Kriminellt blir lagligt i moderaternas värld

När de nya moderata ministrarna tog plats i regeringen i höstas började skandalerna hagla. Svartjobbande pigor, skattefiffel och obetalda TV-licenser visade sig vara ett signum för den moderata överklassen.

stego1.jpgbillstrom1.jpgborelia1.jpgborg1.jpg

Nu har man kommit på en lösning på problemet. Man ändrar på lagen och vips så är de tidigare kriminella handlingar lagliga.

Först på tur står som bekant svarta pigjobb. Man subventionerar de så kallade hushållsnära tjänsterna via skattsedeln och plötsligt blir det lagligt för överklassen att utnyttja underbetalda kvinnor.

Därefter står TV-licensen på tur. De som tidigare skolkat ska nu få sina svarta samveten renade. Pengarna ska istället tas från skatten. Så här uttrycker sig moderaternas talesman i mediefrågor Mats Johansson (AB 8 mars):

” Det är många som inte vill betala. På det här sättet löser vi det problemet.”

Visst är det smart?!

Som bekant står även avskaffande av fastighets och förmögenhetsskatt högt på agendan. Billigare golf, segling och ridning är redan fixat. Listan kan göras lång. Allt för att avkriminalisera och göra livet lite lättare för överklassen. Tar man bort skatterna och subventionerar resten av deras nöjen slipper de allt huvudbry. ” Det är många som inte vill betala. På det här sättet löser vi det problemet.” Så rätt och riktigt!

De kriminellas revansch i samhället – Lars Ohly slog huvudet på spiken!

Vem som får betala de rikas kalas? Gissa tre gånger: sjuka, arbetslösa och pensionärer. Det nya arbetarpartiet vet hur man prioriterar för att skapa ett rättvisare samhälle…

Smarta eller hjärtlösa – välj själva!

1rhart.gif

P.S: Önskar er alla en härlig helg!

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Lämna en kommentar

41 kommentarer

  1. Ilse-Marie. Sjuka, arbetslösa och pensionärer för tillbaka minst pengar till samhället. Därför är det logiskt att deras ersättningar minskar när vi måste stimulera företagande och köpkraft för att stärka skatteintäkterna och höja också de utsatta gruppernas livskvalitet på längre sikt.

    Redan går 70 % av skttepengarna till vård, skola och socialt stöd. Andelen skattetryck i BNP ökar för varje år samtidigt som vårdköerna växer, elever plågar varandra utan att det finns personell täckning för att lösa problemen och de sociala stöden missbrukas systematiskt utan att det finns personell täckning för att lösa det problemet.

    Högt skattetryck gröper ur landets ekonomi, samtidigt som globaliseringen gör att en fabrik kan flytta efter profiten runt globen i rödaste rappet och lämna 300 arbetslösa som ingen av bygdens småförtegarae har råd att anställa. Det är bara sunt bondförnuft att skatterna måste sänkas och företagandet stimuleras. Det gynnar alla i längden.

  2. Tobias: Menar du att fattigas pengar inte är lika mycket värda även om de hade varit rika?

    Jag ser inte logiken.

  3. Finns det någon logik i låta de sämst ställda subventionera de rikas nöjen och skattelättnader? Jovisst, kanske – för de utan samvete……

  4. Jakob

     /  mars 9, 2007

    Tobias: Ren nonsens från dig! Rent förnuft säger du … det har väl visats tillräckligt många gånger att nyliberalism är orealistisk och att den svenska välfärdsmodellen är en starkare samhällsekonomisk modell men M lever ju i en sin egen lilla värld, där dogmer, och inte verkligheten, styr.

    De skandinaviska ekonomierna har varit mer framgångsrika än mer nyliberalt inriktade ekonomier trots våra högre skatter. Vi har bättre tillväxt och högre levnadsstandard. De rika är kanske mindre rika här men vem fan vill ha sociala klyftor utom de som sitter på toppen och skiter på de som är under?

    Problemet med alla som tycker att vi ska sänka skatten hit och dit är att de har en väldigt naiv syn på samhällsekonomin och har svårt att se helheten, eller så ser de helt enkelt enbart efter sin egen plånbok och tänker väldigt kortsiktigt. Ett samhälle som är socialt rättvist innebär mer köpkraft, det innebär mer tillväxt och att fler företag kan gå med vinst. Det handlar om att omfördela medel mellan de som har och de som inte har för att dels stärka ekonomin och dels för att jämna ut sociala skillnader.

    Sedan tror jag en massa svenskar tror på M:s dumma löften eftersom de har blivit så hemskt hemmablinda. De klagar och klagar och tror att alla blir så mkt bättre om M fick privatisera allt, det är rena lögner de går på eftersom de inte bott utomlands och därför saknar referensramar. Jag är väldigt stolt över Sverige och det är alltid skönt att få komma hem för man inser direkt hur mkt bättre det mesta fungerar i det här landet jämfört med många andra länder.

    Låt inte de nyliberala hönshjärnorna sno vår välfärd!

  5. Till Jakob:
    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Men det är väl som Ingemar Stenmark sa en gång – ”det går int att förklara för den som inte begrip´”

  6. När det gäller att legalisera brott så har jag börjat störa mig på försoning här och överallt i världen där försoning sker. För det är ju inte fattiga som stjäl för att få mat i magen eller dylika som har möjlighet att förlåtas genom försoning. Nej det är uteslutande typ massmördare (utrikes) eller typ skattefifflare (inrikes) som åtnjuter ansvarsfrihet. Fy fan för försoning.

    Stuck har lika stort problem med det logiska tänkandet som företagsledaren i nedanstående citat. Det är företaget Guteform som lägger ner tillverkningen i Burgsvik för att deras trädgångdsmöbler i trä inte tycks sälja så bra.

    ”Folk är medvetna om kvalitet, lokal produktion och miljöhänsyn, men man har begränsad ekonomi och det är plånboken som styr”, konstaterar Jan Ahlby.

