Bloggare Bildts dilemma

hoppande-bildt.jpg

Är det alla människors rätt att blogga?
Javisst, svarar väl de flesta av oss. Bloggar bidrar till demokratin, den ger oss alla möjligheten att uttrycka oss, och ger oss i alla fall illusionen av att vi kan påverka – i alla fall lite, i alla fall några, i alla fall någon.

Nästa fråga borde bli – Är Carl Bildt en människa?
Javisst, svarar t.o.m. jag numera. Jag har visserligen haft mina tvivel, men den senaste tidens skeenden har överbevisat mig. Dels Calles erkännande på sin blogg för en tid sedan, att han hade begått ett misstag – han hade felat. Endast människor felar. Redan där insåg jag att han, trots en osedvanligt uppblåst självbild och en medfödd ohejdbar arrogans, var en mänsklig varelse.

Och nu senast hans uppmaning till mer discodans istället för krig. Många har hunnit kritisera Bildt för hans lite naiva idé, men jag tycker faktiskt att det var något av det mest sympatiska karln har sagt. Även jag tror att världen skulle se bättre ut om fler dansade och färre dödade. Sorgligt bara att Calle inte satsat sina egna pengar i musik och nöjesindustrin i stället för i krigsindustrin.

Nästa fråga: Varför bloggar Carl Bildt?
Själv tror jag att han bloggar av samma anledning som de flesta av oss. Alltså av rent egoistiska själ. Alla bloggares syfte är väl att på något sätt påverka människor, beröra, få ge uttryck för sina tankar och idéer om vad som händer i världen. Kanske få någon att tänka till, kanske rent av tänka om. I hans fall finns förmodligen även andra motiv. Som att t.ex. slippa få se sina uttalanden omformulerade av pressen. Man kan ju tycka att alla borde få ta sig den rättigheten. Varför ska journalister ha ensamrätt på att få uttrycka och formulera verkligheten? Ja, varför?

Så till den avgörande frågan i detta fall – bloggare Bildts dilemma:
Bör en utrikesminister ha en privat blogg?
Bertil Torekull tar upp frågan idag i DN
. Själv undrar jag, bör någon som representerar ett land eller en organisation få uttrycka sina privata åsikter och på så vis kanske motsäga majoriteten av den folkvalda regeringens åsikter eller organisationens gemensamma ställningstaganden? För mig är det där konflikten ligger. Är Carl Bildt numera enbart en privatperson eller en representant för något mer?

När en offentlig maktperson som Carl Bildt använder sin blogg för sina privata idéer och tankar måste han också tänka på att han är Sveriges utrikesminister. Allt han säger och tycker högt är numera Sveriges offentliga åsikter och utrikespolitik. Utrikesministern representerar Sverige i utlandet – så är det. Vare sig vi eller han vill det. För mig, och många andra, må Carl Bildt redan brännt sitt förtroende kapital – med eller utan blogg, men han sitter trots allt kvar.

Som jag ser det finns det bara två alternativ:
Antingen avgå och fortsätta att enbart representera sig själv, syssla med sina aktieklipp i krigsindustrin, sin blogg, sina tvivelaktiga styrelseuppdrag eller att ta sin roll som utrikesminister på allvar. Den innebär kanske också att hans privata bloggande måste ligga på is ett tag. Frågan är om hans ego skulle klara en sådan uppoffring?

Sammanfattningsvis:

Visst ska grabben få blogga – men kanske inte så länge han med sitt privata tyckande och tänkande representerar Sveriges officiella ansikte utåt….

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. lenasstudio

     /  februari 28, 2007

    Det gäller för lilla Calle att han från början bestämmer sig för i vilken roll han bloggar, som privatperson eller poltiker. Det kan lätt bli en massa missförstånd och det tycker jag att man ska undvika så långt det är möjligt.

