Vilken härlig replik!

Först och främst – missa inte artikeln i Piteåtidningen:

Alliansens hälsokur slutar hos socialen!

*

Jag har inte läst Lars Noréns bok. Nej, jag har knappt orkat mig igenom någon av hans pjäser. Har försökt någon gång, men somnat. Tyvärr kanske, men det är fakta.


Tommy Berggren, Kvarteret Korpen

Tommy Berggren däremot har gett mig många oförglömliga upplevelser. Det började för min del med filmen om Joe Hill (1971) av Bo Widerberg. Den är en av alla hans rolltolkningar som har etsat sig fast i mitt minne. Han är en fantastisk skådespelare, dessutom fantastiskt rolig. Hans imitationer av Ingmar Bergman i filmen Liv till varje pris (om Bo Widerberg) är något av det mest träffsäkra jag har sett. Alltid med värme, alltid med känsla och med en intensiv närvaro.

Ni kanske förstår, efter denna inledning, vem jag håller på i den senaste ”kändisfajten” i media? Läs själva Tommy Berggrens replik på Lars Noréns bok i DN kultur i dag. Träffsäker och avväpnande! Och visst – elak. Men inte oprovocerat elak. Det är skillnaden!

Några citat;

Om orden patetisk och pretentiös ska betraktas som enbart negativa så ligger Lasse Norén riktigt risigt till. För något mer pretentiöst och patetiskt än Lasses nyss utgivna dagbok är svårt att hitta. Boken borde kunna säljas med stor framgång på Apoteket till människor med sömnsvårigheter. Den ser ut som Bibeln, men är i stället en tjock, svart sladdertacka (om än en guldtacka för bokförlaget). I dagboken kan man bland annat läsa att Lasse liten städar mycket, springer, äter humrar, skiter, tittar på stjärnorna och framför allt tvättar. Men han ägnar också utrymme i boken åt att såra och förgripa sig på sina medmänniskor, döda som levande.

Det komiska i sammanhanget är att han är så snar att kritisera andra scenkonstnärer. Om han ändå vore bättre själv! Lasse skriver i sin dagbok att Keve Hjelm och undertecknad inte skulle vara särskilt bra skådespelare. Att Lasse säger så är lika korkat som att säga att Björn Borg hade en dålig backhand och att Zlatan skulle sakna bollsinne.

Lasse: Keve och jag är bäst! HI. HI. HI. Och det vet du också. Vad du nu också har fått veta är att Keve och jag helt enkelt inte tyckte att du var tillräckligt bra för oss. Det var därför vi till varje pris undvek att spela med i dina pjäser. PANG!

Att Lasse skriver skit om och förolämpar Keve Hjelm offentligt nu när han är död och inte kan försvara sig. Det är vidrigt. Att han smutskastar någon som en gång var en brinnande människa och konstnär och grisar ner Keves livsverk, visar om något vilken förfrusen och hänsynslös liten egocentriker Lasse Norén är.

Lars Norén svarar i SvD; – Som väntat. Alla som kritiserar mig har gått rakt in i de fållor som jag hade väntat mig.

Mer om Tommy Berggren här!

*

Bloggtips;

Lena studio om Arbetslösheten, Motvallsbloggen om Skolan och betyg, Lasses blogg om Israel

*

Andra bloggar om: , , , , , ,