    Hur har Struck och hans meningsfränder tänkt sig att näringslivet ska få avsättning för sina produkter när de inte vill betala bra lön till sina anställda eller flyttar verksamheten till låglöneländer??? Det borde inte vara alls svårt att förstå att om företagen inte betalar bra lön så har inte deras konsumenter något att köpa för.

  7. Jakob. ”Ett samhälle som är socialt rättvist innebär mer köpkraft, det innebär mer tillväxt och att fler företag kan gå med vinst.”

    Social rättvisa för mig innebär att du får i motsvarighet till det som du ger tillbaka.

    Sveriges 10 största företag är alla 100 år gamla. Det är den oheliga alliansen mellan de rikaste familjerna och den politiska högsta makten som tjänar på högt skattetryck, att det skulle vara bra för små företag är ju bra dumt att tro, men tro gör man ändå i kyrkan och statistiken talar sitt tydliga språk: Många startar företag i Sverige, inga startar produktion, de flesta lägger ned sina företag efter ett par år och få har råd att anställa de som de stora företagen ställer på bar backe vid internationella flyttar av fabriker och kontor.

    Näringslivet behöver stimulans på de lägre omsättningsnivåerna för att fler jobb skall kunna skapas. Vanliga löntagare behöver större inflytande över sina liv för kunna följa sina drömmar och skapa välfärd för sina närmaste. Då minskar både arbetslösheten och utsattheten.

    Skattelättnader krävs för dessa saker. De som inga vänner, ingen familj och inget kapital har – bör gå med i föreningar som suger upp nationell solidaritet genom välgörenhet. Varför ge 100 spänn i månaden till Afrika, när pengarna kan hjälpa utsatta inom nationen bättre?

    I Afrika dör 30 000 barn varje dygn trots allt ”hjälparbete” (ett alibi för de rikaste familjerna att plundra Afrika, fy fan vad det gör mig illamående). Afrika behöver mer varierad kapitalism och starkare demokrati, som de också skulle få mer av om vi sänkta skatterna och tullarna i Europa samt la mer pengar på militärt internationellt stöd.

  8. Vanliga löntagare behöver större inflytande över sina liv för kunna följa sina drömmar och skapa välfärd för sina närmaste.

    Helt rätt Herr Struck. Starkare fackföreningar, bra välfärdssystem etc skapar detta inflytande.

    Vettigt inlägg som vanligt ilse-marie. Trevlig helg!

  9. Elliv. ”Helt rätt Herr Struck. Starkare fackföreningar, bra välfärdssystem etc skapar detta inflytande.”

    Nej, eget kapital skapar inflytande över det egna livet. Hos den som avtvingas 32 % av sin lön för att främlingar skall distribura pengarna till andra främlingar, urholkas känslan av inflytande över det egna livet.

    Trollhare. De flesta sjuka är sjuka på grund av hur de har ätit, rökt och druckit. Övriga har medfödda sjukdomar, som de kan ingå i föreningar för, som genom välgörenhet (svensk frivillig solidaritet) kan skänka dem stöd. Arbetslösa vill väl ha jobb? Hur skall de få det om inte skatter och arbetsgivaravgifter sänks och lämnar plats för företagsamhet?

    Det är inte jag som har bestämt skattetrycket – och någon gång måste det lätta, om inte globalisering och islamisering skall slå undan fötterna på hela nationen. Pensionerna borde höjas, emellertid, det håller jag med om.

  10. St Just

     /  mars 9, 2007

    Då jag vandrar runt i bloggvärlden, slås jag av den förvirrade värld en del kommentatorer synes leva i.
    Som Struck, som på några rader lyckas förena islamafobi, våldsamma skatteindrivare, främlingsfobi, nationernas fall och en förklaring till ansvaret för sjukdomar och dess orsaker.
    Ruggigt!
    Symptomatiskt är Strucks syn på sjukdom som närmar sig den extrema sektens dom; Guds straff. Struck anser sjukdomen självförvållad eller medfödd – allt är upp till individen, något samhälle existerar inte. Jag tvivlar på att Struck stått i en skitig verkstad och svetsat.
    Besynnerligt att Struck tvekar inför pensionerna – varför höja dem? Pensioner räknas ju numera som aktieportföljer, upp till var och en att sköta.
    Jag blir mer och mer övertygad om att samhället delats i två läger; ett med samhällsbyggare och det andra som tidigare kunde sammanfattas i meningen ”Sköt dig själv och skit i andra”. Numera gäller förmodligen bara det senare ledet.

  11. Mia

     /  mars 10, 2007

    ”Symptomatiskt är Strucks syn på sjukdom som närmar sig den extrema sektens dom; Guds straff. Struck anser sjukdomen självförvållad eller medfödd – allt är upp till individen, något samhälle existerar inte.”

    Men…det sa han väl inte alls. Vaför lägger du ord i hans mun? Det är väl onödigt.

  12. kirira

     /  mars 10, 2007

    Angående Strucks kommentarer: Hur definierar vi givande och tagande? Är pengar det enda gångbara måttet? Är det per definition så att en sjuk, en arbetslös eller en pensionär inte ger något, eller i vart fall väldigt lite? Vill bara veta om du verkligen tänker så eller om du bara slarvar när du skriver? Är vårt samhälle idag så fattigt att vi inte har råd med att ge den som är sjuk, arbetslös eller gammal lite skälig levnadsstandard och därtill lite människovärde, oberoende av betalningsförmåga? I så fall är ju de senaste decenniernas liberalisering och globalisering inget annat än ett stort fiasko.

  13. Kirira. Jag tillför inte själv speciellt mycket pengar till mitt hushåll för tillfället. Däremot är det oftast jag som städar, lagar mat och diskar + att min flickvän anser att jag tillför henne en unik vänskap, kärlek och spiritualitet, som hon inte vill leva utan. Så värden kan se ut på många sätt. Men de behöver intresse bakom sig för att utbytas med nyttigt förmerande som resultat.