  2. Vi håller med dig…..Har nog aldrig hänt att vi inte gjort det 🙂
    Massa kramar!

  3. Victor

     /  februari 28, 2007

    Läser man de 200 kommentarerna till Bilts egna blogginlägg så tycker de flesta besökarna att det han gör är en bra sak. Jag kan inte förstå hur du, Ilse-Marie, vill avstå från att få insikt i ett så spännande och, fram tills idag, hemlighetsfullt arbete. Visst, han är utrikesminister och hans ord bör tolkas så, men det är ingen hemlighet. Alla som läser bloggen vet detta. Allt du läser i tidningen är subjektiva åsikter också, men utan klar avsändare. Är inte det värre?

  4. Jag är ytterst tveksam till om du har rätt. När och i vilka sammanhang får en politiker framföra sina åsikter? På partimöten, torgmöten, debattartiklar, seminarier eller andra föreläsningar? Vid vilken nivå skulle rätten att blogga upphöra? Riksdagsmän, partistyrelseledamöter? Varje dag stöter jag på makthavare på skilda nivåer som bloggar.
    Låt du Bildt blogga och så länge han får sitta kvar i regeringen lär han uttrycka regeringens uppfattningar i utrikespolitiska frågor. När han inte gör det får han sparken av Reinfeldt.

  5. Till LeoH:
    Jag är själv inte så tvärsäker…. som det kanske låter. Jag menar definitivt inte att alla som är medlemmar i en organisation ska fråntas möjligheten att blogga eller uttrycka privata åsikter. Men när det gäller en så hög position som uttrikesminister – då måste man fundera lite extra. Ska kungen blogga om sina åsikter? Det är svårt.

  6. Jag för min del tror att Calle är psykopat Han skriver för att det ger honom fördel. Ibland kommer det rentav mänskliga drag men enbart för att just då har han nytta av det…Calle tror jag skiter fullständigt av vad andra människor tycker men i bland måste han sjunka till mänsklig nivå annars kanske Fredrik ger utrikesposten till någon annan Calle kan ju inte vara helt säker. Psykopat= person som lider av psykopati= personlighets och karaktärsstörning ofta med bristfällig kontroll av drifimpulser, känslokyla, ingen lojalitet till familj och arbete om man själv inte vill uppnå egna mål. Alltså en stor egoist…. Men det antar jag passar in på nästan alla politiker i regering och riksdag…;) Ha en bra dag IlseMarie De ska jag ha…;)

  7. Nej, kungen får inte blogga personliga åsikter i samhällsfrågor. Han får inte heller delta i politiska samtal i andra media. Grundlagen förbjuder det.

  8. Hej Problemet med Bildt är inte att han bloggar, har/ har haft aktier i Lundin med mera utan att han tagit jobbet som utrikesminister.
    🙂

  9. Tack för alla intressanta kommentarer!
    Jag är fortfarande tveksam till om en utrikesminister ska kunna ha en personlig blogg där han uttrycker sina egna åsikter och tankar om politik. För mig finns det definitivt en konflikt.
    När det gäller anledningen till Bildts bloggande tror jag att han bloggar mer för sin egen skull än för att öka demokratin. Mona har en poäng, men själv tror jag att han snarare lider av en narcissistisk personlighets störning. Han ser sig själv stå över andra och skapar sina egna regler och lagar. Bloggen blir för honom snarare ett sätt att få sin självbild bekräftad än att skapa ökad demokrati. Att kommentarerna till 90% är positiva är väl ganska självklart. Han utnyttjar sin plattform för egen vinning.
    Visst, kungen får inte delta i politiska samtal – och det får utrikesministern – men problemen uppstår när hans uttalande inte representerar Sveriges officella hållning och ändå av andra länder tolkas som det. Gränsen är hårfin. Jag tror i alla fall han gillar uppmärksamheten. Nu kan han ta poäng och framträda som mer mänsklig och öppen. Säkert medvetet, men de flesta i en liknande position kan inte ta sig den friheten som Bildt gör.

Kommentera

