Är sjukreglerna inte hårda nog?

I gårdagens Agenda mötte vi utförsäkrade och svårt muskelsjuke Per Sköld som FK nu uppmanar att hitta ett jobb där han kan ligga ned. I Agendastudion sade sig Ulf Kristersson vara ”stolt” över de nya reglerna. Han tycktes heller inte ha några invändningar mot att sådana som Per Sköld utförsäkrats och menade att det inte är något större fel på reglerna.

I dagens DN berättar man om den nya bedömningsmetoden som Försäkringskassan nu arbetar fram och som regringen vill införa nästa år. Enligt Jan Larsson på FK innebär den nya bedömningsmetoden att ”förmågan att arbeta kan hittas hos fler personer”. Vad detta betyder i klartext är inte svårt att förstå; ännu fler svårt sjuka kommer att utförsäkras.

Man kan fråga sig; Innebär den nya bedömningsmetoden att dagens regler inte är hårda nog för regeringen? Att människor som Per Sköld kommer att forstätta att utförsäkras – och fler ändå? Sverige har i dag OECD:s hårdaste regler för sjukersättning (förtidspension)  – det är tydligen inte nog för Ulf Kristersson, Anders Borg och Fredrik Reinfeldt. Eller som Kristersson nyligen uttryckte det; Först ett litet steg bakåt, sedan ett stort steg framåt – och framåt det innebär uppenbarligen i Kristerssons värld så hårda och omänskliga regler som möjligt.

Den senaste tiden har annars diskussionen framförallt handlat om hur bedömningen av arbetsförmågan ska ske vid 180 dagar. Det handlar om två olika begrepp som den försäkrade ska prövas mot; ”normalt förekommande arbete” eller ”reguljär arbetsmarknad”. Riksdagen har till sist tvingat regeringen att återgå till det tidigare begreppet ”normalt förekommande arbete”. Ulf Kristersson har i ena stunden hävdat att regellförändringen skulle kosta 2,4 miljarder årligen – i nästa att den i stort sett är betydelselös. Frågorna till Kristersson borde vara självklara;

1. Varför ändrade regeringen begreppet från början om det är betydelselöst vilket begrepp som används?

2. Varför har ni kämpat så hårt mot att återinföra det gamla begreppet om det är betydleslöst vilket begrepp som tillämpas?

3. Ulf Kristersson, du hävdade, när riksdagen diskuterade frågan förra året, att en återgång till det gamla begreppet skulle kosta 2,4 miljarder årligen. Vad har hänt? Hade du, Ulf Kristersson, fel då eller nu?

*

Läs mer;
LO-bloggen -
Från 2,4 miljarder till 0 kr i ilfart – politiskt rekord i kappvändning?
Kristerssons dvärgpudlar

Så svängde ministern

Vill ministern ha en mänskligare sjukförsäkring?
Sönderslagen välfärd
Så har regeringen backat i sjukförsäkringen
Klarar du något arbete? Då blir det ingen sjukpeng.
Ingen återgång till mjukare sjukförsäkringsregler

 

*

Media: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, DN10, DN11, SVD1, SVD2, SVD3, SVD4, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5Sydöstran, Folkbladet, Dala-demokraten, Länstidningen, Värmlands folkblad, Dagbladet, Västerbottens folkblad, Ab 1, 2, ab3DN 1, 2, 3, 4, 5, 6Expr, SvD 1, 2, 3, LO-tidningen 1, 2, SR 1, 2, GP 1, 2, DA1

Bloggat: Martin Moberg om sjukförsäkringsfrågan, Eva Hillén Ahlström om finansministerposten efter valet 2014, Annarkia om ett steg i rätt riktning, Peter Andersson om vår fortsatt sjuka sjukförsäkring, Anne Skaner om duger vi – älskar ni oss?, Helga von Pitbull om läxor att lära sig av.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar

30 kommentarer

  1. Hejsan

     /  mars 5, 2012

    Bra frågor!
    Undrar om Kristersson och alliansen vill ge oss alla undrande några svar?

  2. Jo

     /  mars 5, 2012

    Alltså, totalt sett hatar jag allt eländigt som hänt med sjukförsäkringsreglerna. Men. Försämringarna började, och hann ganska långt, under Göran Perssons tid. Det här är inte bara en vänster/högerfråga. Och. Det ät totalt idiotiskt att inte ligga ner ska vara en lika giltig arbetsställning som att sitta, stå eller gå. Det finns inga som helst praktiska hinder för att rigga ryggläge för t.ex. dator- och telefonarbete. Jag har själv halvsvåra ryggproblem, och genom att bråka mig till att få ha ryggläge stor del av min arbetstid (när jag jobbar vid datorn) får jag mer gjort och trivs bättre på jobbet. Jag har samma arrangemang hemma, ryggläge framför datorn. Det enda egentliga hindret är gamla mossiga traditioner och värderingar, som mest är destruktiva för oss som har nedsatt sittförmåga.