    Att främlingar avvtvingar mig pengar som skall gå till annat än alla medborgares lika skydd mot livsakuta situationer, våld, stölder och bedrägerier – det anser jag urartar folkets moral och förstör kapital.

    Jag har inget intresse i att skänka makt över mina pengar till en främling som skall ge dem till en annan främlings långtidsvård för ett helt liv av isterband och cigaretter, syjuntor eller skogshajker.

    Men visst vill jag ställa upp för nära och kära och vara en skötsam och fridsam medborgare. Så jag tror visst på solidaritet och samhälle, mer än de flesta tror jag.

    Socialdemokratisk politik har gjort Sverige otryggt, skumt, konfliktfyllt och passiviserat. Vården dignar av köer, i skolan plågar eleverna varandra utan att lärarna skyddar dem, de sociala stöden saboteras av bidragsfuskare. Så mycket för alla era vackra ideal.

  14. kirira

     /  mars 10, 2007

    Tobias- jag frågar inte om vi ska ha råd att ge en främling som blivit arbetslös eller sjuk möjlighet att äta billiga isterband, jag frågar om vi ska ha råd att ge så mycket så han eller hon har råd med något nyttigare än isterband! Jag tycker vi har råd med det, men du, du är snål!

  15. Kirira. Rörande. Men du har fel. Jag är generös mot nära och kära. Dock ser jag ditt slags altruism mindre som ett uttryck för intelligens och empati och mer som ett uttryck för ett kuvat intellekt och instinktsliv (kuvat från början av de rikaste familjerna, som väl sponsrade den altruistiska propagandan men aldrig levde efter den, utan istället levde som dagdrivare på skattepengar, som folket hade gjorts så medgörligt att betala av fromheten och gudfruktigheten).

    Om det är meningen med livet att jag skall dela med mig till främlingar, var går då gränsen? Skall jag kategoriskt dela med mig till främlingar när de knackar på min dörr? Då har jag snart ingen dörr ens. Och varför får jag inte ha något inflytande över var mina pengar hamnar? Visst, jag röstar på ett parti som anser visa saker, men sedan yr ju skattepengarna runt i byråkratiska tröskverk med allehanda trender för dagen och skumrask.

  16. Applåder till dig MITT I RICK……
    Till Tobias säger jag… Det är verkligen ledsamt med din inställning till människor. Hur många arbetslösa har själva valt att bli det? Ska vi straffas för att företag lägger ned flyttar utomlands eller drar ned på folk. Hur många sjuka har valt att få förslitningsskador på grund av dålig arbetsmiljö vem kan hjälpa om man blir sjuk i cancer? Pensionärer blir vi alla menar du på allvar att de inte ska kunna leva ett anständigt liv den sista tiden.. Du pratar om livskvalitet jag kan tala om att den kommer inte med de försämringar av de slag som genomförts nu utan det skapar utanförskap och försämrad hälsa på grund av oron att överleva räkningarna som kanske inte kan betalas Jag hoppas verkligen att ditt liv kommer att förbli intakt för med den inställningen du har gäller det att hålla sig frisk, se till att inte bli arbetslös eller att ha gott om pengar vid pensionen. För du verkar ha noll koll på hur vanliga svensson lever och vad vi tjänar. Jag tycker synd om dig och jag ska göra någonting jag aldrig brukar göra. Jag ska be till gud att han öppnar dina ögon och tar bort din egoism.

  17. Som sagt det ska vara prick inte rick fniss..

  18. St Just

     /  mars 10, 2007

    Strucks syn på människor sammanfattas briljant i hans ord ”Jag har inget intresse i att skänka makt över mina pengar till en främling som skall ge dem till en annan främlings långtidsvård för ett helt liv av isterband och cigaretter, syjuntor eller skogshajker.”
    Så ser förakt ut.
    Och visst, tillför egen omskruten spiritualitet och diskunderstöd till flickvän och ställ upp för nära och kära.
    Kretsen torde vara begränsad.
    Den dagen Struck eller någon av ans kära tvingas genomlida den svåra sjukdomens helvete – förmodar jag en ödmjukare inställning växer fram i sjukhussängen. Även om biträdets barn är Skogsmullar, medpatienten älskar isterband och doktorn nyss tagit ett bloss.

  19. Det finns inte en endaa socialdemokratisk regering som inte har haft betydligt fler ”skandaler” med pigor och tv-licenser och allt annat. Skillnaden var bara att dom ministrarna inte avgick.

    Och vänsterpartiet hade ju Gudrum Schyman som ensam står för fler skandaler än en hel regering gör.

    Så ursäkt amig om jag tycker att attityden i det blogginlägget är lite hycklande.

  20. St Just. Min pappa ordinerades att äta psykiatrins droger varje dag i tio år efter en LSD-psykos på 70-talet. Han rökte 3 paket cigaretter om dagen i genomsnitt för att mildra nozinanets och siqualonets dövande effekt och dog i lungcancer när han jag var 16 och han 47.

    Två år tidigare hade han klagat för sin psykiater om smärtor i lungorna och fick mer antpsykotisk medicin utskriven. Han dog i hemmet och jag satt och tittade på honom en stund på morgonen, innan jag lämnade honom för gott. Men eftersom samfundet som skulle begrava honom ville ha honom liggande på samma plats i tre dagar, så fyllde en söt och däven stank hyreslägenheten i arbetarkvarteret i en vecka efteråt. Jag har sett sjukdom och död.

    Om jag blir sjuk, så använder jag det system som jag lever i. Jag har också jobbat och betalat skatt. Det betyder inte att jag måste anse att systemet är perfekt. Du vet inget om mig eller min bakgrund. Allt du kan är att raljera utifrån dina fördomar. Varför inte fråga nästa gång? Jag är här, broder.

