Till slut fick vi sanningen i en liten notis.

När den nya reformen med skatteavdrag för hushållsnära tjänster presenterades tycktes allmänheten vara mycket positiv. Visst fanns kritiska röster, men alla som intervjuades i media var positiva. Ja, det vill svenska folket ha!

Nu har Sifo undersökt intresset, och det visar sig att 82 procent av de tillfrågade inte alls har några planer på att köpa sig ett vitt hembiträde, oavsett skatteavdraget. Så var det med det enorma intresset hos svenska folket…..

Inte så mycket att tala om, med andra ord…..

*
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Hej Problemet med det Du tar upp är att det ofta är huvudrubrikerna som dröjer sig kvar i minnet.”Det var nåt med dom där banden…”
    Sola i Kalsta skiner idag.Fattas bara annat.
    🙂

  2. Ja, kan du förstå. Ger ytterligatre exempel på fenomenet. Igår kunde vi läsa om hur den terrorgripne Khalid Shaikh Muhammed erkännt att han legat bakom i stort sett alla terrordåd i världen de senaste åren. I dag läser jag en liten notis i min lokaltidning, att det är ytterst tveksamt om man kan ta hans bekännelse på allvar.
    Det lär finnas ett talesätt – kolla aldrig en story, den kan spricka då.;-)

  3. Visst är det det som är problemet – det är rubrikerna vi minns – lögnerna!

    Jag tror också att en bekännelse i USA:s tortyrkammare måste mottas med en stor skepsis!

  4. Fru Luna/Annalotta

     /  mars 17, 2007

    Tack för ditt mail! Om du vill ge mig extra draghjälp idag ang de Ryska barnhemsbarnen i Petrozavodsk, får du gärna skriva ett eget inlägg om detta o tracka till min blogg!
    Kram

  5. Vill bara kolla om detta är ett sätt att klicka sig vidare till min blogg…
    ; )

  6. …Det var det! Nu lärde jag mig nåt nytt! (förlåt om du fick vara ”försökskanin”)
    : )
    Såå…när namnet mitt är rött är det en klickbar länk!!!!

    (Kuriosa: Ett hjärta rött! Du ”är” vad din blogg heter!)
    *vet*

  7. Säpo litar jag inte på om jag ska vara ärlig, så deras bedömning tar jag med en nypa salt.

    82 procent, ja – det är väl de som inte har råd att anlita hushållsnära tjänster. Maud får jobba som en bäver om hon ska få fler att ändra åsikt. Men har man inte råd, så har man inte.

    Annica

  8. Japp det stora problemet med vinstintresset inom journalistiken…
    Vad gäller städhjälpen så tror jag inte på långa vägar att 18procent av befolkningen överväger att anlita städhjälp nu… 4-5 procent på sin höjd, och dessa har redan råd att betala för det. Jämlikhet?

  9. Till Johan:
    Nej, jag tror siffran är överdriven den med. Men det är väl såna som tänkt att det skulle vara skönt – utan att fundera på om det lönar sig.

  10. Nej, inte mycke att yvas över! Sköt nu om dig och ha en fortsatt trevlig helg!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  11. Ja vad har hänt med journalisterna som ska vara så objektiva och vad är alla vänstervridna så som det säges att de journalisterna är… Jag bara undrar….;) Ha de gott

Kommentera

