Bloggvärldens bloggenkät, 2006

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan slutet på oktober 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Hade aldrig läst en blogg, var ointresserad.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Kaos är granne med Gud, därför att den hade hjärta och var den första som uppmärksammade min egen blogg. Tack för att ni finns och fortfarande hälsar på trots flytten!

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag står för allt jag skrivit, tycker likadant idag.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Kanske 20-30, men inte varje dag

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Politiska (men inte renodlat) runt 60%, övriga är blandade om allt mellan himmel o jord.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
LeoH  Han är man, mer analytisk, klokare, mognare, mer troende, men med vettiga värderingar.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Kaos är granne med Gud  Fru Kaos har ett hjärta lika rött som mitt!

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Min man tycker att det tar för mycket tid ibland – det tycker jag med. Man fastnar lätt. Annars har jag bara fått positiva kommentarer – även från min man. Mycket beröm som jag tacksamt tar emot!

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Japp!

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag vill inte vara privat, men gärna personlig. Viktigast är dock att mina värderingar syns och att jag alltid försöker vara ärlig.

Privata saker pratar jag med mina närmaste om.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Sex – ointressant, Mina närmaste – vill inte lämna ut människor som står mig nära, Skvaller – ointressant, Mode – helt meningslöst.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag vill gärna bli läst och kommenterad, men jag började skriva för att få ut min ilska över alla orättvisor som den nya regeringen ställer till med – ren överlevnad, för att inte spricka av ilska. Annars tror jag alla människor vill få positiv bekräftelse – det ligger i vår natur.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Delvis, om man läser mellan raderna. Men de flesta visar nog bara en utvald bild av sig själva.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nix, har aldrig träffat någon

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Knappast själva bloggandet, men eventuella kommentarer kan nog knäcka känsliga, och sen kan man nog fastna för länge framför datorn. Det kan ta för mycket tid – att leva är ju viktigare!

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Läst det för min man, pratat om det. Kommit fram till att det förmodligen är mer synd om den som skrivit kommentaren.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Kanske har jag varit för hård i mitt kommenterande ibland. Jag kan vara för skarp, men har försökt att nyansera mig. Vet inte om jag alltid lyckats.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det tar för mycket tid – ibland. Man blir uppslukad.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ingen aning, men inte helt omöjligt. Den som lever får se.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Tror säkert att vi har en viss betydelse. Ordet har blivit friare. Vem som helst kan skapa sitt eget forum.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått lätta på trycket, formulerat min ilska, och upptäckt att några tom uppskattat det jag skriver. Kul att få positiva kommentarer.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har stött på många olika människoöden. Har fått en större förståelse för andras synsätt, men också häpnat över hur många egoistiska nyliberaler det verkar finnas – dem har jag däremot ingen som helst förståelse för.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