  21. St Just

     /  mars 10, 2007

    Struck, jag anser att alla ska ha en bra vård oavsett start och position i livet.Jag avskyr varje tendens till att några med specialavtal tar sig förbi köer. Jag vill inte ha ett samhälle som säger – Du har ätit fel, din sjukdom är självförvållad eller du har tillräckligt med stålar för att bekosta din egen vård.
    Din personliga historia om din far är sorglig och just därför blir din hållning obegriplig.
    Vad vill du att vi ska göra för dem som idag drabbats av taskig psykvård,som missbrukar, pillerknaprare, långa köer, väntan på behandling, profitinriktade stafettläkarsystem …?
    Säga att det är upp till var och en, sänka de sjukas, pensionärernas ersättningar då de som du säger ”för tillbaka minst pengar till samhället”, låta frivilligorganisationer ta hand om det hela … eller?

    Samhället har många uppgifter och en av de främsta är vård. Av dina skriverier tycker jag inte mycket mer än de rent polisiära återstår:
    ”Att främlingar avvtvingar mig pengar som skall gå till annat än alla medborgares lika skydd mot livsakuta situationer, våld, stölder och bedrägerier – det anser jag urartar folkets moral och förstör kapital.”

  22. St Just: Du pratar om köer som om dom är ofrånkomliga. Men köerna existerar bara i, det planekonomiska system vi har i svensk sjukvård, och är en direkt effekt av det systemet.

    I alla system där det finns patientstyrd konkurrens så existerar inte köer. Det går då inte heller att köpa sig förbi dom, av naturliga skäl. Och det här gäller helt oavsett om finansieringen av vården är privat, som i USA eller offentlig, som Frankrike.

    Vårdköerna finns enbart som en effekt av den svenska offentlighetens vilja att bestämma över ditt privatliv. Ingen annan anledning. Man kan alltså slå två flugor i en smäll: Avskaffa köerna och avskaffa statens styrning över sånt du borde bestämma.

  23. St Just

     /  mars 10, 2007

    Lennart fantiserar om att vi lever i en planekonomi och att det inte finns köer i USA. Naivitet och är önsketänkande är förmodligen medfödda liberala defekter.

  24. Vården som den är idag i Sverige är onekligen en planekonomi. Vården utförs av det offentliga, priserna bestäms av det offentliga, hur mycket vårdgivaren får betalt bestäms av det offentliga. Det existerar ingen marknad alls. Det är både i teori och praktik enligt alla existerande definitioner, en planekonomi.

    Att du tror att man i USA kan få sitta i månader och vänta på CAT-scan eller liknande är fullt förståeligt. Du är helt enkelt så hemmablind att du inte ser att saker och ting kan vara annorlunda. Ledsen att spräcka din bubbla, men jag lovar: Det finns inga vårdköer att tala om, varken i Frankrike eller USA. Det är inga fantasier, det är verklighet. Jag har diskuterat vård med amerikaner, engelsmän, tyskar och nu folk från Ghana och Nigeria. Och alla yttrar samma skepsis som du, fast när jag pratar om hur det fungerar i Sverige. Folk har svårt att begripa vad jag talar om. ”Kan man inte går till vilken läkare som helst!? Kan det ta en vecka eller två att få träffa en läkare om det inte är akut!? Ett HALVÅR väntetid för att få magnetröntgen!?” Folk tittar på en som man kommer från yttre rymden. Eller i alla fall som om dom brjar undra om Sverige är ett u-land eller en Sovjet-stat.

    Sådan är verkligheten. Om du väljer att inte tro på den är helt och hållet ditt problem. Men som Philip K Dick sa: ”Verkligheten är det som inte försvinner när du slutar tro på det”. Vårdköerna kommer att vara icke-existerande i Frankrike oavsett vad du tror. Och svensk sjukvård kommer vara en planekonomi ända tills nån ändrar på det (vilket man tänker börja ta steg mot i Stockholms landsting, sägs det).

  25. St Just. ”Vad vill du att vi ska göra för dem som idag drabbats av taskig psykvård,som missbrukar, pillerknaprare, långa köer, väntan på behandling, profitinriktade stafettläkarsystem …?
    Säga att det är upp till var och en, sänka de sjukas, pensionärernas ersättningar då de som du säger “för tillbaka minst pengar till samhället”, låta frivilligorganisationer ta hand om det hela … eller?”

    Frivilliga har intresse bakom sina insatser. Har de kompetens? Äkta solidaritet är fri. Solidaritet föder kompetens. Fri marknad släpper kärleken fri. Att den inte kommer till alla, beror i sådant fall på den minimala kärlek som skänkts av de behövande.

    Historien skapar framtiden till samhällets väl, när vilja föds ur nöd och sympati och inte ur tvång att bistå främlingar med annat än fysisk frid och intellektuell frihet.

  26. kirira

     /  mars 11, 2007

    Lennart R m fl
    Det är som om en ideologisk blindhet vilar över hela den här frågan! Borgare och nyliberaler har fått för sig att konkurrens inom sjukvården ÄR bra, KOMMER att leda till kvalitativt bättre och mera kostnadseffektiv sjukvård, fast det finns oerhört lite exempel på och belägg för att så är fallet. När man en gång fann att den svenska sjukvården var dyr och ville göra den billigare, så var det ju en alldeles fantastisk idé att till alla kostnader lägga ytterligare en, nämligen vinsten till det privata företag som driver verksamheten.

    Varför i herrans namn då? Kommer vi att bli friskare av att det dräller en massa vinstdrivande företag inom vården, som helst av allt vill att vi ska vara sjuka så de kan tjäna pengar på oss, och allra helst i kostnadseffektiva inbillningssjukor? Kan inte dessa företag gå samman med kvällspressen, så att det uppstår synergieffekter då kvällsblaskorna upplyser oss om den senaste livsfarliga sjukdomen vi förmodligen har, och vårdföretagen står där beredda att ta hand om oss och bota oss från densamma?

