Ett hjärta RÖTT

I dag ska jag bara vara snäll…. 😉

1rhart.gif

Alla hjärtans dag…. ett amerikansk påfund?
Själv hade jag ingen aning, men de senaste årens explosionsartade firande av denna dag, med presenter, blommor och kort, känns onekligen väldigt amerikanskt. På 60 och 70-talet, när jag växte upp, minns jag inte att vi firade den här dagen överhuvudtaget.

Så vad gör man när man undrar någonting idag – tittar på nätet förstås. Jag hittade den här sidan när jag letade efter historien bakom alla hjärtans dag. Flera olika sägner och förklaringar finns, och alla går långt tillbaka i tiden.

I dag känns firandet ofta lite konstlat, amerikaniserat och kommersiellt. Och, när jag i morse fick syn på en artikel i DN om en skola som stänger på alla hjärtans dag för att det blev för stor press på eleverna, så undrar man onekligen om det inte gått för långt. Elever blir mobbade och utpekade därför att de inte får rosor eller kort. Det känns som om allt har spårat ur. För det var väl kärlek det handlade om?

1rhart.gif

Själv vill jag ändå passa på att ge en stor KRAM, en ros och ett hjärta RÖTT till alla er som läser min blogg. Stort tack för alla intressanta, snälla, roliga och kloka kommentarer. De betyder mycket för mig! Önskar er alla en fin dag! Själv ska jag ta bloggsemester resten av dagen…… och glöm inte…..

”Kärlek betyder framförallt att ge sig själv.”
Jean Anouilh


Ros


*
Andra bloggar om: , , , ,

Lägg till som favorit – nyligen.se

1rhart.gif

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Ha en underbar alla hjärtans dag nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  2. En extravarm Valentinkram vill jag också ge dig idag.
    Valentinkram!

    Ha det gott! /Katrin

  3. Hej Ett Hjärta Rött.Den bloggaren kan man ju inte gå förbi idag när det är Alla Hjärtans dag.
    Hoppas att Du får en fin dag!
    🙂

  4. Massa gratis kärlek och kramar!
    Och ett fång liljor till dig!

  5. LeoH

     /  februari 14, 2007

    Håller med dig om dagens betydelse, men det sitter väl aldrig fel med en bamsekram?;-)

  6. Syster Yster

     /  februari 14, 2007

    ilse-marie har du sett att Littorin skjuter upp obligatoriet i a-kassan på obestämd tid?
    Läs http://skolskoterskan.wordpress.com/
    Kram

  7. lenasstudio

     /  februari 14, 2007

    Hej hur är läget med ils-marie?

    Kollade i efterhand inslaget från nyheterna ang det obligatorium gällande a-kassan.
    Kanon bra att ministern tar sitt förnuft till fånga och vill att man ska titta närmare på det hela.

    Tyckte Sture Nordh från TCO gjorde lika bra ifrån sig som vanligt när han blev intervjuad. Han lät som en kvittrande fågel nästan *S*.
    Synd att man inte hade med någon representant från LO-kollektivet som ställde upp i det aktuella inslaget. Sprang de och gömde sig när tv var i antågande??

    Ha det gott och var rädd om dig!!

  8. Jag tror att det viktigaste är att visa sin kärlek alla dagar och inte bara dagar som idag.

    Dagen liksom många andra dagar har spårat ut och blivit kommersiell tycker jag. Jag förstår dessa unga människor som känner ångest över att kanske vara den enda eller dom få enda som inte får en ros eller ett hjärta,att man lätt glömmer bort att dagen handlar egentligen om något som ska vara fint.
    När så många människor inte får möjlighet till att uppleva det och dessutom mår dåligt av det så känns det lite som att det har spårat ut.
    Alla hjärtans dag är en fin dag, men jag vill fira mina hjärtan alla dagar om året 🙂
    kram

  9. Hoppas du har (haft) en underbar dag! Kram!

  10. I sista minuten tittar jag förbi med en liten hjärtehälsning den här valentindagen. Håller med dig om att det blivit för hysteriskt. Vi firar inte på ngt särskilt vis i familjen, vi tar hand om varandra alla dagar (i stort sett).

    /Kram

  11. Ja alla hjärtans dag är ett synnerligen kommersiellt jippo men med en god grundtanke. Detta gör mig lite tudelad inför denna dag. Jag försöker att lösa det genom att visa kärlek och omtanke utan överdrivna materiella gåvor. Bättre att vara än att ha – Erich Fromm
    Visst var testet bra. Matriser av detta slag är ofta bra för att öka förståelsen kring ett komplext fenomen. Angående matriser så byggde jag min c-uppsats på en teori av detta slaget. Teoretikern ifråga heter Ken Wilber och den bok jag till största del använde var ”En kortfattad historia om allting”. Den är riktigt riktigt intressant. Lite klurigt att komma in i hans tänk men när man väl gör det…
    Trevlig kväll!
    Mvh Johan

  12. Halloween känns också krystat. Det är om jag inte minns fel en gammal amerikansk tradition som också letet sig till Sverige. Själv vill jag hedra nära och kära som är döda då men Alla helgons dag har drunknat fullständigt i det amerikanska kletet.
    Ha en fin dag. Kram:)

  13. Håller med er alla – kärlek till andra människor ska man visa varje dag… det är det viktigaste…. det komersiella kan vi gott vara utan! Tack för alla hälsningar – kramar till er alla

Kommentera

