3 filmer och ett MÅSTE!

anja.jpg

Min helg har handlat om feber, halsont, Anja Pärson – vilken tjej, och tre riktigt bra DVD filmer. Mycket olika, men alla helt fantastiska på sitt eget sätt.

breakfast-on-pluto.jpg

Den första är Neil Jordans ”Breakfast on Pluto”. En helt underbar berättelse om en liten pojke på Irland som blir lämnad i en korg utanför den katolska prästens dörr som nyfödd. Han växer upp i en strängt religiös fosterfamilj under 60 och 70-talet. Blir transvestit och går sin egen väg i livet. Så småningom reser han till London för att försöka hitta sin riktiga mamma. Filmen har många bottnar, men allt är berättat med värme och en underbar svart humor. En överraskning – hade aldrig hört talas om filmen….. men både min man och jag blev helt förälskade!

pingviner.jpg

Den andra är ”Pingvinresan”. En av de mest fantastiska filmer jag sett. Den handlar om kejsarpingviner som en gång om året, i tusental, vandrar 20 mil upp på land i Antarktis för att para sig. Mamman och pappan gör sedan allt för att just deras ägg , och i bästa fall unge, ska överleva. Fascinerande och vacker ….. måste ses!

film_obekvam.jpg

Sist, men inte minst, fick jag äntligen tillfälle att se Al Gores film ”En obekväm sanning. Eftersom min rygg inte klara av en biosittning, har jag väntat o väntat på att den ska komma på DVD. Nu äntligen!
Jag läste Al Gores bok “Earth in the balance” redan 1992. Den fick mig att förstå allvaret i vad vi har gjort mot vår planet, och att växthuseffekten faktiskt var en realitet – oavsett vad många kritiska röster hävdade, och har hävdat, under alla år som gått sen dess. Nu börjar de flesta vakna upp. Nya forskningsrön och fakta tillkommer hela tiden, och efter att ha sett den här filmen kan knappast någon längre ifrågasätta växthuseffekten eller att människan är skyldig till denna tickande miljöbomb….

Har du inte sett Al Gores film än – GÖR DET!

Den viktigaste filmen som någonsin har gjorts!

fuckoff.jpg

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

*

Intressant.se

Lägg till som favorit – nyligen.se

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Heja Anja!!! Vilken tjej… Breakfast on Pluto låter spännande.. Jag säger krya på dig.. *L*

  2. Dom tre filmerna står på min hyra lista nu.

    Ja att sjunga låtar som Freddie Mercury sjöng dom kräver sin man. Jag utgår från att det är en i världsklass.
    Kram:)

  3. lenasstudio

     /  februari 12, 2007

    Visst är tjejen fantastisk.

    Krya på dig vännen och se till att du är på benen snart igen.

    Infektionen och hela baletten kan du skicka över till betonghäckarna i Rosenbad.

    Kram/lena

  4. Krya på dig!! Anja är otrolig, men jag blev ännu gladare för patriks brons! Ha nu en underbar dag och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  5. Hej visst är Anja fantasisk! Och vad skall man säga om pingvinerna? Att det överhuvudtaget finns några pingviner kvar efter vad dom går igenom är helt ofattbart! vilken film!
    🙂

  6. Har inte sett ngn av filmerna. De visade Al Gores film på jobbet i veckan, men då var ju jag hemma och var sjuk. Suck. Äldste sonen är hemma med halsont, pratade just med en annan mamma och tydligen är massor med elever på hans skola hemma med halsont. Så det verkar vara en besvärlig virus. HOPPAS jag slipper…

    Ha det bra och håll dig varm!

    /Kram

Kommentera