    I den bransch inom vård- och omsorgssektorn där jag själv jobbar, har jag fått uppleva en privatisering på nära håll och DET är den främsta orsaken till att jag spolar det privata alternativet, för det har visat sig vara rena skiten. Hade Eriksson i besparingsiver sänkt kvalitén på sina mobiltelefoner så drastiskt som kvalitén på den vård vi bedriver har sänkts efter att stället privatiserades, så skulle de inte ha fått sålt en enda telefon.

    Därför att vård och omsorg levererar inte produkter på samma sätt som Eriksson. Det fungerar på ett helt annat sätt och tyvärr måste jag säga att företaget som levererar den vård jag är med och utför är hopplösa amatör på alla områden utom ett, nämligen att framställa sig själva som formidabla. Det går att dölja dålig kvalité inom vård- och omsorg så väldigt mycket lättare än det går att dölja dålig kvalité hos en mobiltelefon.

    Detta kommer man att inse till slut, det är jag övertygad om, till och med DN:s kulturskribenter kommer att inse det. Jag är bara rasande över att det kommer att ta en sån helsickes tid och att så mycket hinner förstöras innan dess.

    Hoppas blogginnehavaraen förlåter att kommentarerna glidit lite ifrån innehållet i det ursprungliga inlägget

  27. kirira

     /  mars 11, 2007

    ”DN:s ledarskribenter” skulle det ju vara i ovanstående inlägg, inte ”kulturskribenter”

  28. Du är utmanad ilse-marie..kör hårt jag är nyfiken

    http://blogg.aftonbladet.se/6895

  29. Ja, det är vi vanliga dödliga som får betala kalaset. Sköt nu om dig och ha en underbar dag!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  30. Kirira:

    ”Det är som om en ideologisk blindhet vilar över hela den här frågan!”

    Onekligen är det så.

    ”Varför i herrans namn då?”

    Därför att det blir billigare och bättre då. Jo, faktiskt. Och det är inte ideologisk blindhet, det är faktiskt så. Gång, på gång, på gång visar det sig att det sättet att få bäst kvalitét för minst pengar är fri konkurrens.

    Monopol är inte bra för kostnadsutvecklingen. Sjukvård är inget undantag till detta. Tänk dig själv att vi inför ett monopol på biltillverkning. Bara ett enda bilmärke får säljas. Tror du att den bilen kommer bli billig och bra? Varför skulle den bli det? Folk måste ha en bil, och om dom bara får köpa en bil frpn en biltillverkare, så har den biltillverkaren ingen anledning att göra en prisvärd bil.

    Det här gäller allting, även sjukvård.

    Om vi inför patientstyrd konkurrens i sjukvården kommer sjukvården bli kostnadseffektivare. Detta märks om inte annat genom att dom länder som har detta har bättre primärvård än Sverige. Världens bästa sjukvård enligt dom flesta som har tittat på detta är den Franska sjukvården. Vi skulle kunna införa ett sådant system i Sverige, och få fördelarna med den franska primärvården kopplat med den utmärkta svenska vården när det gäller komplicerade och livshotande sjukdomar som cancer och transplantationer, och lätt ha världen utan tvekan bästa sjukvård. Vi kan fixa detta. Det är enkelt.

    Men, ideologiskt blindhet, som du säger, har hittils hindrat det.

    ”Kommer vi att bli friskare av att det dräller en massa vinstdrivande företag inom vården”

    Ja. Vi kommer hur som helst bli friska fortare när vårdkerna försvinner. Och vi kommer få läkare som lyssnar på oss. Och vi slipper få ett system där fattiga går till en dålig offentlig vård, och rika går till bra, privat vård, vilket är den utveckling vi har sett i Sverige under sossarna.

    ”Kan inte dessa företag gå samman med kvällspressen, så att det uppstår synergieffekter då kvällsblaskorna upplyser oss om den senaste livsfarliga sjukdomen vi förmodligen har, och vårdföretagen står där beredda att ta hand om oss och bota oss från densamma?”

    Du är medveten om att det finns regler för läkare. Att man till exempel inte får behandla folk för sjukdomar dom inte har?

    Kirira: Läs dom här bloggposterna i frågan:

    http://lennartregebro.blogspot.com/2005/09/i-sverige-har-man-ett-sjukvrdssystem.html
    http://lennartregebro.blogspot.com/2005/11/det-nya-klassamhllet-del-1-sjukvrden.html
    http://lennartregebro.blogspot.com/2006/09/vinstintressen-i-vrden-vrsta.html

  31. St Just

     /  mars 11, 2007

    När man som en slarvig och historielös liberal kallar Sverige planekonomi, sammankopplas en vanlig sjukvårdskö med forna kolchoser bortom Ural, hungerkatastrofer i Nordkorea … Resultatet blir att horribla misslyckanden förminskas och normala, men vanliga problem förvrids till absurditet.
    Att sedan försöka imponera med lite skvaller om vad vänner från diverse länder tycker om svensk sjukvård efter att Lennart beskrivit sitt hemland som en sovjetstat eller ett u-land – ja, jisses vad impad en hemmablind blir.
    Inga köer i Nigeria eller Ghana? Inga köer i USA? Och kostnaden för patienten som kanske skadats svårt i en olycka var väl försumbar? Med sådana fantasier är det följdriktigt att Lennart citerar en sf-författare!
    Om borgarna lyckas, kan nog Lennart & co hävda att Sverige saknar köer och att sjukvården är lika lysande som i USA.

    Utom för de lägre klasserna.

  32. St Just: Jag kallar inte Sverige för planekonomi. Jag kallar den svenska sjukvården för en planekonomi. Såhär skrev jag ”Vården som den är idag i Sverige är onekligen en planekonomi.” Det står klart och tydligt där att det är VÅRDEN som är en planekonomi, inte Sverige som helhet. Jag antar att du missade detta, så jag får be dig att läsa om det jag skrev och svara på nytt, nu när det missförståndet har klarats upp.

