FK:s upponervända värld

Läste ni artikeln i AB i går om Försäkringskassan? En kvinna som vill och kan jobba, får inte. FK har bestämt att hon ska ha sjukpension till 75%.
I dag får vi i DN veta att landstingen ska få extra bonuspengar om de lyckas minska antalet sjukskrivningar, och att det från 1 juli ska införas riktlinjer för olika sjukdomsdiagnoser. Vid akut hjärtinfarkt får du t.ex. vara sjukskriven mellan 14-28 dagar. Vad som händer om du skulle råka avlida på kuppen förtäljer inte historien, men det ska väl inte vara nåt problem, bara du dyker upp på jobbet igen inom en månad…..

Upp o ner vända världen verkar onekligen råda. De som vill och kan jobba får inte, de som är sjuka ifrågasätts och kastas i värsta fall ut i ingenmansland. Det är fullständigt obegripligt! Vad sysslar FK med?

Man kan också fråga sig om bonuspengar är bästa metoden att komma tillrätta med sjukskrivningarna. Vare sig de är avsedda till FK:s handläggare eller hela landsting.
Vore det inte bättre att i varje enskilt fall lyssna på individen i fråga? Det är ju faktiskt vuxna människor det handlar om. Satsa på rehabilitering och hjälp de som kan tillbaks i arbete. Men, att stressa fram avgöranden (kanske för en eventuell bonus skull) kan i många fall förlänga sjukskrivningen ännu mer. Jag vet, jag har själv drabbats efter en operation.

Mitt enkla råd är – LYSSNA. Var mänskliga! Jag vet, det låter som en saga – men är det verkligen så svårt? Vanligt sunt förnuft, eller om det saknas, utbildning till alla handläggare i konsten att möta människor och LYSSNA på dem. Kanske t.o.m. tro på vad dessa vuxna människor säger. Tänk vad mycket lättare allt hade varit om denna enkla regel hade praktiserats i verkligheten.

Med nya bonusprogram finns risk att vinsttänkandet tar överhanden igen. Och, det borde inte höra hemma här. Inte när det handlar om att bemöta och hjälpa sjuka människor i svåra livssituationer.

*

Andra bloggar om: , , , , , ,

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Syster Yster

     /  februari 8, 2007

    Har precis läst hos Alter Ego och jag kan bara instämma. Något är mycket fel!

  2. Jabajaja. Nu gick det!!! Bra skrivet ilse. Jag är själv sjukskriven men inget händer. Snart blir jag frisk innan hjälpen kommer…. Fy fan, FK skippar 20% av sina medarbetare, och massor av människor behöver dem. Djunglens lag är justare, härhandlar det inte om bästa människan, utan om rikaste. Undrar just hur dom ska köpa sig undan stigande hav, smältande isar, orkaner, och allt annat dom (inte jag eller du) ställt till med. Alla blir vi drabbade av ett gåtals människors strävan efter makt och pengar på bekostnad av livet själv. Kram på dig gumman, kul att komma fram till dig.

  3. Ibland blir man inte klok på vad dom håller på med! Sköt nu om dig och ha en härlig kväll!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  4. Möjligt att de sjuka skulle bli friskare om bonuspengen gick till dem av chocken att få pengar;) …. Ja det är märkligt med Sverige hur har det blivit Är vi påväg tillbaka i tiden skrämmand Men det är alliansens parti(moderaterna).. ”patriarkatet”.. det gamla Sverige det ska vara som förr kepsen i näven bocka och buga De kanske skulle slå sig ihop med sd…du gamla du fria..fnys…!!!
    Ha de gott nu kommer våren *L*

  5. LeoH

     /  februari 8, 2007

    Inga avvikande uppfattningar för en gångs skull;-)Har själv haft tre hjärtinfarkter, genomgått en ballongvidgning och en by-pass. Efter första infarkten fick jag mycket kritik av min läkare att jag gick tillbaka till jobbet för tidigt. Bidrog med all säkerhet till den andra. Staten har under ett antal år tydligen tappat tilltron till läkarkåren och försöker genom centrala påtryckningar och direktiv tvinga läkarna att inte lyssna på patienterna, utan se till statens ekonomiska hälsa istället.

  6. lenasstudio

     /  februari 8, 2007

    Hej,
    vill bara tala om att jag finns med en blogg utanför aftonbladet och att jag också använder wordpress till den.

    Ha det gott
    Lena

    Ps lägger till dig på min blogglista här också Ds

  7. Litet segnedladdat, men jag gav mig icke. Jo, det är för jävligt, och jag fattar heller inte vad det ytterst handlar om – etnisk rensning av sjuka liknar det. Sossarna började ju detta, och hu fortsätter det. Efter varje friskförklarad sjuk firar dom med champagne har jag hört. Billig musserande från Spanien numer, förstå. Efter vad jag har erfarit bygger det hela på antagandet ocm att den som är frisk i ett sjukt samhälle är sjuk och vice versa. Och att dumheten är gränslös under denna regerings noggranna översyn. Bra inlägg, mer sånt;)

  8. lenasstudio

     /  februari 12, 2007

    Ja du det där med vanligt sunt förnuft verkar det vara många som saknar i det svenska samhället idag.

  9. Lena

     /  juni 10, 2007

    Hej Ilse-marie!

    Visserligen har du tagit en bloggpaus för att njuta av tillvaron utomhus och andra trevliga aktivitter så har jag en liten utmaning till dig i min blogg: http://lenasstudio.wordpress.com/2007/06/09/utmaning-och-uppmaning-till-alla/

    Jag hoppas att du vill göra din röst hörd och gå in och skriva på dessa sidor.

    http://www.namninsamling.com/site/get.asp?stoppapedofilerna
    http://www.namninsamling.com/site/get.asp?fridfulltbarn

    mvh
    Lena

Kommentera

