Gud, det sista hoppet

Jag försökte, i min förra blogg, försvara allas rätt att ha sin egen tro. Jag ville också peka på hur så många i historien förvrängt de olika religionernas verkliga budskap och utnyttjat människors vilja att tro i fruktansvärda syften. Jag kanske inte var tydlig nog, men nu ska jag försöka vara det;

  • Alla har rätt till sin tro, vare sig den är privat, öppen eller organiserad.
  • För mig står alla religioner i grunden för det goda.
  • Många i historien har utnyttjat, och gör det än idag, religionens namn för att hetsa till krig, terror, mord och förtryck. Det är förkastligt och oförsvarbart.
  • Alla troende kan inte ställas till ansvar för vad som, i världshistorien, gjorts i religionens namn.

För många, kanske de flesta i dag, är ändå begreppet Gud något mycket privat. Vi har vår egen Gudsbild. Vi har vår egen tro. Vi har vårt eget sista hopp….

Eftersom jag är en stor vän av Elmer Diktonius, blir det han som får avsluta mina religiösa funderingar för den här gången.

När mörkret dig kramar
med sin knotiga hand
och du tror du ej orkar mera
gå ännu en liten sträcka –
kanske det ljusnar.

(Jag har en vän som har ordet gud
för det som ligger bortom det
sista svikna hoppet:
ljusknippet som tränger genom
någon oanad springa
och får gråa dammkorn
att glimra likt ädelstenar.)

Lämna en kommentar

Kommentera