    Anledningen till att jag kallar vården en planekonomi är att det är det den är. Varför förklarade jag ovan. Om du har motargument mot detta är du välkommen med dom, men att påstå att jag hävdar att hela Sverige är en planekonomi är inget argument eftersom det alltså klart och tydligt inte var det jag påstod.

    ”Sammankopplas en vanlig sjukvårdskö med forna kolchoser bortom Ural, hungerkatastrofer i Nordkorea”

    Du får sammankoppla det med vad du vill. Jag sammankopplar det inte med nåt, utan använder ordet planekonomi i sin faktiska betydelse.

    ”Resultatet blir att horribla misslyckanden förminskas och normala, men vanliga problem förvrids till absurditet.”

    Nej, det är definitivt inte resultatet. Sjukvårdsköer är inte ett normalt problem. Det ÄR en absurditet, fullt jämförbar med långa matköer i det forna Sovjet och liknande. Fullt normalt för dom som sitter fast i systemet. Totalt absurt om man ställer sig och tittar på det utifrån.

    ”Inga köer i Nigeria eller Ghana?”

    Det sa jag inte. Men det är korrekt, iofs. Ghanas sjukvård har helt andra problem, nämligen finansiering. Här är problemet inte att man måste köa till vården här är frågan om man får vård alls.

    ”Inga köer i USA?”

    Korrekt. Och inga köer i Frankrike.

    ”Och kostnaden för patienten som kanske skadats svårt i en olycka var väl försumbar?”

    Detta är en mycket märklig fråga. Jag förstår inte frågan.

    ”Med sådana fantasier”

    Du fortsätter att förneka verkligheten. Men OK, upp till bevis då. Bevisa nu att USA och Frankrike har långa vårdköer. Jag pratade med tyskarna här också, det verkar inte vara några köer att tala om i Tyskland heller. Dom finner också tanken på att behöva vänta i månader för undersökningar fullständigt absurd.

    ”Om borgarna lyckas, kan nog Lennart & co hävda att Sverige saknar köer och att sjukvården är lika lysande som i USA.”

    Ja, om man inför patientstyrd konkurrens så kommer vi kunna hävda det, ja. För det kommer vara sant.

    ”Utom för de lägre klasserna.”

    Nej. I synnerhet för dom.

    Försök nu att fatta det här: Det system jag förespråkar är det system man har i Frankrike. Jag bor i Frankrike. Jag vet hur det fungerar. Och det fungerar så pass bra att det anses som världens bästa offentligt finansierade sjukvård. Alla har tillgång till en sjukvård helt i klass med Sveriges. Arbetslösa och studenter har helt gratis sjukvård. HELT GRATIS. Det finns inga köer att tala om. Jag upprepar INGA KÖER. Om jag ringer min läkare klockan 10 så får jag en tid på eftermiddagen. SAMMA EFTERMIDDAG. Min flickvän skulle ta mammografi. Hon fick en tid dagen efter.

    Så ÄR det, St Just. Så ser det ut. Om du inte tror på mig, så köp en biljett med Ryanair till Paris, det kommer bara kosta dig kanske 500 spänn, och så tar jag dig på en tur i den Franska sjukvården.

    Sedan kan du knappast hävda att det är fantasier.
    Men innan du åker hit, läs bloggposterna jag länkade till ovan.

    Här är en till:
    http://lennartregebro.blogspot.com/2006/07/svrigheten-i-att-bedma-sjukvrd.html

  33. St Just

     /  mars 12, 2007

    Lennart, i all hast. Planekonomi, Sovjet-stat osv, du använder begrepp som du tycker eller som skällsord.
    Svenska sjukvården har stora problem. Det bör lösas med en rejält förstärkt offentlig finansiering. Nej till uförsäljning och privatisering av vården.

    Vården i världen synes perfekt från din horisont utom i Sverige. USA lyfter du fram.

    Läs följande lilla stycke från Ny Medicins nätupplaga:

    ”Enligt en nyligen utgiven översikt så tror 75 procent av vuxna amerikaner att deras sjukvårdsystem måste förändras i grunden.
    Detta perspektiv finns hos personer som tjänar olika, som har olika försäkringar och olika politiska åsikter.

    Fyrtio procent av över 1000 intervjuade tillfrågade vuxna personer berättade att de hade svårt att betala för sin egen eller familjens sjukförsäkring under de senaste två åren. 40 procent hade svårigheter med att få tid hos läkare när de var sjuka utan att behöva uppsöka akutvård på sjukhus. 40 procent hade svårt att hinna med all pappersarbete som behövdes för sjukförsäkring och för att betala räkningar för sjukvård.

    Dyra kostnader för sjukvård har länge varit problem för personer som är låg- eller medelinkomsttagare i USA. Översikten bekräftade detta då hälften av personer som tjänar mindre än 35 000 dollar (cirka 260 000 Skr/år) eller från 35 000 till 49 999 dollar (cirka 372 000 Skr/år) hade svårt att betala för sin sjukvård de två senaste åren.

    Med tanke på att medelinkomsten i USA är 44 000 dollar (cirka 327 000 Skr) så innebär dessa resultat att mer än hälften av alla hushåll i USA har svårt att betala för sjukvården. (I Sverige var medelinkomsten för män år 2004 252 000 Skr medan kvinnor hade en medelinkomst på 181 000 Skr enligt Statistiska Centralbyrån”

    Återkommer till den franska sjukvården.

  34. ”Lennart, i all hast. Planekonomi, Sovjet-stat osv, du använder begrepp som du tycker eller som skällsord.”

    Jag har aldrig använt uttrycket ”sovjet-stat”. Det är du som kommer med. Jag sa ”planekonomi” och även om jag såklart också använder ord som skällsord är detta inte fallet här. Den svenska sjukvården är en planekonomi. Jag förklarade ovan varför.Om du inte håller med vore det lämpligt att du förklarade varför.

