Vi är de goda, ni är de onda

I går ställde jag mig frågan om vi alla gör vårt bästa, och om man kan säga att det finns onda och goda människor. Jag fick flera intressanta svar. Vissa var tvärsäkra; visst finns det onda människor, och naturligtvis gör inte alla sitt bästa. Titta bara på hur världen ser ut!

Jag har själv funderat mycket på den här frågeställningen. Jag tror att det är just den inställningen, den tron; att världen är uppdelad i goda och onda människor – svart o vitt, som gör att det finns så mycket hat och krig och som gör att världen ser ut som den gör.
Om vi tittar på de stora ledarna, de som har startat krig, de som har förföljt folkgrupper och skapat hat i världen, så är det just denna svartvita världsbild de har gemensamt. Hitler hade sina fiender – judarna. De var onda människor. Bush säger att ”de som inte är med oss är emot oss”. Inga tvivel finns. Fienden är ond. Vi är de goda.  Ingen förståelse, ingen analys, man utser en syndabock.
Jag tror att vi alla måste vara mer förlåtande mot människor, mer förstående för att människor inte alltid handlar rätt, om vi någonsin ska få en fredlig värld.  Det är så lätt att översköljas av hat och hämndbegär. Men utan överseende och förståelse är vi bortom allt hopp.

Jag kom också att tänka på historier som finns i min egen släkt. Min mamma föddes i Tyskland 1930. Min morfar hade läst ”Mein Kampf” innan Hitler kom till makten. Många hade boken hemma, men få hade orkat läsa den. Han skrämdes av Hitler, och förstod att det skulle gå illa med honom vid makten. 1942 fick mina morföräldrar sitt tredje barn. I krigets slutskede skickade Hitler ut alla som kanonmat, även lite äldre familjefäder. Min morfar hamnade i Holland, han ville överleva och lyckades  gömma sig på en bondgård tills kriget var över. Han kämpade aldrig aktivt mot Hitler, utan höll en låg profil för att hans familj inte skulle behöva lida.
En av min morfars yngre bröder blev däremot imponerad av Hitler och hans framtoning. Han gick med i SS. Han stupade i Italien i slutet av kriget. Det enda jag vet om honom är det intryck han gav på sin omgivning och hur han såg ut. En vacker och stilig ung man, mycket varm, omtänksam och snäll. Han älskade barn och de älskade honom. Hur kan han ha valt SS? Vem vet vad som rör sig i någons huvud? Kanske han ville känna sig betydelsefull. Kanske han verkligen trodde att Hitlers sak var god.  Det enda jag vet är att ingen som kände honom kunde säga ett ont ord om honom.
Vad säger då dessa historier om ondska och godhet?
Kanske att allt inte är så enkelt. Att vi alla kan ställas inför situationer när vi handlar fel. Att vi då gör så gott vi kan i stunden. Vi följer våra instinkter. Vi vill överleva, vi vill bli älskade och beundrade. Vi vill rädda människor runt omkring oss. Vi kanske inte förstår vad vi gör (förän det är för sent), eller kanske vi själva har blivit stympade själsligt.  Det enda jag vet är att ingen är perfekt, och ingen kan säkert säga att de själva aldrig skulle kunna handla fel – utföra onda handlingar. Eller kanske rent av vända bort huvudet….

Och jag vill  fortfarande tro att vi alla har gjort vårt bästa.

Lämna en kommentar

Kommentera