  3. Undrande

     /  mars 5, 2012

    @ Jo ! Och vem F*N nyanställer en som inte klarar av ett vanligt arbete ????
    Än mindre sängliggande …”är själv utförsäkrad för rygg problem så jag vet vad jag pratar om”

  4. elsi qi

     /  mars 5, 2012

    Då tycker jag att Filippa Reinfeldt ska gå och jobba och inte gå hemma sjukskriven – bara en liten operation ju! Då är man väl fullt arbetsför samma dag, eller hur – Hr Reinfeldt & Co?

  5. Jo

     /  mars 5, 2012

    Undrande:

    ”Och vem F*N nyanställer en som inte klarar av ett vanligt arbete ????”

    Nä precis. Men om man tänkte i ”ryggläge? javisst!”-termer skulle det bli fler som kunde fortsätta på ett jobb de redan har när hälsan blir sämre, och fler som kunde ta t.ex. lönebidragsjobb i stället för att inte jobba alls. Jag är skitsur för att jag har behövt lista ut den här lösningen själv, så många sjukgymnaster m.fl. som jag pratat med genom åren om mina besvär. Och för att jag har behövt kriga med min arbetsgivare för att få tillåtelse att göra något som faktiskt inte kostat dem en krona (fanns redan en fåtölj som gick att fälla bak till ryggläge, som nästan aldrig användes) förutom att jag tog upp en halv kvadratmeter mer golvyta. Det är bara några år sedan jag listade ut den här lösningen, jag hade kunnat ha mycket mindre ont i ryggen I 20 ÅRS TID om det inte vore för dumma traditioner.

  6. Jag gissar att Flippan inte ens bryr sig om att sjukskriva sig utan tar ut lön under konvalecensen.

  7. lassethn

     /  mars 6, 2012

    Och det som är det mest gåtfulla…hur kan folk rösta på dessa Misantroper?

  8. Det som är märkligast i allt detta är att politikerna har lyckats gömma sig bakom försäkringskassans tjänstemän. Förre socialförsäkringsministern sa öppet i TV att inga regler hade ändrats utan det var f-kassan som hade en strängare tillämpning.
    Om nu driver en sån här ”arbetslinje” så hårt så vore det mer rakryggat om man stod för sin politik

  9. Prestige och idioti så har man en alliansare. Hur mår svensken idag som röstade för sin egen undergång i sjukförsäkringen och hur tänker man som statsminister när man säger är i SYSSELSÄTTNING inte arbeten. När det 2006 var arbetslinjen som gällde. Sverige har blivit ett riktigt bidragsland När det gäller att skyffla ut pengar till företag. Rut, Rot, FAS 3 Carema, Attendo, Halleluja ärad vare gudarna i regering och riksdag

  10. Jo – visst har du en poäng. Jag har själv ryggproblem och ligger alltid ned när jag använder datorn hemma, och jag vet hur mycket smärtor man kan slippa genom att sitta mindre och stå och ligga ned mer. Ofta funkar det vid datajobb.
    Och visst skulle det vara mycket vunnet om arbetsgivare kunde vara betydligt bättre på att anpassa arbetsplatser efter oss som har funktionshinder eller besvär. Det borde faktiskt vara betydligt hårdare regler på den punkten – arbetsgivare borde vara skyldig att försöka anpassa arbeten och inte kunna sparka ut folk som inte fungerar till 100 procent som de gör idag. Arbetsgivaren kommer för lindrigt undan och förebyggande, rehabilitering och anpassning av arbete fungerar för dåligt i dag helt enkelt. Detta har flera forskare dessutom sett ligga bakom en stor del av ökningen av sjukskrivningar från slutet på 90-talet. Men, på den punkten har ”rehabiliteringskedjan” snarare försämrat än förbättrat. Idag kan arbetsgivare enkelt sparka ut personer med ohälsa utan att anstränga sig. All press ligger på de sjukskrivna – ingen på arbetsgivaren.

    I Per Skölds fall – och många andra – är läget givetvis ett annat. Har man en svår sjukdom eller så stark smärta att man inte kan koncentrera sig, sova på nätterna, eller klarar mer än mycket korta stunder av aktivitet kan det faktiskt vara omöjligt att ens ta ett anpassat arbete på deltid. Inte heller kan man påstå att det är ”normalt” med arbeten där man kan ligga ned större delen av dagen. Var hittar man det jobbet? Att anpassa ett arbete är en sak – att nyanställa en svårt sjuk och funktionshindrad människa som läkarna säger har 0 % arbetsförmåga en annan.
    Det är absurt som det ser ut i dag där människor som knappt orkar med kontakten med FK uppmanas ta heltidsjobb samtidigt som de förklaras 100 % arbetsoförmögna av både behandlande läkare och AF.

  11. Abc...

     /  mars 6, 2012

    Och den här sjukförsäkringenr som vi avstått lön för att ha när vi inte längre klarar våra jobb ska inte den gälla fram tills dess man får det där specialanpassade arbetet som Försäkringskassan beslutat att den försäkrade klarar av?
    Man ska väl inte sparkas ut ur sin försäkring pga att någon beslutat att man klarar ett fiktivt arbete som inte finns, aldrig kommer att finnas och en mindre erbjuds den försäkrade?

    Vi löntagare som betalat in av vår lön borde ta makten över vår försäkring;
    bort med tassarna Reinfeldt och Borg!

  12. Bra Ilsemarie att du skriver om detta !
    Det har varit alldeles för tyst om denna hemska människosyn, rakt i ansiktet på folk i tv-programmet Agenda!

  13. Jag har tid för mycket tänk just nu, då jag är korttidssjukskriven, men ändå allt för länge då mitt läkarintyg blivit underkänt – så just nu ingen sjukpeng. Frustrationen och tankar på, att må jag aldrig bli långtidssjuk – det är illa nog att vara förhoppningsvis korttidssjuk. Ingen sjukpeng och jag är rädd. Vill helst inte gå till soc, men jag måste nog. Känns som bedömning av vem som får sjukpeng och vem som inte får det är godtycklig. Har jag tur så har jag en generös arbetsgivare, som tar emot mig även om jag arbetar för halv maskin. Visa mig på den arbetsgivare som vill öppna sin dörr för Per eller mig och lägga full lön i lönekuvertet.

  14. T Lindholm

     /  mars 7, 2012

    Det ända hoppet är ju att Oppositionen får en Rikstadsmajoritet, mot de Galna Reglerna som Försäkringskassan har, och stoppar Ulf Kristersson och hans galna ider !

    Ligga och ”arbeta”.!!!???
    Vad fan är detta för skit snack..?
    Har somliga hamnat i något slaggs Kollektivt Hjärnsläpp…???

  15. Läser i AB att paret Reinfeldt ska separera. Fredde är förstås sur på Flippan för att hon inte började arbeta direkt efter sin operation. Klart att en man med sådan resning och en sådan arbetsmoral, som Fredde har, inte kan leva ihop med en sådan fuskare och latmask.

  16. En av mina tankar också Kerstin ;-) … och jag är inte förvånad över att de inte längre står ut med varandra – jag står inte ut med någon av dem!

  17. ”Ligga ner och arbeta” är en helt sjuk idé. Det kanske går om man är pappersvändare på ngt kontor, men för oss med riktiga jobb är det omöjligt. skulle vilja se en liggande personlig assistent eller ngn annan i vården. en liggande brevbärare eller lärare hur skulle det se ut. Antingen är man sjuk och då kan man inte jobba eller så är man frisk och kan jobba. Just nu har jag haft turen att få vara sjukskriven i 4 mån efter en komplicerad handoperation. Trots värk och stora svårigheter att klara vardagen så har det varit helt underbart. Är arbetslös i FAS3 men inte placerad annars. Sjukskrivning en går ut nästa vecka och redan nu har jag ångest och ont i magen av oro för vad som ska hända. Har artros i hela kroppen. Händer, rygg, knän och fötter vilket medför svår värk som leder till intag av 20 värktabletter per dag som leder till trötthet och magproblem. Det är ngt jag får stå ut med i 14 år tills jag blir pensionär

  18. Abc...

     /  mars 8, 2012

    Minns ni Försäkringskassans reklamfilmer där en brevbärare hade med sig en hund som hjälpte honom att dela ut tidningar?

  19. Lucas

     /  mars 10, 2012

    Som (ny)liberal har jag diametralt motsatta åsikter än den här bloggen i de flesta frågor men det här med utförsäkringar gör mig riktigt förbannad. Jag betalar mycket i skatt varje år och undrar varför om inte ens det grundläggande skyddsnätet fungerar. Vart går mina pengar om systemet är sådant att allvarligt sjuka människor inte får stöd och hjälp? Vi har en massiv och extremt dyr statsapparat som inte utför ens den funktion som till stor del används för att moraliskt berättiga dess existens. Jag vill ha mina pengar tillbaka – då kan jag istället för till staten ge dem till någon organisation som faktiskt hjälper människor istället för att under förnedrande former göra deras liv så miserabelt som möjligt. Man kanske borde stänga ner FK och öppna upp det för konkurrens – se till att man har val att inte välja en försäkringsgivare som för att få politiska poäng inte lever upp till sitt ansvar. Jag vet inte, men den nuvarande situationen är oacceptabel – höga skatter och ett icke-fungerande skyddsnät.