    ”Vården i världen synes perfekt från din horisont utom i Sverige. ”

    Jag har aldrig sagt något som kan tolkas på det viset. Vänligen argumentera mot det jag säger och inget annat. Tillskriv mig inte åsikter jag inte har. Gissa inte vad jag tycker, för du kommer gissa fel.

    Det jag har sagt om sjukvården i USA är att det inte finns köer att tala om. Det du säger om USAs sjkvård ovan motsäger inte detta. Jag har aldrig hävdat att USAs sjukvårdssystem är bra eller efterföljansvärt. Bara att där inte finns köer.

    Det är trevligt att du nu har slutat hävda att jag fantiserar när jag påstår att det går att bli av med köerna. Frågan är nu om du vill förbättra den svenska sjukvården eller om du bara är intresserad av att försvara status quo.

  35. St Just

     /  mars 14, 2007

    Regebo,

    1. Planekonomi är ett drygt hundraårigt begrepp och en realitet praktiserad i mer eller mindre deformerad form sedan 1917. Dock ej i Sverige.
    2. Att sammanblanda detta begrepp med kö, omöjliggör vettig debatt på samma sätt som om jag skulle hävde att marknadsekonomi är synonymt med produktionsökning.
    3. Du använde aldrig uttrycket ”sovjet-stat” (Folk tittar på en som man kommer från yttre rymden. Eller i alla fall som om dom brjar undra om Sverige är ett u-land eller en Sovjet-stat.”)
    4. Du hävdar inte att USA har sjukvårdsköer (”“Inga köer i USA?” Korrekt.”)
    5. Din uppfattning om Ghanas köer? (Ghanas sjukvård har helt andra problem, nämligen finansiering. Här är problemet inte att man måste köa till vården här är frågan om man får vård alls.)
    6. Mitt intresse för att förbättra den svenska sjukvården eller av att bara försvara status quo? Lita på att jag av många skäl anser mycket vara uselt inom vården och med KD-pladdrarens planer torde inget bli bättre. Nej, jag håller med Regebro om fransk sjukvård, men förmodligen av andra skäl.

    • Den franska vården är baserad på offentliga medel och den franska vården tar en stor del av skatteintäkterna, större än i de flesta länder i Europa. Bra!

    • Denna vård är hela tiden utsatt för attacker och krav på privatisering och rationalisering. Att den kan existera på en hög nivå beror på att väljarna främst från socialistpartiet och kommunisterna, så hårt försvarar vården. Fackföreningar som representerar vårdpersonalen har åtskilliga gånger gått ut i militanta strejker för att inte bara försvara vården utan dessutom kräva 10 000-tals nya arbeten samt 35-timmars vecka.
    Ja, det finns mycket att lära av Frankrike; främst att vi ökar den skattefinansierade sjukvården och säger nej till all form av utförsäljning av sjukhus och annat. Hårdare aktioner från vårdfacken. lär av de franska sjukvårdsarbetarna..

    Samt; en gyllene regel – medicinska skäl skall alltid gå före plånböcker och privata sjukförsäkringar!
    Aldrig som du själv hävdat i en tidigare debatt: ”Jag menar, om man vill ha cancerbehandlingen nära havet i Nice istället för i Västerås så skall man väl kunna få det, om man har råd, tycker jag.”

    I helsike heller!

    C’est la lutte finale
    Groupons-nous, et demain (bis)
    L’Internationale
    Sera le genre humain

  36. ”1. Planekonomi är ett drygt hundraårigt begrepp och en realitet praktiserad i mer eller mindre deformerad form sedan 1917. Dock ej i Sverige.”

    Inte i Sverige som helhet, nej. Men sjukvården är det, precis som skolan var innan friskolereformen, osv. Jag förklarade ovan varför. Är nåt oklart?

    ”2. Att sammanblanda detta begrepp med kö, omöjliggör vettig debatt på samma sätt som om jag skulle hävde att marknadsekonomi är synonymt med produktionsökning.”

    Vilken tur att jag inte har sammanblandat det då. Däremot har jag sagt att köerna är EN EFFEKT AV planekonomin. Det är en vanlig effekt av planekonomi, för övrigt.

    ”3. Du använde aldrig uttrycket “sovjet-stat” (Folk tittar på en som man kommer från yttre rymden. Eller i alla fall som om dom brjar undra om Sverige är ett u-land eller en Sovjet-stat.”)”

    OK, jag skrev uttrycket. Jag trodde du menade att jag hade sagt att Sverige var en Sovjet-stat. Det har jag inte sagt. Jag bara beskrer andras reaktioner.

    ”4. Du hävdar inte att USA har sjukvårdsköer (”“Inga köer i USA?” Korrekt.”)”

    Korrekt.

    ”5. Din uppfattning om Ghanas köer? (Ghanas sjukvård har helt andra problem, nämligen finansiering. Här är problemet inte att man måste köa till vården här är frågan om man får vård alls.)”

    Korrekt.

    ”6. Mitt intresse för att förbättra den svenska sjukvården eller av att bara försvara status quo? Lita på att jag av många skäl anser mycket vara uselt inom vården och med KD-pladdrarens planer torde inget bli bättre.”

    Jag, det håller jag med om. Men min fråga var ine om du ansåg att det finns problem i den svenska sjukvården. Det får man vara bra konstig om man inte tycker. Min fråga var om du anser att vi skall lösa dom problemen, eller om vi skall låta problemen vara kvar.

    ”Nej, jag håller med Regebro om fransk sjukvård”

    Så trevligt.

    ”men förmodligen av andra skäl.”

    Vilka skäl då?

    ”Den franska vården är baserad på offentliga medel och den franska vården tar en stor del av skatteintäkterna, större än i de flesta länder i Europa. Bra!”

    ”• Denna vård är hela tiden utsatt för attacker och krav på privatisering och rationalisering. Att den kan existera på en hög nivå beror på att väljarna främst från socialistpartiet och kommunisterna, så hårt försvarar vården.”

