Stockholm är de rikas stad – fatta det!

I Stockholm utspelar sig nu ett tydligt exempel på hur Moderaternas, och med dem, alliansens miljöpolitik kommer att utformas. En massa tomma ord spetsade med allt från ogenomtänkta och förödande till populistiska men inkonsekventa beslut.

tunnelbana.jpg

När biltullarna skulle införas i Stockholm förra året var Moderaterna, och många andra, mycket negativt inställda. Trots protesterna genomfördes försöket och ganska snart stod det klart att det blivit något av en succé.

Anledningarna till att motståndet försvann var flera.
Nya snabb-busslinjer sattes in, trafiken flöt smidigare med färre bilar. Satsningen på enhetstaxan blev en stor succé. Lägre priser gjorde att många valde kollektivtrafiken istället för bilen. Utsläppen minskades.

Så, efter valet var ovissheten stor. Till mångas stora förvåning hade dock M nu plötsligt ändrat sig. Biltullarna skulle återinföras.
Det mest logiska vore väl, när biltullarna nu ska permanentas, att satsa stort på bättre och billigare kollektivtrafik. Men i detta beslut finns ingen logik. Istället ska extrabussarna bort, enhetstaxan försvinna och kraftiga höjningar av avgifterna införas.

Var finns logiken? Ja, den enda logik jag kan se är att M hoppas på att försöket nu ska bli så impopulärt att beslutet ska tvingas rivas upp. De som inte har något val får denna gång trängas på försenade och fallfärdiga bussar och tåg och dessutom betala en förmögenhet för eländet. De som har råd väljer förmodligen hellre bilen även i fortsättningen.
Bättre och billigare kollektivtrafik borde vara en fullständigt självklar satsning i detta läge. Men inkonsekvensen har återigen segrat. Paret Reinfeldt styr och ställer i både Stockholm och Sverige numera, och båda skiter uppenbarligen både i miljön och i de svagaste grupperna. De verkar enbart vara intresserade av att låta de sämst ställda, de som inte har råd med vare sig bil eller kollektivtrafikens höjda avgifter, få veta att de lika bra kan stanna hemma.

Konsekvensen blir denna; Håll er i förorten – Stockholm är de RIKAS STAD! Fatta det!

Själv säger jag; för miljöns skull borde allt som kan göras för att människor ska välja kollektivtrafiken före bilen göras. ALLT! Fatta det!

Andra bloggar om: , ,

Annonser
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. caridon

     /  januari 15, 2007

    Logiskt fel här.

    Bara för att de flesta bilar är miljöovänligare än kollektivtrafik så ska man inte arbeta för att ta bort alla bilar.

    Man ska arbeta för att ta bort de miljöovänliga bilarna. Det är en stor skilnad.

    /C

  2. Nisse

     /  januari 15, 2007

    Höjningen av avgifterna är ett brott både mot miljön och solidariteten, men de rika kommer alltid undan.

  3. Hej! Hoppas allt är bra med dig…Vi kom hem, sakta men säkert…Träd låg överallt längs vägen och några träd var på väg neeer. Läskigt! Men nu är det tillbaka till vardagen och bloggvärmen. Vi kommer att lägga in en blogg som jag är säker på att du kommer att tycka om :)Massa kramar!

  4. Till Caridon:
    Att prioritera kollektivtrafiken är aldrig ETT LOGISKT FEL – ur miljösynpunkt.
    Miljöbilar är givetvis bättre än de andra, men alla har inte råd med såna. Problemen med kollektivtrafiken kvarstår. Orättvisorna kvarstår.

  5. Missu

     /  januari 17, 2007

    När togs det där med zoner bort? På åttiotalet åkte jag tåg, buss och spårvagn/bana över hela stan och alla möjliga förorter i jakt på koncerter och fester och gud vet allt – och nog sjutton fick man stämpla mer om man skulle längre bort. Ibland försvann hela förköpsremsor på en kväll.

    När slutade man med det och bestämde att en fem-sekunders bussresa från norrmalmstorg till centralen kostar lika mycket som en fyrtio minuters pendling från Gnesta till centralen? För jag tycker inte att dom två resorna bör kosta samma summa – det är inte logiskt. Nya zon-förslaget ser dessutom ganska bra ut i och med att det tar in fler förorter inom zon ett, så man kan ta sig in till stan från Akalla utan att betala mer än nån som gör samma sak från Gärdet. Ser liksom inte vad som är problemet med att betala lite mer för en mycket längre resa.

    Jo, det är ett problem att bussar drogs in. Det var dåligt.

  6. Missu

     /  januari 17, 2007

    Har du sett zon-förslaget? I stort sett hela tunnelbanenätet är inom zon ett, och det är en jädra massa förorter. Gnesta, som ligger söder om Södertälje, ligger i zon tre. Men tycker du att Gnesta är en *förort* till Stockholm? Vad är i såna fall Södertälje? En modern version av Gärdets sovstad? HA!

  7. Jag tycker det är fullsändigt ointressant var och hur de nya zongränserna går. Faktiskt.
    Vad jag menar och skriver är att ALLT som kan göras SKA göras för att fler ska åka kollektivt, DET är det bästa ur miljösynpunkt. Eftersom det här fungerade är det idiotiskt att ta bort det, speciellt nu när trängeselskatten ska återinföras. DEN ger inkomster som bör satsas på kollektivtrafiken. ELLER HUR?
    När zonerna togs bort valde många som bor i ytterförorterna kollektivtrafiken istället för bilen när de ska in till stan. Att då ta bort ett system som har haft såna positiva konsekvenser för miljön är väl minst sagt idiotiskt. Stockholm har STORA problem med kollektivtrafiken. Att i det läget göra en så GIGANTISK höjning av taxorna från förorterna är helt orimligt om man verkligen VILL uppmuntra till mer kollektivt åkande.
    MIN åsikt!

  8. Missu

     /  januari 17, 2007

    Vad fint då. *klappar på huvudet* Du blir säkert en skitbra politiker som vill debattera saker utan att prata om det. ”Fullständigt ointressant” fast det är en del av vad du snackar om är ju aningen trångsynt och jävligt onödigt.

  9. Missu

     /  januari 17, 2007

    obs MIIIIIIIIIIIN åsikt. Allt blir bättre om man skriker i stora bokstäver och inte använder stora ord.

  10. Eftersom det inte går att betona ord på annat sätt än att skriva med STORA bokstäver i en kommentar, så har jag gjort det. Förlåt mig!

    Om du läser min blogg, så kanske du ser att min utgångspunkt är MILJÖN. Det som är bra för miljön är bra för alla.
    Eftersom fler reser kollektivt med enhetstaxan så tycker jag att den ska vara kvar. Visst skulle man kunna återinföra zoner, men i såna fall borde avgiftshöjningarna och skillnaderna vara så små som möjligt – allt för att uppmuntra till kollektivt åkande. Men jag tror att enkelheten med enhetstaxan har gjort den överlägsen zontaxorna.
    Nu höjs istället avgifterna kraftigt och det slår hårdast mot de sämst ställda.

    P.S. Som tur är för dig och alla andra som inte gillar mig eller mina åsikter har jag inga avsikter att bli politiker!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: