Jag en kvinnlig transvestit?

Bejaka sin kvinnlighet, det får vi kvinnor ibland höra att vi ska göra. Oftast i sammanhang som har med kläder, smink och sex att göra. Men vad menar de egentligen?

kvin1.jpgkvin2.jpg

Är det kvinnligt att ha högklackat, kjol och vara sminkad? I såna fall har jag misslyckats fullständigt med att bejaka min egen kvinnlighet. Jag kan i nödfall ha kjol på mig, men smink och högklackat kan ni glömma. Jag får svindel, ont i fötterna och allergi – men framförallt tycker jag att det är onödigt, obekvämt och tar en massa tid.
Trots allt tycker ändå min man att jag är ”kvinnlig”. Men vad är det då som gör en kvinna kvinnlig?
Är det kanske kvinnligt att ha stora bröst, putande läppar och vackra ben? Vad ska då en kvinna som inte lever upp till dessa ideal göra – om hon ska bejaka sin kvinnlighet? Operera sig?

En annan sak jag har funderat över är varför transvestiter ”klär ut” sig till kvinnor. Inget ont om transvestiter, men varför tycker även de att det kvinnliga sitter i kläderna , sminket och utseendet? Är det verkligen det som kännetecknar en riktig kvinna?
Är då jag som föredrar byxor o tröja framför kjol o blus och ratar smink o högklackat en kvinnlig transvestit?

Eller är det kanske kvinnligt att vara varm, omtänksam och inkännande? Det låter ju som bra egenskaper som jag gärna skulle vilja ha. Men om dessa skulle vara specifikt kvinnliga känner jag män som är minst lika kvinnliga som jag. Min man är ett exempel. Jag vet inte om jag har haft en osedvanlig tur, men jag har faktiskt lyckats få tag på en man som har alla dessa traditionellt kvinnliga egenskaper. Är han kvinnlig? Så mycket kan jag säga; han ser inte ut som en i alla fall.

Nej, jag blir inte klok på det här!

Mitt eget förhållningssätt har hittills varit enkelt. Jag är den jag är. En människa med både bra och dåliga sidor. Jag kan omöjligt göra om mig, förställa mig, klä ut mig. Så är det bara.

Vad tycker ni som läser det här? Sitter kvinnligheten i kläderna, utseendet eller sminket? Är det viktigt att vara kvinnlig? Vad tycker ni män och ni kvinnor och alla ni andra?
Eller vi kanske ska strunta i alltihopa och bara vara dom vi är – det är mitt förslag. Skit i kvinnlighet o mannlighet och var den du är – en människa!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