    Det här är komplett skitsnack.

    ”Fackföreningar som representerar vårdpersonalen har åtskilliga gånger gått ut i militanta strejker för att inte bara försvara vården utan dessutom kräva 10 000-tals nya arbeten samt 35-timmars vecka.”

    Vilket inte försvarar vården på nåt som helst sätt.

    ”Ja, det finns mycket att lära av Frankrike; främst att vi ökar den skattefinansierade sjukvården och säger nej till all form av utförsäljning av sjukhus och annat. Hårdare aktioner från vårdfacken. lär av de franska sjukvårdsarbetarna..”

    Nej, detta finns inte att lära i Frankrike. Faktum är att det är den stora sjukhusvården, som i Frankrike still stor del är ägd av staten, där Sverige är BÄTTRE än Frankrike. Frankrike är oerhört mycket bättre än Sverige på primärvård. Den vården är i Frankrike nästan uteslutande privatägd.

    ”Samt; en gyllene regel – medicinska skäl skall alltid gå före plånböcker och privata sjukförsäkringar!”

    Ja, och då krävs det att man i den offentliga sjukförsäkringen har mäjlighet att få bra vård när man behöver det, utan att ta till en privat förskring. Så fungerar det i Frankrike. Så fungerar det INTE i Sverige.

    ”“Jag menar, om man vill ha cancerbehandlingen nära havet i Nice istället för i Västerås så skall man väl kunna få det, om man har råd, tycker jag.”

    I helsike heller!”

    Varför inte?

    Jag noterar att du (tacksamt) även denna gång inte hävdar att jag fantiserar. Det är bra. Du vet nu att köer i sjukvården inte är ofrånkomliga. Då frågar jag dig: Vill du ha kvar köerna?

  37. St Just

     /  mars 15, 2007

    Ilse-Marie påpekade tidigare i det denna debatt att ”Men det är väl som Ingemar Stenmark sa en gång – “det går int att förklara för den som inte begrip´”.
    Så Regebro – ideologi, livserfarenhet och klassinställning skiljer oss åt och lär inte lösas via denna blogg. Så jag avrundar med att konstatera:
    köer bör kortas, att ta bort dem helt blir svårt – och även du inser ju det. Du framhärdar ju tom i att rika patienter med stålarnas hjälp tar gräddfilen till franska kusten.

  38. ”“Men det är väl som Ingemar Stenmark sa en gång – “det går int att förklara för den som inte begrip´”.”

    Ah. Du besitter alltså en magisk kunskap som inte är förmedlingsbar till dom som inte är redan invigda. Jaha.

    Jag för min del kan precis förklara för den som ”int begrip”, förutsatt att den som inte begriper är intresserad av att begripa.

    ”köer bör kortas, att ta bort dem helt blir svårt – och även du inser ju det.”

    Att få köerna att bli så korta att dom i praktiken inte är ett problem är inte ett dugg svårt. Jag har förklarat varför.

    ”Du framhärdar ju tom i att rika patienter med stålarnas hjälp tar gräddfilen till franska kusten.”

    Nej, något sådant har jag inte ”framhärdat” i. Sluta tillskriva mig åsikter jag inte har, tack.

    1. Jag anser inte att det är en ”gräddfil” på nåt som helst sätt.

    2. Jag anser inte att det är fel att man, om man har rik, bestämmer sig för att bli vårdad på Rivieran istället för Västerås, om man nu vill lägga pengar på detta. Du tycker det är fel, jag frågade varför, det fick jag inget svar på.

    3. Jag ”frmahärdar” inte. Jag kan dock konstatera att det ÄR så.

    4. Den gräddfil som finns (vilket är nåt helt annat än att åka till Rivieran) är när man tar sig förbi KÖER genom att betala till privat vård. Problemet där är inte att man kan betala för privat vård. Problemet är att om man inte har pengar så måste man sitta i kö. Du verkar, i typiskt vänster-tänk, asne att problemet är att inte ALLA behöver sitta i kö. Jag anser att problemet är att vissa BEHLVER sitta i kö.

    Slitligen: Vi verkar vara överens om vari den svenska sjukvårdens problem ligger. Du verkar inte intresserad av att lösa den svenska sjukvårdens problem. Det hade varit intressant att få reda på varför du inte vill lösa dom.

  39. Stig

     /  juli 2, 2007

    Jag har inte läst allt som står här, men att Lars Ohly slog
    huvudet på spiken, gjorde han helt fel som vanligt, det vore bättre för ett demokratiskt samhälle om han hade haft
    vänligtheten och slagit in spiken i sitt eget huvud.
    In i tomrummet så vi kan bli kvitt Sveriges sista kommunist.
    När det gäller sjukvård som jag sökt de senaste 15 åren
    under sosse styre är den en skandal utan like.Att sedan klaga på en regering som just har tillträtt och att förvänta sig att allt elände sossarna ställt till med blir tillrättalagt.
    Man kan ge den en chans. Det har iaf blivit mer jobb.

    Det stora problemet när det gäller läkare är ofta att de
    har blivit ett gäng hoppjerkor.Och dessutom håller man sig inte a’jour med utvecklingen inom ryggkirugi.
    Men en del av dem har blivit så skickliga att man kan ställa en diagonos efter en bil olycka som hände mig 1998 per telefon.Det har hänt mig, att jag sökt hjälp i 8 år. under dessa 8 år har utvecklingen stått stilla, vad beror det på?
    Inte beror det på den nya regeringen. men Ahly och hans obegåvade kamrater har bara ett i sinnet, det är en väl
    betald födkrok.

  40. Till Stig:
    Jag märker att du inte har läst ett dyft av vad jag har skrivit i min blogg. Din kommentar har ingenting med min text att göra…

  41. Tur att Lennart Regebro inte behöver vänta på en CAT, för i hans fall skulle jag rekommendera full utredning.

Kommentera

