Tillåts ensamstående samlag?

Ska ensamstående kvinnor få skaffa barn genom insemination?
Meningarna är delade mellan de politiska blocken. Socialdemokraterna tvekar och Kristdemokraterna menar att ett barn alltid ska ha två föräldrar. Hur tänker man då? Vad ska vi göra med alla dessa stackars barn som har både 3 och 4 föräldrar (när föräldrar skiljs och bildar nya familjer), eller med de barn som bara lever med en förälder. Alla vet att familjer i dag kan se ut på många olika sätt. Hur många föräldrar ett barn har, eller kommer att ha, kan man givetvis aldrig förutse – oavsett hur det ser ut när barnet blir till eller föds.

Själv kan jag inte se var problemet egentligen ligger. Ensamstående skaffar barn hela tiden. Ska vi förbjuda dessa ensamstående att ha samlag också – om det finns en risk för att kvinnan blir med barn? Och, om det ändå skulle hända en olycka – att en ensamstående kvinna blir med barn – ska vi då tvångsabortera fostret?

Jag menar att de kvinnor som vill inseminera med största sannolikhet är mycket seriösa i sin längtan efter barn. Risken att dessa barn skulle fara illa måste vara mycket mindre än att ett oönskat och oplanerat barn far illa – oavsett hur många som var inblandade vid avlelsen! För det är väl barnets bästa vi talar om, och inte fördomar…. ?

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

14 kommentarer

  1. lenasstudio

     /  februari 27, 2007

    Bra skrivet, håller med dig till 100 %.
    Ha det gott
    Lena

  2. Visst ska ensamstående ha rätt till barn! De får använda de metoder som finns.
    Det jag möjligen vänder mig emot är att vi så ofta blandar in barnen i frågan. Vad som är bäst för barnen kan vi aldrig veta i förhand. Här är det bara fråga om den vuxnes rätt till barn.

  3. Hej Alla föräldrar som ger sina barn en kärleksfull barndom är OK.Barn skall känna att dom är önskade.Det är det viktigaste.
    Tycker jag.
    🙂

  4. Mycke bra inlägg, det är ju klart att dom ska ha den rätten!! Ha en fin kväll nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  5. Du skrev mycket bra som jag inte tänkt på fastän jag hållt med dig tidigare också. Bra!

  6. BRA! Visst ska ensamstående ha samma rätt Två föräldrar ger ingen garanti över att man är önskad och älskad. Kristdemokraterna säger att barn ska ha två föräldrar det har alla barn. Vid insemination har dock ena partner valt att ta hela ansvaret..haha..Vad som inte borde få förekomma är att blanda religion och politik de är farligt och ger inte människan fri vilja.
    Ha en bra dag. Nu snöar det i Göteborg

  7. En ensamstående förälder kan vara minst likabra som 2 förälder, om inte bättre i många fall. Så jag tycker helt klart ensamstående föräldrar ska få skaffa barn 🙂

  8. Kom in på en annan aspekt. Det finns så många föräldralösa barn i världen. (miljoners miljoner!)Varför inte göra det enklare för folk att adoptera.
    Ursäkta att jag skrev om något som inlägget inte handlade om. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker.
    Ha det gott. Kram:)

  9. Så bra du skriver, och jag håller med dig till 100%. Om jag var ensamstående skulle jag göra allt för att få barn. Tack o lov att jag har min man men tänk alla som av olika anledningar inte har en sån tur…
    jag hoppas på en snabb lagändring!
    Ha det gott! /Katrin

  10. Johan

     /  februari 28, 2007

    Det konstiga tycker jag är att ingen tar upp mannens perspektiv i frågan. Vad skall ensamstående män ta sig till, runka i en burk och hoppas att det kanske dyker upp ett barn om 20 år som någon ensamstående kvinna fött upp på egen hand. Som man måste jag säga att jag känner mig obehagligt bortvald om kvinnor börjar använda sig av insemination istället för gammalt hederligt parumgänge.

  11. En familjepolitik med tydlig fokusering på familjebildning och inte på kvinnors individuella utveckling borde i många fall utgöra en lösning på svenska kvinnors problem att finna män att dela sina liv med och bilda familj tillsammans med. En familjepolitik ska inte avhjälpa ensamstående kvinnors problem med att bilda familj via symptombehandling, utan genom att angripa problemets uppkomstorsak, nämligen nuvarande jämställdhetspolitik. En lesbisk kvinna borde inte få genomgå en behandling i syfte att bli gravid med anledning av att man borde säkerställa ett barns tillgång till en normbildande förebild i form av såväl en kvinna som en man.

  12. E

     /  mars 1, 2007

    För mig känns det tacksamt att frågan på något sätt nu tas på allvar politiskt. Politiska processer är långa, för långa för mig personligen, men bara så långa som nödvändigt för en stor kolloss till samhälle. Din blogg gjorde min dag lite gladare 🙂

    Johan> Anledningen att männens perspektiv inte belyses är kanske att det inte riktigt är männens fråga? Det kan kanske ses som orättvist att män inte kan använda sig av insemination som ensamstående, men det är något som inte så enkelt låter sig göras. Att det skulle vara att välja bort dig som man har jag svårt att förstå. Många som insemineras hade från början en dröm om ett parförhållande – men relationen var aldrig det största. Jag personligen tror säkert att jag kommer att möta en själsfrände en dag – men jag vill faktiskt finna denne som en livskamrat och inte leta pappakandidater (man känner sig aningen galen i dejtingträsket när man hela tiden tänker: Vill han bli förälder? När vill han bli förälder? Blir han en bra förälder? Är det människan jag vill leva med? eftersom man tänker allt i år. Om jag väljer fel man får jag börja om igen och tiden arbetar inte direkt med en…)

    Artikel 19>Vilken norm är det dessa två hetrosexuella föräldrar ska förmedla?

  13. Till E:
    Tack för kommentaren, den gjorde mig glad också. Kunde inte svara hos dig – så jag svarar här. Vissa verkar tro att enbart lesbiska ensamstående funderar på insemination. Det tror jag inte alls. Jag har själv inga barn, och börjar bli för gammal nu. Jag träffade min ”drömman” lite för sent i livet. Jag kan mycket väl förstå att man hellre väljer insemination än att bara försöka ”lura” nån kille. Alla har ju inte turen att träffa den rätte under de fertila åren. Att man är ensamstående vid det tillfället behöver ju inte betyda att man är det hela livet, eller att barnet inte har andra vuxna omkring sig. Önskar dig lycka till!

  14. TIll Ilse-marie:

    Min drömkvinna är barnlös. Tänk om du haft inseminationsbarn och träffat din nuvarande man och han haft samma värderingar som jag har. Så hade du fortsatt vara singel och trånat efter din drömman.

Kommentera