    Moderaterna är helt ute och cyklar. Även om deras arbetslinje är i princip bra som idé så har de gjort det till en hänsynslös religion. Naturligtvis är det inte bra om folk fuskar och utnyttjar systemet för att de inte vill jobba, men det är obeskrivligt mycket sämre att faktiskt sjuka blir utförsäkrade.

  20. Jo

     /  mars 11, 2012

    ilse-marie:

    Håller med. Arbetsgivarna har ju rent juridiskt rätt stora skyldigheter att anpassa både arbetsmiljö och arbetsuppgifter. Men det funkar i praktiken alldeles för uselt alldeles för ofta. Men en del stora arbetsgivare har faktiskt rätt välutvecklade rehabliteringsupplägg, med t.ex. välfungerande företagshälsovård och vissa ”lättare” fasta tjänster som är vikta för anställda som får hälsoproblem som gör att de inte kan fortsätta med sina gamla arbetsuppgifter.

    Rent allmänt har jag inget som helst intryck av att varken Borg eller Reinfeldt vill ha ett tryggt sjukförsäkringssystem. Så vitt jag kan bedöma är de mycket målmedvetna i att folk ej ska känna trygg tillit till samhällets skyddsnät över huvud taget. Jag tror det är en etisk-moralisk fråga för dem, men jag får anstränga mig oerhört för att förstå hur den etiken ser ut. Jag tror att de på fullt allvar tror att de gör svenska folket en tjänst genom att öka otryggheten i samhället, och, som jag tror är en av sidomålsättningarna med det hela, på sikt styra över folk till privata försäkringslösningar.

    Vad gäller Per Sköld är det naturligtvis ren idioti, om man tycker att han har någon arbetsförmåga. Men sannolikt har han också haft en viss otur med FK- handläggare eller handläggarens arbetsledare. Jag jobbar inom vården, och har den vägen en del kontakt med FK, och även med nuvarande regelverk finns rätt bra med utrymme för erfarna och kompetenta handläggare att bete sig som folk. (Förutom utförsäkringsregeln som sådan, som bara är dum.) Om mina patienter far illa av kontakterna med FK eller inte verkar ha ett hyfsat samband med vilka handläggare de får. Ibland när det blir fel är det faktiskt vården som inte sköter sitt, fr.a. läkare som inte förstått hur eller inte tar sig tid när det gäller att skriva bra sjukintyg. FK har stramat upp kvalitetskraven på sjukintygen, på ett (faktiskt) bra sätt. Men många läkare har inte riktigt hängt med i den kvalitetsutvecklingen.

    Men (bara så ingen missförstår var jag står) totalt sett så är det solklart att de försämringar i sjukförsäkringsregler och praxis som sossarna initierade och borgarna sedan vidareutvecklade rätt rejält har skadat många människors hälsa, och försvårat eller rentav saboterat många människors rehabilitering. Folksjukdomar som värk, hjärt-kärlsjukdomar, övervikt, depression, missbruk, sömnsvårigheter och ångest förvärras alla av ökad stress och otrygghet.

  21. Hur mycket kostar arbetslösa riksdagsmän ?

    De har ju inte betalat till någon A-kassa, så de får arbetslöshetsunderstöd av oss.

    De som tidigare arbetat i riksdagen har ju någon slags ”omställningsbidrag”

    (var det så det hette, Fredrik ? , det skulle ju inte vara en ”försörjning”)

    Det uppgår till 5 miljoner kronor per MÅNAD, det blir 60 miljoner kr per år !!

    (och för de flesta är det omställningsbidrag fram till pensionen )

    Det är inte undra på att sjuka och arbetslösa får stryka på foten….

  22. Abc...

     /  mars 11, 2012

    SusSi
    intressanta uppgifter – 5 miljoner per månad till arbetslösa f.d. politiker;
    har du länk där man hitta dessa fakta?

  23. Abe – ska leta efter länk….

  24. Här kommer en länk : ca 80 miljoner….

    http://www.pitea-tidningen.se/ledare/artikel.aspx?ArticleId=6409354

    men kommer inte ihåg var jag fick mina siffror ifrån….

  25. Abc...

     /  mars 13, 2012

    Tack för länken SusSi
    nu tar de upp detta på nyheterna
    bra!

  26. Det är ju fredag, så jag måste bara sprida denna:

    Den tankspridde professorn kom via krogen hem och såg en okänd man i sängen jämte frun.
    “Å fan, har jag redan gått och lagt mig!”

    /Skvitt

  1. Hur är det ställt här hemma? | Annarkia
  2. Klok uppmaning till muskelsjuke Per: uppmanas söka jobb där man ligger ner! | editor@OurComments.org
  3. Skvitts pyttipanna « skvitts
  4. Alliansen har avskaffat sjukförsäkringens grundidé « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

